Wartość świadczenia za używanie służbowych samochodów do celów prywatnych
Na posiedzeniu w dniu 7 listopada 2014 r. Sejm uchwalił ustawę o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Ustalono wartość świadczeń za używanie służbowych samochodów do celów prywatnych.
Wartość świadczenia za używanie służbowych samochodów do celów prywatnych, ułatwienia dla płatników składek ZUS i inne zmiany w ustawach
Ustawa ta jest kontynuacją trzech wcześniejszych działań legislacyjnych mających na celu ułatwienie i uproszczenie regulacji prawnych dotyczących wykonywania działalności gospodarczej. Wśród znajdujących się w nim kolejnych ponad 40 ułatwień w prowadzeniu firmy wprowadzono zmiany m.in. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono m.in. nowe przepisy ust. 2a, 2b oraz 2c do art. 12. Zgodnie z ust. 2a, wartość pieniężną nieodpłatnego świadczenia przysługującego pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych ustala się w wysokości:
1) 250 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3;
2) 400 zł miesięcznie - dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3.
Natomiast w przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca, wartość świadczenia ustala się za każdy dzień wykorzystywania samochodu do celów prywatnych w wysokości 1/30 kwot określonych wyżej (ust. 2b).
Sejm przyjął poprawkę Senatu, zgodnie z którą, jeżeli świadczenie przysługujące pracownikowi z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych jest częściowo odpłatne, to przychodem pracownika jest różnica pomiędzy ww. wartością, tj. ustaloną ryczałtem lub jako 1/30, i odpłatnością ponoszoną przez pracownika (ust. 2c).
Ponadto wprowadzono nowe zwolnienia od podatku dochodowego, którymi są:
- wartość świadczenia otrzymanego przez pracownika z tytułu organizowanego przez pracodawcę dowozu pracowników autobusem w rozumieniu art. 2 pkt 41 ustawy Prawo o ruchu drogowym - według którego autobusem jest pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą (dodany pkt 14a do art. 21 ust. 1),
- wartość nieodpłatnego świadczenia z tytułu pomocy prawnej udzielonej osobie uprawnionej i pobierającej świadczenie z pomocy społecznej lub zasiłek rodzinny, przyznane w formie decyzji administracyjnej na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o świadczeniach rodzinnych (dodany pkt 117a do art. 21 ust. 1).
Jednocześnie w nowym ust. 34 zapisano, że osoba, o której mowa w powyższym przepisie, jest obowiązana złożyć świadczeniodawcy pisemne oświadczenie o uprawnieniu i pobieraniu świadczenia z pomocy społecznej lub zasiłku rodzinnego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o świadczeniach rodzinnych, podając imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL oraz numer decyzji, na podstawie której osoba ta pobiera świadczenie z pomocy społecznej lub zasiłek rodzinny.
Zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych dotyczą zniesienia od 1 stycznia 2015 r. obowiązku:
1) sprawdzania prawidłowości danych przekazanych do ZUS w imiennych raportach miesięcznych sporządzonych za poprzedni rok kalendarzowy (analizy takiej za dany rok kalendarzowy płatnik zobowiązany był dokonywać w terminie nie później niż do 30 kwietnia następnego roku kalendarzowego) oraz
2) przekazywania ubezpieczonym (za których płatnik opłaca tylko składkę zdrowotną) rocznej informacji o danych zawartych w raportach w celu ich weryfikacji (aktualnie płatnicy mają obowiązek wydawania ubezpieczonym takiej informacji raz na rok w podziale na poszczególne miesiące, w terminie do 28 lutego następnego roku za poprzedni rok). Obecnie z obowiązku tego zwolnieni są płatnicy pobierający składkę zdrowotną z emerytur i rent oraz opłacający składki za bezrobotnych bez prawa do zasiłku dla bezrobotnych.
Jak wynika z uzasadnienia do projektu ustawy, pierwsza zmiana "(…) nie wpłynie na obniżenie wiarygodności informacji zawartych w miesięcznym raporcie przekazywanym do ZUS, ponieważ płatnik składek, mając świadomość odpowiedzialności karnej z tytułu przekazania nieprawdziwych danych lub ich zatajenia, potwierdza ich zgodność ze stanem prawnym i faktycznym. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, płatnik składek we własnym zakresie jest zobowiązany, na podstawie art. 41 ust. 6 ustawy o sus, do złożenia raportu korygującego. (…)"
Z kolei dalsze utrzymanie obowiązku przekazywania ubezpieczonym (za których opłacana jest tylko składka na ubezpieczenie zdrowotne) rocznej informacji o naliczonych za nich do ZUS składkach w raportach miesięcznych, wydaje się nie mieć uzasadnienia, szczególnie w kontekście wprowadzenia od dnia 1 stycznia 2013 r. systemu Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorcy (tzw. eWUŚ). System ten umożliwia bowiem natychmiastowe potwierdzenie prawa do świadczeń finansowanych przez NFZ. "Jednocześnie proponuje się pozostawienie możliwości wnioskowania przez ubezpieczonego o wystawienie takiej informacji, nie częściej jednak niż raz na miesiąc za miesiąc poprzedni (…)."
Zmiany powyższe będą obowiązywały od 1 stycznia 2015 r.
O pozostałych zmianach wprowadzonych ww. ustawą napiszemy w jednym z najbliższych numerów Biuletynu Informacyjnego.
Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych Nr 33 z dnia 2014-11-20