Spadek zainteresowania leasingiem
Od kilku miesięcy można w Polsce zaobserwować spadek zainteresowania leasingiem. Powodem takiej sytuacji są nie tylko ograniczenia finansowe nakładane przez instytucje finansowe, ale przede wszystkim słabsze tempo rozwoju gospodarczego.
Na podstawie własnych analiz z lat ubiegłych, a także danych otrzymanych od 29 leasingodawców, Konferencja Przedsiębiorstw Leasingowych ustaliła, iż w I połowie tego roku oddano w leasing aktywa wartości 2,8 mld zł. W porównaniu z analogicznym okresem w minionym roku wartość umów odnotowała spadek o 31 % w cenach nominalnych, zaś po uwzględnieniu inflacji o około 36 %.
Mniejsza ilość zawieranych umów nie miała wpływu na podział branżowy leasingu. Wciąż największym zainteresowaniem leasingobiorców cieszą się samochody dostawcze i ciężarowe. Były on przedmiotem 53 % zawartych kontraktów. 32% stanowiły umowy dotyczące maszyn i urządzeń, natomiast 6,4% - sprzęt biurowy i komputerowy. Jednocześnie odnotowano procentowy wzrost (z 0,4 do 1,7) udziału samochodów osobowych w wyleasingowanych aktywach.
Ponadto uległo zwiększeniu zainteresowanie przedsiębiorców maszynami i urządzeniami przy zmniejszeniu zakupów środków transportu. Przypomnijmy, iż w ubiegłym roku dzięki leasingowi sfinansowano w Polsce 9 % inwestycji.
Konferencja Przedsiębiorstw Leasingowych kalkuluje, iż w pierwszym półroczu 2001 roku sfinansowanie zakupu samochodów dostawczych i ciężarowych, kosztowało firmy leasingowe około 1 mld 480 mln zł, zaś maszyn i urządzeń przemysłowych 886 mln zł. W segmencie leasingu nieruchomości największe kontrakty zawarł BRE Leasing oraz Kredyt Leasing. Na trzecim miejscu uplasował się natomiast BEL Leasing.