Subsydia do 75 proc. kosztów płacy
Na stronie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wysłany do konsultacji. Projekt ten zawiera przepisy dostosowujące pomoc dla pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne do przepisów rozporządzenia Komisji (WE) z dnia 7 lipca 2008 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE uznających niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem. Nowe rozporządzenie Komisji przewiduje między innymi możliwość subsydiowania zatrudnienia osób niepełnosprawnych do wysokości 75% kosztów płacy oraz możliwość rekompensaty poniesionych przez przedsiębiorcę dodatkowych kosztów zatrudniania osób niepełnosprawnych w wysokości pokrywającej te koszty.
Biorąc pod uwagę nowe rozporządzenie Komisji koniecznym jest wprowadzenie zmian do ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, które polegają na zapewnieniu dofinansowania do wynagrodzeń w wysokości 75% kosztów płacy pracodawcom wykonującym działalność gospodarczą i 90% kosztów płacy pracodawcom nie wykonującym takiej działalności. Ograniczenie pułapu pomocy pracodawcom wykonującym działalność gospodarczą do wysokości 75% kosztów płacy skutkować będzie brakiem możliwości przekazywania nadwyżki przysługującego dofinansowania nad wynagrodzeniem osiąganym na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych z przeznaczeniem na finansowanie indywidualnych programów rehabilitacji pracowników niepełnosprawnych w zakładach pracy chronionej. Jednakże należy podkreślić, iż programy te nadal będą finansowane między innymi ze środków stanowiących nie mniej niż 15% zwolnień, z których korzystają te zakłady na postawie przepisów art. 31 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Ponadto ograniczenie pułapu pracodawcom wykonującym działalność gospodarczą skutkować będzie brakiem możliwości refundacji składek na ubezpieczenie społeczne od wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, jako odrębnego instrumentu wsparcia.
Projekt nowelizacji ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych zakłada odejście od różnicowania wysokości pomocy dla przedsiębiorców przy jednoczesnym zatrzymaniu zróżnicowania wysokości pomocy w zależności od stopnia i rodzaju niepełnosprawności. Zaplanowano również odstąpienie od przyznawania pomocy w formie subsydiów na okresy roczne oraz odejście od rozliczenia rocznego uzyskanej pomocy w formie dofinansowania do wynagrodzeń. Przepisy projektu wprowadzają także zmiany polegające na usytuowaniu pomocy na rekompensatę dodatkowych kosztów zatrudniania osób niepełnosprawnych na poziomie samorządu powiatowego. Nowelizacja uzupełnia również katalog dodatkowych kosztów zatrudniania osób niepełnosprawnych możliwych do zrekompensowania pracodawcom, którzy ponieśli takie koszty.
Zaprojektowana regulacja przewiduje również udzielanie pomocy w formie dofinansowania do wynagrodzenia tylko jednemu pracodawcy, u którego zatrudniona jest osoba niepełnosprawna. Wówczas subsydium przysługiwać będzie pracodawcy, który jako pierwszy zatrudnił osobę niepełnosprawną. Przewidziano także utrzymanie dotychczasowych warunków wykluczających udzielenie pomocy oraz odejście od instytucji refundacji składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne niepełnosprawnym rolnikom oraz rolnikom zobowiązanym do opłacania składek na te ubezpieczenia za niepełnosprawnych domowników ze względu na znikome zainteresowanie tą formą pomocy ze strony potencjalnych beneficjentów. Przewiduje się, że ustawa o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. tworząc tym samym możliwość przeprowadzenia procesu legislacyjnego związanego z wydaniem aktów wykonawczych na podstawie zmienionej ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, tym samym gwarantując możliwość skutecznego wdrożenia nowych rozwiązań z początkiem nowego roku budżetowego. Należy podkreślić, iż Przepisem art. 5 zagwarantowano możliwość zakończenia spraw wszczętych a nie zakończonych przed wejściem w życie przepisów ustawy zmieniającej ustawę o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, na zasadach dotychczasowych.