Włoska Lavazza przejęła Carte Noire, francuskiego rywala z rynku kawy
Luigi Lavazza SpA, słynna firma z Turynu, za 700 mln euro przejęła producenta kawowego asortymentu i jednocześnie konkurenta - francuską spółkę Carte Noire (Czarna karta).
Prezes Lavazzy (1. miejsce we Włoszech) Antonio Baravalle chce, aby w drodze przejęć i organicznego rozwoju jego firma miała w 2020 r. 2 mld euro przychodów. Baravalle na fotelu szefa zasiada od 2011 r. W 2015 r. sprzedaż jego przedsiębiorstwa zwyżkowała o 8 proc. do 1,4 mld euro. Jeszcze w tym roku przewidywana jest kolejna transakcja zasilająca barwy Lavazzy. W ostatnich 12 miesiącach na rozwój spółka wydała 1 mld euro. Przejęła duńską firmę palarnię kawy Merrild, zainwestowała w australijską sieć dystrybucji oraz wykupiła Carte Noire.
W ten sposób Lavazza (powstała w 1895 r.) jest teraz pierwsza we Włoszech i najsilniejsza we Francji. 20 proc. przychodów od ubiegłego roku pochodzi z USA, gdzie wykupiono 8 proc. firmy Green Mountain Coffee Roaster (produkuje kapsułki do kawowych automatów). Lavazza mimo szybkiego rozwoju i sporych potrzeb, nie jest zainteresowana wejściem na giełdę i chce zostać niezależna od kogokolwiek.
Krzysztof Mrówka
Sprawdź: PROGRAM PIT 2015