Value for money - jak oceniać korzyści wynikające z zastosowania formuły ppp?
18 września 2015 r., w godzinach 10.00-11.30 pod adresem www.ppp.parp.gov.pl będzie możliwość uczestnictwa online w debacie ekspertów ppp na temat metod i narzędzi oceny korzyści wynikających z zastosowania formuły ppp przy realizacji przedsięwzięć publicznych.
Przedsięwzięcia w formule ppp należą do grupy projektów o złożonej strukturze. Decyzja o wyborze formuły ppp do realizacji przedsięwzięcia powinna być szczegółowo zaplanowana, bo tylko takie projekty mają szansę realizacji. Krytycznym aspektem przygotowań projektów w formule ppp jest określenie VFM (Value for Money - wartość w zamian za pieniądz). Zastosowanie analizy VFM umożliwia ocenę, czy zakładana formuła świadczeń usług publicznych jest bardziej efektywna od tradycyjnego podejścia i czy została zaprojektowana w taki sposób, aby osiągnąć oczekiwany rezultat, przy zapewnieniu optymalnego zarządzania nakładami. Jak dokonać tej oceny? Sprawa nie jest prosta, gdyż obok szacunku ilościowego wymaga uwzględnienia czynników jakościowych, które nie zawsze można sprowadzić do postaci ilościowej.
W krajach, gdzie realizacja przedsięwzięć ppp osiąga wysokie wskaźniki, warunkiem wyboru właśnie tej formuły realizacji wykazanie pozytywnej wartości VFM. Należy przy tym zaznaczyć, że zasady przeprowadzania analizy VFM stanowią przedmiot licznych dyskusji w środowisku ppp, szczególnie w odniesieniu do takich zagadnień jak identyfikacja, wycena i alokacja ryzyka projektu.
Pomimo zauważalnych różnych stanowisk i podejść metodologicznych co do sposobu przeprowadzania analiz VMF, to najczęściej prowadzą one do bardzo podobnych wyników.
Przepisy prawa w Polsce wprost nie narzucają obowiązku przeprowadzania analizy VMF, jak również nie ma opracowanych wytycznych w tym zakresie. Niemniej jednak podmiot publiczny musi starannie przygotować decyzję o podjęciu przedsięwzięcia we współpracy z sektorem prywatnym, kierując się gospodarnością, zapisami ustawy o ppp oraz ustawy koncesyjnej czy ustawy prawo zamówień publicznych, przygotować przejrzyste kryteria oceny ofert na wstępnym etapie postępowania przetargowego a następnie wybrać najkorzystniejszą ofertę. Trudno sprostać temu zadaniu bez dokładnego rozważenia, jakie korzyści przemawiają za wdrożeniem ppp, jak te korzyści mierzyć w porównaniu z modelem tradycyjnym (samodzielnej realizacji zadania przez administrację) oraz jak wybrać ofertę najpełniej wpisującą się w oczekiwania podmiotu publicznego leżące u podstaw decyzji o nawiązaniu ppp. Wobec powyższego powstaje pytanie: Czy administracja polska jest przygotowana do przeprowadzenia analiz VMF? Jakie są różnice międzykulturowe w sposobie myślenia na temat realizacji projektów w formule ppp w tym definiowania oczekiwanych korzyści w dłuższej perspektywie czasowej (15-30 lat)? Jak jest rozumiane pojęcie VMF w Polsce? Jakie są doświadczenia innych krajów w zakresie przeprowadzania analiz VFM?
Swoje doświadczenia i opinie nt. analiz VFM przedstawią:
" Witold Grzybowski, ekspert w dziedzinie partnerstwa publiczno-prywatnego
" Bartosz Mysiorski, wiceprezes Fundacji Centrum Partnerstwa Publiczno-Prywatnego
" Marek Pyra, ekspert dziedzinie partnerstwa publiczno-prywatnego w WARBUD SA
" Jarosław Zysnarski, prezes Doradca Consultants Ltd sp. z o.o.
Debatę poprowadzi Ewa Ivanova, dziennikarka "Dziennika Gazety Prawnej".
Internauci będą mieli możliwość aktywnego uczestnictwa w dyskusji i zadawania pytań. Celem projektu systemowego PARP pt. "Partnerstwo publiczno-prywatne" jest upowszechnienie wiedzy o partnerstwie publiczno-prywatnym, prowadzące do zwiększenia liczby przedsięwzięć realizowanych w tej formule w Polsce.
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Poddziałania 2.1.3 "Wsparcie systemowe na rzecz zwiększania zdolności adaptacyjnych pracowników i przedsiębiorstw" Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Więcej informacji na stronie www.ppp.parp.gov.pl. Zapraszamy internautów do aktywnego uczestnictwa w dyskusji!