Upadłość osoby fizycznej

Projekt nowelizacji ustawy prawo upadłościowa i naprawcze przewiduje wprowadzenie instytucji upadłości osób fizycznych, nie będących przedsiębiorcami, do polskiego systemu prawa w drodze nowelizacji ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze z dnia 28 lutego 2003 r.. Ma to duże znaczenie wobec rangi regulacji upadłości osób fizycznych, jej skomplikowania prawnego oraz wobec zamierzenia, aby nie była to regulacja doraźna, ale by utrwaliła się w polskim systemie prawa. Zmiany obejmują dodanie do przepisów Prawa upadłościowego w części trzeciej "Odrębne postępowania upadłościowe" nowego tytułu V: "Postępowanie upadłościowe wobec osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami". W dodanym tytule zawarto odesłanie do przepisów, które mają być stosowane odpowiednio, wskazanie przepisów, których stosowanie ma być wyłączone oraz uregulowania nowe, nie występujące dotychczas w prawie upadłościowym, uwzględniające specyfikę upadłości osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami.

Projekt nowelizacji ustawy prawo upadłościowa i naprawcze przewiduje wprowadzenie instytucji upadłości osób fizycznych, nie będących przedsiębiorcami, do polskiego systemu prawa w drodze nowelizacji ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze z dnia 28 lutego 2003 r.. Ma to duże znaczenie wobec rangi regulacji upadłości osób fizycznych, jej skomplikowania prawnego oraz wobec zamierzenia, aby nie była to regulacja doraźna, ale by utrwaliła się w polskim systemie prawa. Zmiany obejmują dodanie do przepisów Prawa upadłościowego w części trzeciej "Odrębne postępowania upadłościowe" nowego tytułu V: "Postępowanie upadłościowe wobec osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami". W dodanym tytule zawarto odesłanie do przepisów, które mają być stosowane odpowiednio, wskazanie przepisów, których stosowanie ma być wyłączone oraz uregulowania nowe, nie występujące dotychczas w prawie upadłościowym, uwzględniające specyfikę upadłości osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami.

Zaplanowana regulacja ma spełniać dwie podstawowe funkcje. Z jednej strony umożliwić ma rozwiązanie problemu niewypłacalności, z którym samodzielnie dłużnik nie może sobie poradzić pomimo udokumentowanego odpowiedzialnego podejścia do zaciągania zobowiązań jak i podejmowanych przez dłużnika prób ułożenia się z wierzycielami, z drugiej strony zapewnić ma wierzycielom borykającym się z problemem egzekucji od osób fizycznych przeprowadzenie tej likwidacji w sprawdzonych i wypróbowanych ramach postępowania upadłościowego. Konstrukcję oddłużenia oparto o instytucje sądowych warunków spłat. Sądowe warunki spłat są instytucją przewidzianą dla specjalnej uprzywilejowanej kategorii dłużników, którzy z jednej strony nie zawinili w powstaniu stanu niewypłacalności z drugiej zaś nie dopuścili się żadnych czynów, które czyniłyby ich niegodnymi tego przywileju ze społecznego punktu widzenia. W przypadku osób prawnych zakończenie postępowania upadłościowego kończy byt prawny upadłego chyba, że postępowanie kończy się układem lub zostaje z innych przyczyn uchylone lub umorzone - w wypadku osób fizycznych może zakończyć się oddłużeniem, ale z dobrodziejstwa tego nie powinna korzystać każda osoba zadłużona ponad miarę, lecz tylko i wyłącznie taka, która popadła w niewypłacalność z powodów od niej niezależnych. Wyłącznie takie podejście może być uznane za społecznie uzasadnione i zaakceptowane przez zdecydowaną większość interesariuszy.

W postępowaniu upadłościowym osób fizycznych nie będących przedsiębiorcami będą stosowane oba modele upadłości uregulowanej w Prawie upadłościowym: upadłość z możliwością zawarcia układu oraz upadłość w celu likwidacji majątku - w dwóch wariantach z możliwością ustalenia sądowych warunków spłaty lub bez takiej możliwości. Jednakże ze względu na przyjęte założenia ogólne - priorytet został ustalony dla upadłości z możliwością zawarcia układu. Regulacja powinna dokładnie określać przesłanki do zastosowania każdego z modeli, przy czym możliwość upadłości z likwidacją majątku powinna być ograniczona do sytuacji, w której występuje uzasadniona okolicznościami trwała utrata zdolności dłużnika do spłaty zobowiązań np.: podeszły wiek, utrata zdolności zarobkowania. Zasadą jest ogłaszanie upadłości z możliwością zawarcia układu i ewentualna zmiana modelu upadłości w trakcie postępowania w przypadku, gdy układ stanie się niemożliwy.

Nowelizacja ustawy wprowadza dokładny katalog wydarzeń wskutek, których upadłość zmierzająca do umorzenia części lub całości zobowiązań może pozostać ogłoszona w stosunku do dłużnika, który stał się niewypłacalny, gdy nie powiodła się próba porozumienia z wierzycielami i zawarcia układu, jednakże tylko wtedy gdy niewypłacalność dłużnika jest następstwem utraty lub trwałego obniżenia jego zdolności do spłaty zobowiązań. Może tak się stać w sytuacji długotrwałej choroby dłużnika lub członka jego najbliższej rodziny bądź np. trwałej utraty przez dłużnika zdolności do pracy. Jednocześnie należy podkreślić, iż upadłość z możliwością ustalenia sądowych warunków spłaty nie może zostać ogłoszona w stosunku do dłużnika, który np. został skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wymiarowi sprawiedliwości, przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przestępstwo przeciwko mieniu, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub przestępstwo przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, bądź dopuścił do powstania swojego nadmiernego zadłużenia z zamiarem skorzystania z dobrodziejstwa oddłużenia w postępowaniu upadłościowym lub ze sposobu, w jaki zaciągał zobowiązania wynika, iż działała w sposób rażąco lekkomyślny. Prawo do skorzystania z możliwości ogłoszenia upadłości likwidacyjnej z możliwością ustalenia sądowych warunków spłaty, skutkującej wprawdzie nie bezwarunkowym, ale jednak umorzeniem zobowiązań osoby fizycznej nie będącej przedsiębiorcą, powinno przysługiwać jeden raz w życiu. Umorzenie zobowiązań niezaspokojonych w toku postępowania upadłościowego nie będzie następować z mocy prawa, lecz orzekać o nim będzie sąd.

Możliwość przeprowadzenia postępowania upadłościowego w sprawach osób fizycznych nie prowadzącyh działalnosci gospodarczej pozwoli dłużnikom, którzy popadli w stan niewypłacalności bez swojej winy, niejako zapracować na "rozpoczęcie życia na nowo". Powinno mieć również wpływ na zmniejszenie liczby beneficjentów różnego rodzaju środków pomocy społecznej. Zatem, w tym zakresie wydatki ze środków publicznych mogą ulec zmniejszeniu, a przynajmniej nie będą się powiększać. Ustawa będzie miała wpływ nie tylko na sytuację dłużnika. Będzie wpływała także na wierzycieli. Jednak celem ustawy jest przede wszystkim restrukturyzacja zadłużenia i umożliwienie rehabilitacji społecznej dłużnika. Zatem w większości wypadków wierzyciele zostaną w jakimś stopniu zaspokojeni.

Reklama
SerwisPrawa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »