Wreszcie na koszt pracodawcy

Od 4 czerwca pracodawcy będą mogli dofinansować swoim pracownikom wczasy za granicą a nie, jak dotychczas, tylko te spędzone w kraju. Podstawą jest wchodząca w tym dniu w życie, nowelizacja ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Analitycy pozytywnie ocenia tę zmianę. U jej podstaw leży skarga Rzecznika Praw Obywatelskich do Trybunału Konstytucyjnego, z której wynikało, że rozwiązanie umożliwiające dotowanie jedynie krajowego wypoczynku, jest sprzeczne z zasadą równości wobec prawa. Trybunał uznał, że ograniczanie wyboru miejsca spędzania urlopu przez pracowników objętych zakładowym funduszem socjalnym narusza Konstytucję.

Obecnie, dzięki zmianom w art. 2 ust. 1 ww. ustawy pracownicy, którzy wyjadą na zagraniczne wczasy także skorzystają z dopłat. Zdaniem KPP, taka regulacja pomoże spędzić urlop za granicą także osobom gorzej sytuowanym, którym obecnie pozostaje jedynie udział w - relatywnie tańszych - pielgrzymkach religijnych czy wczasach zdrowotnych. Na nowym rozwiązaniu skorzystają również ci, którzy zechcą np. uczestniczyć w zagranicznych kursach językowych.

Reklama

Niektórzy będą mogli wysłać na nie swoje dzieci.

Mamy nadzieję, że wprowadzenie nowego przepisu pomoże w niwelowaniu barier, chociażby właśnie językowych, osobom mniej zamożnym, a w efekcie umożliwi im dostęp do lepiej płatnej pracy - uzasadnia Henryk Michałowicz, ekspert KPP. Przypomina również, że dotychczasowe przepisy o dofinansowywaniu przez pracodawców wczasów ich pracowników, szczególnie godziły w zatrudnionych w Polsce obcokrajowców uniemożliwiając im korzystanie z dopłat do urlopu spędzanego w ich ojczystym kraju.

Stanowiło to dyskryminację ze względu na obywatelstwo, a zatem naruszało art. 32 ust. 2 kodeksu pracy. KPP podkreśla, że wolność wyboru miejsca pracy czy nauki oraz zakaz nierównego traktowania z jakichkolwiek nieobiektywnych powodów jest prawem gwarantowanym przez Konstytucję i normy prawa międzynarodowego. Zdaniem Konfederacji Pracodawców Polskich realizacja ustawy umożliwi też pracodawcom oferowanie bardziej atrakcyjnych warunków i zwiększy możliwość pozyskania wykwalifikowanej kadry.

UOKiK OSTRZEGA

Turyści powinni zwracać szczególną uwagę na zawierane z biurami podróży umowy, uwzględniające prawa i obowiązki stron, warunki rezygnacji oraz sposób złożenia reklamacji. Zanim opuści się biuro podróży, warto pamiętać o wyjaśnieniu takich pojęć jak: "blisko", "tuż przy", "niedaleko" - dla organizatora i klienta mogą mieć one zupełnie inne znaczenie. Przy wyjazdach zagranicznych wątpliwości dotyczące standardu hotelu warto wyjaśnić jeszcze w kraju.

Turyści powinni także uważnie wybierać hotel czy motel podczas wycieczek organizowanych indywidualnie. "Przeglądając w ostatniej chwili oferty w internecie, warto wiedzieć, że przepisy bardzo szczegółowo określają wymagania dotyczące wyposażenia, zakresu świadczonych usług, w tym gastronomicznych, jakie powinny spełniać takie obiekty" - przypomina Urząd.

UOKiK zwraca uwagę, że w każdym hotelu i pensjonacie na widocznym miejscu powinny być umieszczone m.in: nazwa i adres przedsiębiorcy świadczącego usługi w tym obiekcie oraz tablica określająca rodzaj i kategorię obiektu.

O wszelkich nieprawidłowościach związanych z realizacją usługi turystycznej należy niezwłocznie poinformować organizatora - namawia Urząd. Jeżeli okaże się, że placówka nie spełnia określonych wymagań, konsumenci mogą dochodzić swoich roszczeń. Wycieczkę zorganizowaną przez biuro podróży reklamujemy niezwłocznie u organizatora.

Warto wiedzieć, że jeśli nie ustosunkuje się do skargi w terminie 30 dni od jej złożenia, przyjmuje się, że uznał ją za uzasadnioną.

Którzy podróżują samolotem.

W zależności od opóźnienia, pasażerowie mają prawo do bezpłatnych posiłków, napojów oraz innych świadczeń. W razie potrzeby przewoźnik musi zapewnić także hotel - łącznie z transportem. Jeżeli odwołano lot, turyści mają prawo do zwrotu kosztów biletu lub zapewnienia innego połączenia. Ponadto można domagać się odszkodowania. Jeżeli przedsiębiorca odmówi pasażerowi realizacji jego praw, należy niezwłocznie złożyć pisemną skargę i uzyskać potwierdzenie jej złożenia. O odszkodowanie można także wystąpić za zniszczenie, uszkodzenie, opóźnienie lub utratę bagażu podczas lotu.

Roszczenie należy zgłosić w terminie 7 dni od daty odbioru bagażu, a w przypadku bagażu opóźnionego - w terminie 21 dni.

W dochodzeniu roszczeń (związanych z podróżami samolotem) pomocy turystom udzielają: Komisja Ochrony Praw Pasażerów (działająca przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego), Europejskie Centrum Konsumenckie oraz rzecznik konsumentów. Warto również pamiętać o bezpłatnej infolinii konsumenckiej: 0 800 800 008.

INTERIA.PL/inf. własna
Dowiedz się więcej na temat: nowelizacja ustawy | wczasy | pracodawcy | KPP | turyści
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »