Wpisy przez zasiedzenie
Znaczna część doradców podatkowych musi przekształcić wpis warunkowy na listę doradców we wpis ostateczny. Warunkiem przekształcenia jest udowodnienie 8-letniego okresu wykonywania czynności doradztwa podatkowego. Kończy się właśnie czas na dokonanie przekształcenia.
? Lista doradców podatkowych - 10 200 osób
? Doradcy płacący składki korporacyjne - 7500 osób
? Wnioski przekształcone - około 3200 osób
? Wnioski nieprzekształcone - około 1800 osób
Zasady przekształcania wpisów uregulowane są w art. 86 ust. 4 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 9, poz. 86 z późn. zm. - zobacz pdf ). Przekształcenie to może nastąpić na wniosek doradcy w trzech różnych przypadkach. Jednym z nich jest przekształcenie w drodze tzw. zasiedzenia wpisu. Taką możliwość daje art. 86 ust. 4 pkt 3 ustawy. Przepis ten mówi, że Krajowa Rada Doradców Podatkowych wyda decyzję o przekształceniu wpisu warunkowego we wpis ostateczny na wniosek doradcy podatkowego, jeżeli spełni on warunki określone w art. 6 ust. 1 pkt 2-4 ustawy oraz udowodni, że przez okres co najmniej 8 lat poprzedzających złożenie wniosku wykonywał czynności doradztwa podatkowego. Te warunki to pełna zdolność do czynności prawnych, korzystanie z pełni praw publicznych oraz nieskazitelny charakter i dawanie rękojmi prawidłowego wykonywania zawodu. Najważniejszym więc warunkiem przekształcenia wpisu jest udowodnienie wykonywania czynności doradztwa podatkowego przez 8 lat.
Dla części doradców zbliża się koniec okresu przekształcania wpisów
Jak doradca podatkowy ma to udowodnić? Czy dowodem wykonywania czynności doradztwa podatkowego jest zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej? W postępowaniu o przekształcenie wpisu w drodze tzw. zasiedzenia wnioskodawca ma udowodnić wykonywanie czynności doradztwa podatkowego. Wpis do ewidencji nie dowodzi wykonywania określonych czynności.
Zgodnie z uchwałą KRDP nr 9/2002 z 13 marca 2002 r., doradca podatkowy składający wniosek o przekształcenie wpisu musi wnieść opłatę w wysokości 600 zł, a kopię dowodu wpłaty, kopię decyzji ministra finansów oraz pismo z nadaniem numeru wpisu (są to dwa odrębne dokumenty) dołączyć do wniosku.
KRDP na posiedzeniach w kwietniu i maju br. podjęła decyzje dotyczące przekształcenia wpisów około 200 osobom. Jednocześnie skreśliła z listy 12 doradców podatkowych.
Andrzej Tadeusz Prelicz, Krajowa Rada Doradców Podatkowych
Oświadczenie klienta jest tylko jednym z wielu możliwych dowodów w sprawie, albowiem zgodnie z art. 75 par. 1 kodeksu postępowania administracyjnego, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do załatwienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. A zatem mogą to być również zeznania świadków, zaświadczenia organu podatkowego oraz wszelkie inne dokumenty dowodzące, iż przez co najmniej 8 lat przed złożeniem wniosku wykonywało się czynności doradztwa. Wpis do ewidencji działalności gospodarczej czy umowa na usługi doradztwa podatkowego są wprawdzie dowodami, ale nie udowadniają wykonywania doradztwa. Część osób np. dołącza do wniosku umowę wraz z fakturami. Gdy jest to umowa zawarta przed 8 laty i dołączone są do niej faktury, można uznać, że taki komplet dokumentów udowadnia wykonywanie czynności doradztwa. Należy się jednak zastanowić nad kwestią naruszenia tajemnicy zawodowej - ujawnianiem danych klientów zawartych w fakturach czy umowach. Przy oświadczeniu klienta takiego problemu nie ma.