Tarcza Finansowa PFR. Jak będzie wyglądało umorzenie pomocy?
Wkrótce rusza procedura umorzeń subwencji z Tarczy Finansowej 1.0. Polski Fundusz Rozwoju udostępnił już zaktualizowany regulamin umorzeń, procedurę i poradnik. Zaczęły się też szkolenia dla firm.
BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami
O zasadach na jakich będą rozliczane subwencje szczegółowo w wywiadzie dla Interii poinformował Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju. Według jego szacunków, kwota umorzeń z Tarczy Finansowej, w ramach której wypłacono firmom ponad 60 mld zł, wyniesie około 35 mld zł.
W tym tygodniu na stronie PFR pojawił się już zaktualizowany regulamin uwzględniający proces umorzeń dla 348 tys. firm, które otrzymały pomoc z Tarczy Finansowej 1.0. - Prosimy przedsiębiorców o zapoznanie się z nim przed dokonaniem rozliczeń - napisał na Twitterze Bartosz Marczuk, wiceprezes PFR.
Przedsiębiorca, który w zeszłym roku otrzymał subwencję z pierwszej tarczy finansowej już niedługo będzie zobowiązany do jej rozliczenia. Kiedy dokładnie - zależy od miesiąca, w którym otrzymał pomoc finansową z PFR.
Cały proces będzie wykonany w bankowości elektronicznej banku, za pośrednictwem którego zawarł umowę z PFR. Przed upływem 12 miesięcy od wypłacenia subwencji finansowej, bank przedstawi - w bankowości elektronicznej - propozycję PFR w zakresie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi. Będzie to wstępnie uzupełniony formularz oświadczenia o rozliczeniu. Nie wszystkie pola formularza będą jednak uzupełnione, niektóre będą wymagały wpisania danych przez beneficjenta. Propozycja PFR zostanie sporządzona w oparciu o informacje uzyskane przez PFR z baz danych m.in. ZUS, Ministerstwa Finansów lub KAS.
- Na początku, po otrzymaniu tej propozycji PFR, będziesz mógł się z nią tylko zapoznać, co oznacza, że nie będziesz miał możliwości natychmiastowego podpisania tej wstępnej wersji oświadczenia o rozliczeniu i jego złożenia. Możliwość edytowania propozycji PFR uzyskasz dopiero od dnia, w którym zacznie biec termin na złożenie przez ciebie oświadczenia o rozliczeniu subwencji - tłumaczy w poradniku PFR.
Przed podpisaniem należy sprawdzić m.in. czy wszystkie wymagane pola zostały uzupełnione (w przypadku MSP trzeba wpisać wysokość straty), a także czy dane zawarte w oświadczeniu są prawidłowe. Podpisane (przez narzędzia autoryzacyjne w bankowości elektronicznej) oświadczenie o rozliczeniu subwencji trafi do PFR, który zweryfikuje zawarte w nim dane z bazami danych m.in. z ZUS, Ministerstwa Finansów, KAS, KRS, CEIDG, GUS.
Kwota subwencji finansowej, która podlega zwrotowi, będzie spłacana w nie więcej niż 24 miesięcznych ratach. Kwota umorzeń może sięgnąć do 75 proc., a w przypadku ponad 50 branż najbardziej dotkniętych skutkami COVID19, które były objęte Tarczą Finansową PFR 2.0, umorzone może być 100 proc. subwencji bez z potrzeby spełniania warunku zatrudnienia lub straty.
W poradniku na stronie internetowej PFR można znaleźć odpowiedź zarówno na ogólne pytania dotyczące zasad programu i umorzeń, ale także indywidualnych sytuacji, które mogą się pojawić.
Wciąż nie ma jednak odpowiedzi na jedno z kluczowych kwestii czyli tego czy od umorzonej części subwencji trzeba będzie zapłacić podatek, bo wciąż oczekiwane jest w tej sprawie stanowiska Ministerstwa Finansów.
Monika Krześniak-Sajewicz