Cypryjski Halloumi podbija Europę
Jak podał w tym tygodniu Puls Biznesu - Halloumi cypryjski ser to kolejny, po kebabie kulinarny hit z regionu basenu Morza Śródziemnego. W 2017 r. globalny eksport halloumi, według danych Cyprus Trade Center w Londynie, wzrósł o 14 proc., osiągając wartość 163 mln EUR napisał Bloomberg. 25 lat temu był wart zaledwie 2,4 mln EUR. Halloumi jest jednym z najbardziej znanych produktów eksportowych Cypru poszukiwanym nie tylko w krajach Unii Europejskiej czy w Stanach Zjednoczonych, ale również w krajach arabskich i Bliskiego Wschodu. Największym importerem kozio-owczego sera (czasem z dodatkiem mleka krowiego) stała się Wielka Brytania oraz Szwecja, Niemiecy, Austria i Australia. Od wieków sery wytwarzane są na Cyprze zarówno przez greckie, jak i tureckie społeczności, które zostały podzielone od 1974 r. Zdanniem ekspertów kulinarnych, ma on zwartą konsystencję, można go z smażyć lub grillować. Jego skład to: maksimum 46% wody, minimum 43% tłuszczu, 22% białka i około 3% soli. Może być bardzo długo przechowywany nie tracąc właściwości. Ponoć najlepiej smakuje z bagietką, u nas za opakowanie zapłacimy ok. 20 zł.