Szkolenie dla kontrahentów - informacją
Wydatki związane ze szkoleniami dla klientów można zaliczyć do kosztów podatkowych w pełnej wysokości.
Takie korzystne dla podatników stanowisko zajęła Izba Skarbowa w Warszawie w decyzji w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dn. 6 września 2005 r. (sygn. PPI/4430-667/BO/05 ).
Pytanie podatnika dotyczyło możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze szkoleniami dla swoich klientów. Celem strategicznym tych szkoleń jest przede wszystkim zapoznanie obecnych klientów z czasem antenowym TV co pozwoliłoby zdobyć klientom pełną wiedzę na temat szczegółowych sposobów planowania czasu antenowego, wykorzystania silnych stron produktu, wykorzystanie czasu reklamowego oferowanego przez TV do realizacji celów mediowych klientów.
Zwiększenie wiedzy o samym produkcie w ocenie Spółki znajdzie przełożenie w zwiększonych przychodach Spółki. Wydatki na powyżej opisane szkolenia obejmują koszty wyżywienia i zakwaterowania, zatrudnienia wykładowców oraz zakup przygotowanie materiałów szkoleniowych. W konsekwencji w opinii podatnika przedmiotowe wydatki są kosztami poniesionymi w celu uzyskania przychodów i stanowią koszty podatkowe w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Na poparcie swego stanowiska we wniosku przytoczono stanowiska Ministerstwa Finansów z dnia 31.07.1997 roku znak: 3-4346/BO-722/433/97 w którym stwierdzono, iż wydatki na szkolenia dealerów , jako mające związek z prowadzoną działalnością gospodarczą spółki oraz bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego obecnie i w przyszłości przychodu winny stanowić koszty uzyskania przychodów spółki.
Działania powyżej opisane są zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej typowe dla informacji handlowej i nie stanowią działań mających cechy reklamy. Izba podtrzymała stanowisko podatnika, zgodnie z którym przekazywanie informacji lub edukacja o sposobach korzystania z produktów lub usług jest cechą charakterystyczną informacji handlowej.
Na rozróżnienie między reklamą i informacją wskazywał także Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 listopada 2002 roku (sygn. akt I SA/Wr 4097/01), w którym stwierdził, iż celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. Polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowania produktu lub producenta), cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących , aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu (do korzystania z usługi).
Od strony przedmiotowej można rozróżnić reklamę towaru, reklamę usługi, reklamę marki. Natomiast informacja, zgodnie ze Słownikiem języka polskiego to dane dotyczące określenia rzeczy, fakty, na których można się oprzeć, określony stan rzeczy. Jej funkcją jest przede wszystkim przedstawienie rzeczy (towarów, firmy) tak jak one faktycznie, rzeczywiście, w istocie swojej mają. Informacja w przeciwieństwie do reklamy, jest pozbawiona wszelkich elementów zachęty do kupna, aprobaty opisywanego towaru, firmy, chwalenia czegoś lub kogoś.
Koszty szkoleń obejmujące wydatki na wynajęcie sali, sprzętu, wynagrodzenie wykładowców, koszty noclegów i wyżywienia klientów biorących udział w szkoleniu związanych z przekazywaniem informacji na temat produktu są wydatkowane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i jako bezpośrednio związane z przychodami podatnika należy zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, a więc w pełnej wysokości.