Wyleczyć wypalonego pracownika

Pracownicy produktywni, energiczni i dobrze zmotywowani to życzenie każdego szefa. W każdej firmie niezależnie od branży czy rozmiarów przedsiębiorstwa zdarzają się tacy, którzy są "wypaleni", niezaangażowani i pozbawieni chęci do pracy.

Nikogo nie można zmotywować na siłę, wedle zasady "możesz przyprowadzić konia do wodopoju, ale nie możesz sprawić, aby pił". Najważniejsze jest stworzenie odpowiedniej atmosfery, sprzyjającej motywacji do pracy oraz umiejętność identyfikacji symptomów "wypalenia" zawodowego.

Pracodawcę powinno zaniepokoić, jeśli osoba mająca zwykle wiele do powiedzenia, staje się nagle cicha, zamknięta w sobie albo odwrotnie - pracownik zwykle cichy i spokojny zaczyna być gadatliwy, zmienia się jego normalne zachowanie - alarmuje David Javitch na łamach Enterpreneur.

Reklama

Reakcją na stres, może być fakt, że w pracy wcześniej wzorowo wykonywanej, nagle zaczynają pojawiać się błędy. Staje się ona niekompletna, pracownik na dany projekt poświęca coraz więcej czasu, ale nie idzie za tym wzrost produktywności.

Typowym objawem jest pojawianie się coraz częściej w pracy później i opuszczanie stanowiska pracy jak najwcześniej, gdy tylko zegar wybije godzinę oznajmiającą koniec zmiany albo częste zwolnienia chorobowe i absencja w pracy z różnych innych powodów (nie dotyczy to oczywiście okresów grypowych, gdy połowa załogi w krótkim okresie czasu dzwoni, oznajmiając, że jest chora). Warto porozmawiać na ten temat ze współpracownikami, gdyż często pojawiają się problemy w komunikacji.

Jeśli już udało się zidentyfikować problem, należy zastanowić się, czy dotyczy on pojedynczego pracownika, czy jest to trend rozwijający się w całym zespole. Należy porozmawiać z pracownikiem, wspólnie zastanowić się nad rozwiązaniem, ustalić motywatory działające na pracownika w przeszłości i pomyśleć, co może motywować pracownika w obecnej sytuacji i w przyszłości, a także jak wykorzystać jego indywidualność. Można przeprowadzić zmiany zakresu obowiązków wśród pracowników, obserwując, jak radzą sobie w zmienionych warunkach. Najważniejsze jest jednak, aby pracownicy wiedzieli, jak może przebiegać droga ich rozwoju zawodowego. To wszystko ma pomagać odnalezieniu bieżącej, właściwej roli w organizacji.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: pracownicy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »