Zawiesisz działalność na prima aprilis

Przedsiębiorca będzie mógł zawiesić działalność gospodarczą na okres do 24 miesięcy. Natomiast ZUS zostanie zobowiązany do wydawania wiążących interpretacji w zakresie przepisów dotyczących obciążenia daninami publicznymi lub składkami na ubezpieczenia społeczne i rentowe. Ponadto mają zmienić się zasady działania urzędów w kontaktach z przedsiębiorcami prywatnymi, bowiem będą oni mogli załatwiać wszelki formalności w jednym okienku, a nawet założyć firmę przez Internet. Zostanie również skrócona i ograniczona kontrola przedsiębiorców. Takie, głównie zmiany przewiduje, uchwalona przez Sejm i podpisana przez prezydenta, nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Możliwość okresowego zawieszenia działalności gospodarczej jest z pewnością najbardziej wyczekiwaną przez przedsiębiorców zmianą obowiązujących przepisów. Przewiduje się, że wejdzie ona w życie od 31.03.2009 r. Zatem wówczas przedsiębiorcy będą mogli zawiesić działalność gospodarczą na okres nieprzekraczający dwóch lat. Przy czym istotny jest fakt, że w tym czasie nie będą oni zobowiązani do płacenia składek na ubezpieczenie społeczne, a także zdrowotne. Ponadto podmioty, których działalność uległa zawieszeniu, w tym okresie będą zwolnione z obowiązku wpłacania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i prawnych, a także, z pewnymi wyjątkami przewidzianymi w ustawie, z obowiązku składania deklaracji VAT. Co do zasady, zawieszenie działalności następuje z chwilą złożenia przez przedsiębiorcę, we właściwym organie ewidencji działalności gospodarczej, lub też, w przypadku podmiotów podlegających obowiązkowi wpisu do KRS, w właściwym sądzie, odpowiedniego wniosku wraz z załączonym oświadczeniem o niezatrudnianiu pracowników. W tym miejscu należy również wskazać, że zarówno wniosek o zawieszenie prowadzenia działalności gospodarczej, jak również i wniosek o jej wznowienie, będą zwolnione z opłaty skarbowej.

Istotną zmianą, jaką wprowadza nowelizacja przedmiotowej ustawy, jest również możliwość uzyskania przez przedsiębiorców wiążącej interpretacji w zakresie przepisów dotyczących obciążenia daninami publicznymi lub składkami na ubezpieczenia społeczne i rentowe od takich organów administracji publicznej jak m.in. Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Narodowy Fundusz Zdrowia. W celu uzyskania takiej interpretacji trzeba będzie jedynie złożyć stosowny wniosek do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej, a także uiścić opłatę od interpretacji, w wysokości 40 zł. Organ zaś jest zobowiązany w ciągu 30 dni ustosunkować się do przedstawianego przez wnioskodawcę stanu faktycznego. Natomiast, w przypadku zaistnienia sytuacji niewydania w terminie odpowiedniej decyzji, należy przyjąć, że organ w sposób milczący uznał prawidłowość i zasadność stanowiska przedstawionego przez przedsiębiorcę. Natomiast, zmiana zasad działania urzędów w kontaktach z przedsiębiorcami prywatnymi ma się opierać na trzech rozwiązaniach, a mianowicie na deklaracjach: "jednego okienka" oraz "zero okienka", a także ograniczeniu kontroli. Pierwsze rozwiązanie, mające obowiązywać od 01.04.2009 r., umożliwi przedsiębiorcy złożenie jednego wniosku rejestrującego działalność gospodarczą, zamiast dotychczas składanych czterech. Ponadto, w taki sposób będzie również możliwe zgłaszanie zmian w działalności firmy. Natomiast zasada "zero okienka", która ma wejść w życie od 2011 r., pozwoli na założenie firmy przez Internet, bez konieczności wizyty w jakimkolwiek urzędzie. Zatem obowiązki przedsiębiorcy zostaną ograniczone tylko do wysłania odpowiedniego wniosku przez Internet. Bowiem powstanie ogólnodostępna i bezpłatna platforma informatyczna, o nazwie Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG), która to zastąpi wszystkie czynności, jakie przedsiębiorca jest obecnie zobowiązany wykonywać w urzędach.

Zmiany w zasadach przeprowadzania kontroli opierać się będą na dwóch założeniach: ograniczeniu i skróceniu kontroli w przedsiębiorstwach. Znajdują one odzwierciedlenie w wprowadzonym do projektu zakazie przeprowadzania kilku kontroli w jednym czasie. Istotny jest również fakt, że powtórną kontrolę będzie można przeprowadzić tylko raz w ciągu dwunastu miesięcy, przy jednoczesnym zastrzeżeniu, że nie będzie ona trwała dłużej niż 7 dni. Ponadto przedsiębiorca będzie mógł uzgodnić z urzędem dogodny dla obu stron termin kontroli, a także czas jej trwania. Natomiast do obowiązków urzędnika dołączono poinformowanie przedsiębiorcy o przysługujących mu prawach. Nowością jest także wprowadzenie sankcji dla kontrolujących urzędników oraz dla Skarbu Państwa za przeprowadzenie kontroli niezgodnej z prawem.

Magdalena Łakomy

Reklama
Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej sp. z o. o.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »