Współpraca z klientem priorytetem
Zdaniem przedsiębiorców, współpraca z klientem jest głównym priorytetem firm na najbliższe lata - wynika z raportu firmy doradczej KPMG pt. "Gra o przyszłość: Wyzwania dla prezesów największych firm działających w Polsce na lata 2006-2010".
"Znaczenie współpracy z klientem wymienia na pierwszym miejscu większość badanych przedsiębiorstw - najczęściej tych działających w branży produkcji dóbr konsumpcyjnych oraz w handlu i usługach. Również w perspektywie 2-3 lat usprawnienie współpracy z klientami pozostanie priorytetem nr 1" - wyjaśnili autorzy raportu. Według badania, firmy będą też bardziej zainteresowane podnoszeniem jakości produktów i usług niż obniżaniem kosztów. 50 proc. ankietowanych deklaruje, że utrzymanie dotychczasowych klientów przedkłada nad zdobywanie nowych, a 43 proc. wskazuje jako ważniejszą realizację wysokiej marży nad udział w rynku.
Kadra menedżerska jest zgodna, że globalizacja i postępująca integracja z UE to zjawiska powiązane ze sobą i jednoznacznie korzystne. Natomiast - według ankietowanych - konkurencja ze strony krajów o niskich kosztach, chociaż postrzegana jako negatywna, nie jest odbierana jako poważne zagrożenie. Według raportu, menedżerowie uważają, że sprzedaż w ostatnich trzech latach napędzana była gównie przez ofertę dotychczasowych produktów i usług na obecnych rynkach (w prawie 60 proc. firm); nowe produkty i rynki stanowiły tylko o 24 proc. sprzedaży.
W najbliższych trzech latach sytuacja ma się zmienić. Jak oceniają ankietowani menadżerowie, ponad 60 proc. sprzedaży będzie efektem innowacyjnego podejścia: firmy w większym stopniu będą się koncentrować na wchodzeniu na nowe rynki i wprowadzaniu nowych produktów i usług.