Więcej aut z kratką pod koniec kwietnia
W kwietniu czeka nas boom nowych ofert na samochody osobowe z tzw. kratką. Już w marcu część producentów wprowadziła takie samochody do swoich katalogów. Spośród większych sprzedawców aut na razie do takich zakupów zachęcają dwie firmy walczące o prymat na naszym rynku, czyli Toyota i Skoda, oraz producenci francuscy: Citroen i Peugeot.
Można się spodziewać, że w kolejnych miesiącach również inni producenci będą ogłaszali wprowadzenie swoich modeli w tej wersji. Przy czym spodziewane zmiany w prawie podatkowym i ogłoszone wytyczne Ministerstwa Finansów co do możliwości odliczeń VAT przy zakupie i użytkowaniu takich aut powodują, że pojawiają się nie tylko ciężarowe modele aut osobowych, ale też rozszerzana jest oferta samochodów dostawczych z rozbudowaną częścią osobową.
- Cała procedura uzyskania świadectwa homologacji pozwalającego użytkować przebudowane auto osobowe jako ciężarowe trwa około miesiąca pod warunkiem spełnienia wszystkich wymagań - mówi Sławomir Cholewiński, zastępca kierownika Zakładu Homologacji i Badań Pojazdów w Instytucie Transportu Samochodowego (ITS).
Wyjaśnia, że najpierw producent musi zwrócić się do Przemysłowego Instytutu Motoryzacji, który bada wytrzymałość przegrody oddzielającej część osobową od przestrzeni ładunkowej. Pozostałe elementy decydujące o tym, czy auto osobowe można przebudować na ciężarówkę i ile osób może takim autem jeździć, bada właśnie ITS. - Dopiero na tej podstawie Ministerstwo Infrastruktury wydaje decyzje o przyznaniu świadectwa homologacji - mówi Sławomir Cholewiński. Jego Instytut ma teraz pełne ręce roboty, bo wszyscy producenci chcą uzyskać takie homologacje.
Marcin Jaworski, "Gazeta Prawna"