W 2023 roku przedsiębiorcy będą się mierzyć z wysokimi cenami energii
Nawet 23 proc. przedstawicieli MŚP stwierdziło, że w 2022 roku istniało realne ryzyko likwidacji biznesu - zwracają uwagę eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) w najnowszym "Tygodniku PIE", powołując się na badania BIG InfoMonitor. Jaki będzie nowy, 2023 rok? Przede wszystkim firmy będą się mierzyć z wysokimi cenami energii.
Według badań PIE, 35 proc. przedsiębiorców uważa, że sytuacja finansowa ich firm będzie w 2023 r. przeciętna, a 22 proc. przedsiębiorców przewiduje, że będzie zła bądź bardzo zła. Optymistycznie patrzy w przyszłość 26 proc. badanych przedsiębiorców uważających, że ich sytuacja finansowa będzie dobra bądź bardzo dobra.
W kontekście niekoniecznie optymistycznych prognoz firm na 2023 rok niezwykle istotne będą działania, które są przez nie planowane - czytamy w analizie PIE. W 2023 r., według badań PIE, prawie 2/3 firm planuje podjęcie działań w celu zacieśnienia relacji z klientami. Nieco częściej takie plany mają przedsiębiorstwa zajmujące się finansami i ubezpieczeniami oraz obsługą rynku nieruchomości.
Natomiast 41 proc. firm planuje wprowadzenie do oferty nowych produktów, a prawie 40 proc. - inwestycje w kapitał ludzki (np. poprzez szkolenia).
Plany wprowadzania nowych produktów mają głównie przedsiębiorstwa przemysłowe, a inwestowania w kapitał ludzki - zajmujące się działalnością związaną z kulturą, rozrywką i rekreacją oraz firmy działające w obszarze finansów i ubezpieczeń. 35 proc. firm planuje poniesienie wydatków na marketing (w tym promocję, reklamę i badania rynkowe). Mają to w planach przede wszystkim firmy prowadzące działalność w sektorze Kultura, rozrywka i rekreacja oraz zajmujące się pozostałymi usługami. Wszystkie planowane działania są deklarowane częściej przez średnie i duże niż mikro- i małe firmy.
Plany firm na 2023 r. są również odpowiedzią na znaczny wzrost cen nośników energii w 2022 r. Według badań PIE, szok energetyczny znajduje odzwierciedlenie zarówno w już podejmowanych działaniach, jak i planowanych na 2023 r. 66 proc. przebadanych firm deklarowało, że z rosnącymi cenami paliw i energii będzie sobie radzić podwyższając w 2023 r. ceny produktów bądź usług dla odbiorców.
Na drugim miejscu pod względem deklaracji (58 proc.) są plany dotyczące zmniejszania ogólnych kosztów funkcjonowania firmy. Niemal połowa firm deklaruje, że będzie poszukiwać tańszych surowców, materiałów i usług u dostawców. 38 proc. firm wstrzyma planowane inwestycje.
Źródło: PIE
Zobacz także: