Z e-learningu korzysta coraz więcej firm
Rozmowa z Piotrem Cebulskim oraz Piotrem Maryniakiem z firmy Learn Up.
Mimo że e-learning jest w Polsce nową instytucją to, coraz więcej pracowników korzysta z możliwości zdobywania wiedzy w ten sposób. Co naprawdę kryje się pod tą nazwą?
- Piotr Maryniak: E-learning to proces zdalnego nauczania, w którym wykorzystywane są multimedialne możliwości komputera, m.in. ścieżki audio i wideo, możliwość tworzenia prezentacji oraz animacji flashowych. E-learning pozwala na przejście kursu (szkolenia), zaliczenie związanego z nim testu wiedzy, uzyskanie certyfikatu, a nawet ukończenie studiów bez konieczności fizycznej obecności w sali wykładowej. E-learning wspiera też tradycyjny proces nauczania, nazywany blended learning. Oznacza też wykonywanie, przy wykorzystaniu stron www, różnego rodzaju ćwiczeń naukowych, testów i symulacji interaktywnych. Przykładem takiej strony jest www.talentclub.pl. Strona dedykowana jest menedżerom i zawiera bezpłatne testy, dzięki którym mogą oni sprawdzać i podwyższać poziom wiedzy i umiejętności.
- Piotr Cebulski: Szukając nazwy dla tego zjawiska, nie skorzystano, przez analogię do tradycyjnych szkoleń, z nazwy e-training, dlatego, że e-learning wykracza poza ramy zwykłego nauczania w sieci, bo odpowiedzialność za rozwój nie kończy się z odbyciem kursu.
A czym różni się e-learning od tradycyjnych metod nauczania?
- PM: Nauka on-line charakteryzuje się wysoką skutecznością w zakresie zapamiętywania przedstawionego materiału. Jest to wynik zarówno formy, tj. syntetycznie podanej wiedzy popartej praktycznymi ćwiczeniami, jak i atrakcyjnego sposobu przekazywania wiedzy, czyli szaty graficznej. Duże znaczenie ma też metodologia nauczania, stawiająca na natychmiastowe testowanie wiedzy.
E-learning wyprze więc tradycyjne formy nauki?
- PM: Nie. Ideą takich kursów w sieci nie jest zastąpienie innych form nauczania, a jedynie ich skuteczne wsparcie. Największą skuteczność e-learning osiąga w połączeniu z innymi narzędziami rozwojowymi, czyli z tzw. blended learning.
Dlaczego w takim razie firmy decydują się na szkolenia e-learningowe?
- PC: Są one przede wszystkim tańsze od tradycyjnych, co jest bardzo ważne dla pracodawców. Z ich punktu widzenia istotna jest też rosnąca oferta programów szkoleniowych, dostępnych na rynku, oraz stałe jej doskonalenie. W wielu przypadkach istnieje możliwość tworzenia dedykowanych kursów zawodowych i asortymentowych. Nie mniej ważny jest dostęp do informacji o tempie rozwoju uczestników oraz wynikach, jakie osiągają. Informacje te pozwalają lepiej definiować potrzeby szkoleniowe, a co za tym idzie zwiększać wydajność pracy. To właśnie z tych powodów liczba szkoleń prowadzonych przez internet w najbliższym czasie będzie rosnąć.
W jaki sposób tworzone są poszczególne kursy? Ile kosztują szkolenia on-line? Gdzie można kupić usługi e-learningowe? Jakie rodzaje kursów e-lear-ningowych są dostępne na rynku? Czy kursy e-learningowe można podzielić tematycznie? Do czego firmy najczęściej wykorzystują e-learning?
Rozmawiała Izabela Rakowska-Boroń
Więcej: Gazeta Prawna 11.08.2008 (156) - str.14