Warto być sprawdzonym podatnikiem

Pod koniec czerwca skierowano do pierwszego czytania projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej. Wśród planowanych zmian na plan pierwszy wysuwa się zupełnie nowa dla polskiego systemu prawa podatkowego instytucja sprawdzonego podatnika. O ostatecznym kształcie tego novum zadecyduje parlament.

W trakcie prac ustawodawca będzie musiał rozwiązać kwestie budzące duże wątpliwości.

Projekt zakłada, że sprawdzonym podatnikiem będzie mógł zostać każdy przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą i spełni wymagania określone w ustawie (zobacz ramkę). Spełnienie tych przesłanek zdaniem projektodawcy gwarantuje, iż w przyszłości rozliczenia podatkowe prowadzone będą w sposób rzetelny. Podatnik, który stanie się zaufanym podatnikiem uzyska uprzywilejowaną pozycję w porównaniu z innymi podmiotami. Jednym ze szczególnych uprawnień sprawdzonego podatnika będzie obowiązek informowania go przez organy skarbowe o nadchodzącej kontroli na co najmniej 30 dni przed jej wszczęciem. Kolejne to krótszy miesięczny termin oczekiwania na interpretację prawa podatkowego oraz wstrzymanie wykonania decyzji jeżeli wniesione będzie odwołanie.

Reklama

Niestety za wszystko co dobre trzeba dużo zapłacić. Co prawda sam wniosek o wpis do rejestru sprawdzonych podatników będzie podlegał opłacie 250 zł, jednakże koszty związane z uzyskaniem tego statusu będą w rzeczywistości o wiele wyższe. Projekt zakłada, że jedną z przesłanek, którą należy spełnić będzie posiadanie raportu audytu podatkowego przeprowadzonego przez uprawnionego audytora. Raport będzie musiał potwierdzać brak nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych w okresie ostatnich 24 miesięcy. Co więcej jeżeli podatnik będzie chciał zachować w przyszłości uprzywilejowaną pozycję będzie musiał przedkładać taki raport co dwa lata.

Właśnie z wymogiem przeprowadzenia audytu podatkowego wiąże się najwięcej kontrowersji. Koszt takiego audytu w małej firmie to wydatek co najmniej 6 tysięcy złotych. W większych firmach będzie to wydatek kilkudziesięciu tysięcy złotych, w dużych podmiotach kwota sięgnie nawet kilkuset tysięcy złotych. Może powtórzyć się zatem sytuacja jaka ma miejsce w związku z regulacją dotyczącą uprzednich porozumień cenowych. Wprowadzeniu tych rozwiązań przyświecał słuszny postulat stworzenie jasnych reguł gry między fiskusem a podatnikiem. Niestety wysoka opłata, stanowiąca dochód dla budżetu państwa, którą musi ponieść podatnik powoduje, że na uzyskanie uprzedniego porozumienia cenowego jak pokazuje praktyka pozwalają sobie tylko duże firmy. Ordynacja podatkowa w tej materii zapewnia równość wobec prawa, jednakże jest to tylko równość formalna. Zgodnie z ustawą, o porozumienie cenowe może wystąpić każdy podmiot, ale wysoki koszt związany z jego uzyskaniem powoduje, iż decydują się na to nieliczni. Podobnie może być w przypadku instytucji sprawdzonego podatnika, na ten uprzywilejowany status pozwolą sobie tylko najwięksi.

Czy warto

Pytaniem fundamentalnym jakie powinien zadać sobie przedsiębiorca zanim zacznie starać się o status sprawdzonego podatnika jest - czy warto. Korzyści płynące z uzyskania statusu sprawdzonego podatnika mogą nie zrównoważyć wysokich kosztów jakie trzeba będzie ponieść.

Kontrowersje wokół projektowanej instytucji dotyczą także tego, że nie wiadomo, kto będzie mógł przeprowadzać audyt podatkowy. Projekt sprecyzował tylko jedną przesłankę - audytorem nie może być ten kto jest lub był powiązany z podmiotem, z którego działalności raport będzie sporządzony. Jest to poniekąd słuszne rozwiązanie, ponieważ trudno oczekiwać, aby audytor podważał swoje dotychczasowe działania, które świadczył lub świadczy na rzecz przedsiębiorcy w charakterze doradcy podatkowego.

Projekt nie zawiera szczegółowych rozwiązań w sprawie procedury uzyskania statusu uprawnionego audytora. Ministerstwo Finansów wskazuje, że szczegółowym uregulowaniem tej kwestii powinien zająć się Sejm i Senat. Uważne przyglądanie się pracom parlamentarnym nad nowelizacją Ordynacji podatkowej da odpowiedź na pytanie ? kto naprawdę skorzysta na nowych regulacjach.

Sprawdzony podatnik - przesłanki
- prowadzenie działalności gospodarczej przez okres 36 miesięcy,
- brak stwierdzenia decyzją ostateczną zaległości podatkowych z ostatnich 24 miesięcy w kwocie, przekraczającej 3% kwoty podatku lub 3% kwoty wykazanej nadpłaty,
- nieprowadzenie wobec podmiotu postępowania likwidacyjnego lub upadłościowego,
- brak wpisu do Rejestru Dłużników Niewypłacalnych,
- nieprowadzenie egzekucji wobec podmiotu z należności publicznoprawnych,
- niekaranie za przestępstwa skarbowe lub przeciw obrotowi gospodarczemu,
- posiadanie raportu audytu przeprowadzonego przez uprawnionego audytora potwierdzającego brak, nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych w okresie ostatnich 24 miesięcy.

Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej sp. z o. o.
Dowiedz się więcej na temat: podatnik
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »