Spór o Lewiatana

PKPP chce dodać do nazwy rzeczownik Lewiatan. Tymczasem przy KIG działa już Konfederacja Pracodawców o tej samej nazwie.

PKPP chce dodać do nazwy rzeczownik Lewiatan. Tymczasem przy KIG działa już Konfederacja Pracodawców o tej samej nazwie.

Spór o użycie nazwy przedwojennego Centralnego Związku Polskiego Przemysłu, Górnictwa, Handlu i Finansów "Lewiatan" podzielił współczesne organizacje biznesowe. Niemal dwa tygodnie temu Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych ogłosiła, że chce dołączyć do swojej nazwy słowo "Lewiatan" i uzasadniła to nawiązaniem do tradycji oraz uzgodnieniami ze spadkobiercami Andrzeja Wierzbickiego, szefa przedwojennej organizacji.

Dwie konfederacje

Pomysł Henryki Bochniarz, szefowej PKPP, wzbudził oburzenie w Krajowej Izbie Gospodarczej. Przy tej organizacji działało bowiem od 1997 r. stowarzyszenie Związek Polskiego Przemysłu, Handlu i Finansów, które w 2002 r. przekształciło się w Związek Pracodawców Lewiatan. W lipcu 2004 r. powołano Konfederację Pracodawców Lewiatan, której głównym członkiem jest związek pracodawców. Celem tej organizacji ma być umożliwienie środowiskom skupionym wokół KIG wejście do Komisji Trójstronnej, w której nie zasiadają przedstawiciele izb gospodarczych. Szefem zarówno KIG jak i Konfederacji Lewiatan jest Andrzej Arendarski. - Przyjęcie nazwy Lewiatan przez PKPP spowoduje pomieszanie z poplątaniem - twierdzi Andrzej Arendarski.

Reklama

Wystosował on list otwarty do Henryki Bochniarz, w którym apeluje o wycofanie się z tej decyzji. PKPP nie zamierza jednak rezygnować z rozszerzenia nazwy. Joanna Zaręba z tej organizacji, poinformowała nas, że konfederacja od dawna przygotowywała się do przyjęcia nazwy Lewiatan, m.in. ustanawiając nagrodę im. Andrzeja Wierzbickiego. Przedstawiciele Konfederacji Pracodawców Lewiatan mają jednak nadzieję, że sprawy nie będzie trzeba kierować do sądu. Ich zdaniem, jeżeli obie organizacje się nie porozumieją, to cała nadzieja w sądzie rejestrowym, który może odmówić rejestracji dwóch konfederacji o bardzo podobnych nazwach.

Kusząca marka

Nazwa Lewiatan jest atrakcyjna nie tylko dla organizacji przedsiębiorców. Bój o prawo do tej marki stoczyły dwa zrzeszenia kupców, chcące tworzyć sieci sklepów pod tą nazwa. Ostatecznie prawo do marki ma dzisiaj Związek Kupców i Producentów Lewiatan'94 Holding, który zarządza Polską Siecią Handlową Lewiatan.

- Jeżeli chodzi o organizacje, które nie zajmują się działalnością handlową, to nie mamy nic przeciwko temu, by używały nazwy Lewiatan. Jest to nawet dla nas korzystne, jeżeli oczywiście te organizacje mają odpowiedni prestiż - twierdzi Krzysztof Kaźmierczak, wiceprezes Lewiatan Holding.

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: lewiatan | Konfederacja | Krajowa Izba Gospodarcza | organizacje
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »