ZUS pracuje nad Centrami Obsługi Wniosków o Ulgę
Zakład Ubezpieczeń Społecznych pracuje nad tym, aby od drugiego kwartału 2021 roku uruchomić dziesięć Centrów Obsługi Wniosków o Ulgę (CUL) - poinformował rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.
Jak informuje rzecznik, celem utworzenia CUL jest podniesienie jakości świadczonych usług oraz zapewnienie większej jednolitości w sprawach dotyczących m.in. rozkładania na raty należności z tytułu składek oraz odraczania terminu ich płatności. Ma to sprawić, że klienci będą obsługiwani sprawniej.
Co ważne, bez zmian pozostanie możliwość składania wniosku o ulgę w każdej placówce ZUS. Wniosek zostanie przesłany do właściwego doradcy ds. ulg i umorzeń, który będzie odpowiedzialny za kontakt z klientem, zebranie dokumentacji i przekazanie sprawy do merytorycznego rozpatrzenia przez CUL.
Wnioski będą rozpatrywane przez pracowników CUL, którzy nie będą mieli kontaktu z wnioskodawcą, co zapewni obiektywność rozstrzygnięć i ograniczy ryzyko potencjalnych nadużyć.
Ulga w postaci odroczenia terminu płatności lub rozłożenia zadłużenia na raty pozwala płatnikowi spłacić należności z tytułu składek, zarówno na własne ubezpieczenia, jak i innych osób ubezpieczonych, na dogodnych warunkach ustalonych z ZUS.
W ramach umowy o rozłożenie na raty spłaty należności z tytułu składek ZUS zobowiązuje się m.in. do zawieszenia postępowania egzekucyjnego w stosunku do należności objętych tym postępowaniem oraz do niewszczynania nowego postępowania egzekucyjnego. Począwszy od następnego dnia po dniu złożenia wniosku o udzielenie ulgi nie nalicza się odsetek za zwłokę od rozłożonych na raty należności.
Zamiast odsetek naliczana jest opłata prolongacyjna. Stawka tej opłaty wynosi 50 proc. stawki odsetek za zwłokę obowiązującej w dniu zawarcia umowy. Wysokość opłaty zależy od czasu spłaty zadłużenia, gdyż naliczana jest ona do każdej raty oddzielnie, za okres od dnia następnego po dniu złożenia wniosku o ulgę do dnia płatności danej raty. Zatem im dłuższy okres spłaty, tym opłata jest wyższa.
ZUS zwraca uwagę, że tzw. tarcza antykryzysowa wprowadziła udogodnienia, zgodnie z którymi w przypadku odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty należności z tytułu składek należnych za okres od 1 stycznia 2020 r. nie nalicza się opłaty prolongacyjnej.
Ważne jest, aby wniosek o ulgę był złożony w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo w okresie 30 dni następujących po ich odwołaniu. W trakcie realizacji umowy płatnik może otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu.
Zakład zachęca osoby zainteresowane odroczeniem lub rozłożeniem zadłużenia na raty do umówienia się na spotkanie z doradcą ds. ulg i umorzeń m.in. w formie e-wizyty.
Doradca pomoże w załatwieniu formalności oraz w ustaleniu odpowiedniej formy spłaty zadłużenia przy uwzględnieniu indywidualnej sytuacji płatnika. Z doradcą można kontaktować się także osobiście w placówkach ZUS oraz telefonicznie. Numery telefonów do doradców znajdują się na stronie internetowej ZUS.