Nowe prognozy pasażerskie dla CPK. "Nie chcemy powtórki z Radomia"

Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że budowa CPK jest oparta o twarde dane. Według nowych prognoz koleje mają przewieźć 103 mln pasażerów w 2030 roku. – Budujemy kolej w oparciu o twarde liczby, potoki pasażerskie i przewidywania ruchu – podkreślił pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

Nowe prognozy dla CPK. "Budujemy kolej w oparciu o twarde liczby"

Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury nowe prognozy ruchu pasażerskiego, związane z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym, mają kluczowe znaczenie dla przyszłości inwestycji kolejowych w Polsce. Chodzi przede wszystkim o tzw. "szprychy CPK" - sieć nowych linii, które mają połączyć lotnisko z najważniejszymi regionami kraju. 

- Ja chcę państwa zapewnić, że dzisiejsze informacje są jednymi z najważniejszych, jeżeli chodzi o projekt CPK. Budujemy kolej, ponieważ jest jednym z najbardziej efektywnych środków transportu publicznego, dlatego budowę musimy opierać o twarde liczby, potoki pasażerskie, przewidywanie ruchu. Projekt kolejowy w programie CPK jest dwa razy droższy niż lotnisko. Nie budujemy kolei na kredyt, za pieniądze pozyskane z komercyjnego długu, a za pieniądze publiczne, tym bardziej takie projekty muszą być oparte na twardych liczbach. To jest coś czego do tej pory nie mówiono - zapowiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, podczas konferencji prasowej. 

Reklama

Prognozy ruchu dla CPK. Pociągi przewiozą 103 mln pasażerów w 2030 roku

Zdaniem pełnomocnika rządu zaktualizowane szacunki mają pokazać, ilu pasażerów faktycznie będzie korzystać z nowych połączeń i czy wszystkie odcinki są ekonomicznie uzasadnione. Od tych danych zależy m.in., które inwestycje będą realizowane w pierwszej kolejności, a które mogą zostać ograniczone lub przesunięte w czasie. 

- Nie chcemy, żeby powtórzyła się sytuacja z lotniskiem w Radomiu - zapowiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Malepszak zapewnił, że projekt CPK jest oparty o analizę, która uwzględnia infrastrukturę w sąsiadujących krajach, oddziałującą na polską infrastrukturę kolejową.  

Aktualizacja prognozy ruchu uwzględnia m.in. podniesienie prędkości maksymalnej linii kolejowej powyżej 300 km/h, poprawę wskaźników efektywności linii kolejowych oraz koordynację projektów CPK i PKP PLK.  

- W 2030 roku zakładamy poziom przewozów na poziomie 103 mln. Ten rok zakończymy na poziomie 85 mln przewozów. - powiedział Malepszak. - To duże odzwierciedlenie tego jak wygląda sytuacja na Europie. W krajach najbardziej rozwiniętych standardem jest 4-5 podróży koleją dalekobieżną w roku na mieszkańca - dodał. 

- Kolej dużych prędkości zachęci Polaków do porzucenia samochodów. Tworzymy system, który nie będzie wymagał dopłat ze struny społeczeństwa. Skupiamy się na Y, ponieważ jest to pierwsza budowa od zera sieć w Europie od dekad - powiedział Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK. - Prognozowany ruch pasażerski w 2030 roku na stacji CPK to około 30 tys. pasażerów. To ruch pomiędzy tym na Warszawie Wschodniej i Gdańsku Wrzeszczu - dodał. 

Rachwalski zapewnił, że na budowie zyskają również mniejsze ośrodki miejskie. Prognozowana liczba pasażerów ma wzrosnąć m.in. w Nowym Sączu (o ok. 8400 na dobę) oraz w Jeleniej Górze (o ok. 6000 na dobę) do roku 2050. 

Zobacz również: CPK łagodzi kryteria przetargu na terminal. Firmy nie rezygnują z protestu 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: CPK | Maciej Lasek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »