Sposoby na kryzys w firmie
W dobie kryzysu wielu przedsiębiorców boryka się z trudnościami finansowymi. Jednak istnieją możliwości radzenia sobie z trudnościami w firmie. Przedsiębiorcy mogą skorzystać z wielu dostępnych na rynku ofert kredytowych, wnioskować o rozłożenie zaległości na raty, a w ostateczności ci, którzy nie zatrudniają pracowników, mogą zawiesić prowadzenie działalności gospodarczej.
Kredyt obrotowy udzielany jest z przeznaczeniem na bieżące finansowanie działalności gospodarczej. Środki z niego pochodzące przedsiębiorca może przeznaczyć np. na zapłacenie faktur za zakupione towary i usługi, podatków czy na opłacenie składek ZUS. Kredytem takim można też finansować cele rozwojowe przedsiębiorstwa, takie jak nakłady na odtworzenie lub zwiększenie majątku trwałego czy finansowanie VAT od inwestycji.
Kredyt obrotowy może być udzielony jako kredyt w rachunku bieżącym lub jako linia kredytowa bądź jako zwykły kredyt do pokrycia jednorazowych wydatków.
Warto wspomnieć, iż działa rządowy program dla przedsiębiorców z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, w ramach którego mogą oni uzyskać gwarancję na zabezpieczenie spłaty kredytu przeznaczonego na finansowanie działalności bieżącej (patrz ramka). Jest ona udzielana na okres maksymalnie 27 miesięcy. Jej wysokość nie może przekroczyć 3,5 mln zł i 60 proc. kwoty kredytu obrotowego. Co istotne, gwarancja:
- nie obejmuje odsetek oraz innych kosztów związanych z kredytem obrotowym,
- jest zabezpieczona wekslem własnym in blanco przedsiębiorcy.
Przedsiębiorcy borykający się z kłopotami finansowymi często mają różnego rodzaju zaległości w opłacaniu bieżących należności. W wielu przypadkach istnieje możliwość rozłożenia ich na raty. Przykładowo w razie powstania zaległości w opłacaniu podatku od nieruchomości przedsiębiorca może wystąpić do urzędu gminy bądź miasta z prośbą o:
1) odroczenie terminu zapłaty podatku od nieruchomości lub rozłożenie zapłaty podatku na raty,
2) odroczenie lub rozłożenie na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę bądź odsetek określonych w decyzji o zaległych podatkach,
3) umorzenie w całości bądź w części zaległości podatkowych czy odsetek za zwłokę.
Możliwość taka istnieje również w razie powstania zaległości w regulowaniu należności wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z tytułu niezatrudniania określonej liczby pracowników niepełnosprawnych. W takiej sytuacji możliwe jest wystąpienie z wnioskiem o:
- odroczenie terminu płatności należności lub rozłożenie ich zapłaty na raty,
- odroczenie terminu płatności zaległości z tytułu wpłat, odsetek za zwłokę lub rozłożenie ich zapłaty na raty.
Odroczenie terminu płatności i rozłożenie na raty płatności należności lub zaległości z tytułu wpłat na Fundusz należą do ulg udzielanych w drodze decyzji Prezesa Zarządu PFRON. Udzielane one są na wniosek pracodawcy, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem pracodawcy lub interesem publicznym. Kryteriami branymi pod uwagę przy udzielaniu tych ulg są możliwości płatnicze pracodawcy oraz stan finansów PFRON.
W razie pozytywnego rozpatrzenia prośby o rozłożenie na raty lub odroczenie terminu płatności, naliczana jest opłata prolongacyjna (na zasadach określonych w Ordynacji podatkowej).
Przedsiębiorcy wykorzystujący w ramach działającej firmy pojazdy mogą skorzystać z możliwości czasowego wycofania ich z ruchu. Można tego dokonać na okres od 2 do 24 miesięcy. Termin ten może ulec przedłużeniu, jednakże łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekroczyć 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o czasowym jego wycofaniu. Wycofaniu czasowemu podlegają zarejestrowane: samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony, ciągniki samochodowe, pojazdy specjalne oraz autobusy. W celu czasowego wycofania pojazdu z ruchu w organie rejestrującym należy złożyć wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu. Jego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie czasowego wycofania pojazdów z ruchu (Dz. U. z 2004 r. nr 285, poz. 2856 ze zm.). Do wniosku trzeba dołączyć: dowód rejestracyjny, kartę pojazdu, jeżeli była wydana, oraz tablice rejestracyjne.
W takim przypadku zakład ubezpieczeń, na wniosek posiadacza, zobowiązany jest do proporcjonalnego obniżenia składki ubezpieczeniowej OC na okres czasowego jego wycofania. Składka, po uwzględnieniu przysługujących posiadaczowi zniżek, może ulec zmniejszeniu nie mniej niż o 95 proc. O fakcie ustania okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu należy niezwłocznie powiadomić zakład ubezpieczeń. Ponadto następuje wygaszenie obowiązku w zakresie podatku od środków transportowych.
Przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników w rozumieniu Kodeksu pracy, mają możliwość skorzystania z zawieszenia prowadzonej działalności gospodarczej. Dokonać tego można na okres od 30 dni do 24 miesięcy.
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
W okresie zawieszenia przedsiębiorca:
- ma prawo wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
- ma prawo przyjmować należności lub obowiązek regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,
- ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,
- ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej,
- wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa,
- ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej,
- może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.
Gwarancja de minimis nie zostanie przyznana przedsiębiorcy, jeżeli:
|
autor: Kinga Romas
Gazeta Podatkowa nr 4 (1045) z dnia 2014-01-13