Zmiany w prawie o ruchu drogowym

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało projekt ustawy z dnia o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o działach administracji rządowej. Wprowadzone regulacje mają oddziaływać na organy i podmioty, zobowiązane na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym oraz innych ustaw, do przekazywania na rachunek Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, należności z tytułu opłat ewidencyjnych. Dotyczy to obowiązków starostów, wojewodów, stacji kontroli pojazdów oraz zakładów ubezpieczeń z tytułu dokonania czynności, z którymi przepisy ustawowe wiążą obowiązek pobrania lub uiszczenia wskazanej opłaty ewidencyjnej.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało projekt ustawy z dnia o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o działach administracji rządowej. Wprowadzone regulacje mają oddziaływać na organy i podmioty, zobowiązane na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym oraz innych ustaw, do przekazywania na rachunek Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, należności z tytułu opłat ewidencyjnych. Dotyczy to obowiązków starostów, wojewodów, stacji kontroli pojazdów oraz zakładów ubezpieczeń z tytułu dokonania czynności, z którymi przepisy ustawowe wiążą obowiązek pobrania lub uiszczenia wskazanej opłaty ewidencyjnej.

Ponadto, nowelizacja dotyczy ministra spraw wewnętrznych i administracji w zakresie zmiany kompetencji do prowadzenia centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców.

Przedmiotowe zmiany wprowadzane niniejszą nowelizacją dotyczą trzech aspektów. Pierwszy z nich dotyczy przekazania spraw związanych z prowadzeniem centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców do kompetencji ministra właściwego do spraw wewnętrznych. W obowiązującym kształcie ustawy kwestie te należały do ministra kierującego działem administracji rządowej - administracja publiczna. Wprowadzane regulacje związane są ze zmianą ustawy o działach administracji rządowej. Drugi z nich dotyczy wprowadzenia mechanizmów związanych z dochodzeniem należnych opłat ewidencyjnych - poprzez dodanie zapisów o stosowaniu odsetek od nieterminowo regulowanych i przekazywanych opłat ewidencyjnych oraz nakładaniu kar pieniężnych. Natomiast ostatni dotyczy umożliwienia weryfikacji zgodności danych z dokumentów z danymi zgromadzonymi w centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców, w drodze ich potwierdzenia lub zaprzeczenia.

Projekt nowelizacji zakłada prowadzenie centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców będzie włączone do kompetencji ministra kierującego działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne. Takie rozwiązanie ma na celu uporządkowanie przepisów dotyczących prowadzenia ewidencji. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w swych kompetencjach upoważniony jest m.in. do prowadzenia innych ewidencji, np.: ludności czy paszportowej. Pozostawienie centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców w gestii ministra kierującego działem - administracja publiczna stanowiło w tym zakresie wyjątek, nie znajdujący merytorycznego uzasadnienia. Zmiany w powyższym zakresie dotyczą artykułów regulujących funkcjonowanie centralnej ewidencji pojazdów oraz centralnej ewidencji kierowców. Zważywszy na niemożliwość wprowadzenia jednego zapisu zmieniającego w całej ustawie - Prawo o ruchu drogowym, zastosowane zostało zastąpienie wyrazów "minister właściwy do spraw administracji publicznej" wyrazami "minister właściwy do spraw wewnętrznych".

Celem dokonywanych zmian jest umożliwienie skutecznego egzekwowania, od zobowiązanych organów i podmiotów, obowiązku przekazywania na rachunek Funduszu pobranych lub należnych opłat ewidencyjnych. Opłata ewidencyjna jest uiszczana w przypadkach określonych przepisami ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz innych ustaw szczególnych. Organy i podmioty, zobligowane do pobrania tej opłaty, powinny następnie odprowadzić ją na rachunek Funduszu. Z uwagi na fakt, iż w niektórych przypadkach opłata nie jest przekazywana w ustalonym terminie bądź nie jest odprowadzana w ogóle, niezbędne jest wprowadzenie mechanizmu, który będzie właściwie oddziaływał na zobowiązane podmioty. Aktualnie obowiązujące przepisy nie wskazują odpowiednich regulacji określających te zagadnienia. Ponadto celem wprowadzenia projektowanych zmian jest umożliwienie zaliczenia odsetek od nieterminowo przekazywanych i uiszczanych opłat ewidencyjnych do przychodów Funduszu - Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców.

W projekcie dodano odrębny dział " Kary pieniężne", którego przepisy mają na celu wyposażenie dysponenta Funduszu, którym będzie minister właściwy do spraw wewnętrznych, w mechanizm stosowany w przepisach administracyjnych. Zakłada się możliwość zastosowania sankcji w postaci kar pieniężnych w przypadkach nagminnego łamania przepisów prawa. Należy przy tym zaznaczyć, iż ustalenie wysokości zastosowanego środka będzie poprzedzone oceną stanu faktycznego, dotychczasową postawą zobowiązanego podmiotu w zakresie wypełniania ustawowych obowiązków oraz sytuacji finansowej podmiotu zalegającego z opłatami. Ponadto, zastosowano ograniczenie czasowe w możliwości nałożenia kary oraz przewidziano odesłanie do przepisów Ordynacji podatkowej w zakresie przedawnienia roszczenia dotyczącego dochodzenia należności z tytułu nałożonych kar pieniężnych. Wpływy z kar pieniężnych będą stanowiły przychód Funduszu.

Dodanie - w art. 80c ustawy - nowych ustępów 3a - 3c ma na celu umożliwienie osobom zainteresowanym dokonania weryfikacji danych zawartych w dokumentach - dowodzie rejestracyjnym i pozwoleniu czasowym - z danymi zgromadzonymi w centralnej ewidencji pojazdów i ułatwienie dostępu do danych zgromadzonych w tej ewidencji. Zmiany te zmierzają do poprawy warunków obrotu pojazdami na rynku wtórnym, przyczyniając się tym samym do wzrostu bezpieczeństwa transakcji. Uzyskana odpowiedź może być istotnym źródłem informacji o potencjalnych przestępstwach związanych, np. z fałszowaniem dokumentów. Cel ten realizowany jest przez wprowadzenie mechanizmu bezpłatnej i powszechnie dostępnej usługi weryfikacji danych, zawartych w dowodzie rejestracyjnym lub pozwoleniu czasowym, z danymi zgromadzonymi w centralnej ewidencji pojazdów. Szeroki dostęp do usługi zostanie zapewniony poprzez wykorzystanie Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej. Wskazanie ePUAPu jako punktu dostępu do usługi wynika z przyjętej strategii Informatyzacji Państwa.

Projekt nowelizacji wprowadza również zmianę w ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej. Polega ona na dodaniu w art. 29 ust. 1 punktu 11 dotyczącego spraw związanych z prowadzeniem centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców. Dodany artyuł określa rodzaje spraw, zaliczane do działu sprawy wewnętrzne i podlegające ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. Włączenie do tego zakresu spraw związanych z prowadzeniem centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców jest uzasadnione faktem znajdowania się w tam spraw związanych z funkcjonowaniem innych, podobnych ewidencji i ma na celu usystematyzowanie powyższych przepisów.

Reklama
SerwisPrawa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »