GALERIE | Sobota, 23 stycznia 2016 (05:48)
Od 23 stycznia 2016 r. nowe pociągi, nazywane często polskim Pendolino pojawiły się trasach z Warszawy do Lublina i Wrocławia oraz z Lublina do Wrocławia. Przewoźnik, PKP Intercity zamówił 20 składów, które miały wozić pasażerów od połowy grudnia zeszłego roku. Producent nie zdążył jednak dostarczyć pociągów na czas. W tej chwili przewoźnik dysponuje jedenastoma składami. Jak mówi Marta Ziemska z biura prasowego spółki, pociągi są systematycznie wdrażane do ruchu. Po raz pierwszy takie rozwiązanie zostało wykorzystane w przypadku pociągów pendolino, w 2014 i w 2015 roku. Początkowo przewoźnik wprowadził do ruchu dziewięć składów, a potem kolejne egzemplarze były włączane do rozkładu jazdy. Teraz wszystkie Darty z bydgoskiej fabryki Pesa muszą być przetestowane i sprawdzone przez przewoźnika. Odbiór zakończy się w pierwszym kwartale tego roku.Pod koniec zeszłego roku na tory wyjechało 20 składów o nazwie Flirt z siedleckiej fabryki Stadlera. Bydgoska fabryka Pesa zdążyła do 31 grudnia zeszłego roku przekazać 20 składów typu Dart dla PKP Intercity. Od tego terminu zależało wsparcie Unii Europejskiej. Gdyby Pesa się spóźniła choć jeden dzień, pieniądze przepadłyby. Przewoźnik ma teraz do dyspozycji osiem przetestowanych składów. Reszta musi być sprawdzona i dopiero po testach wyjedzie na trasę. Jak mówiła Beata Czemerajda z PKP Intercity, potrwa to mniej więcej miesiąc. W tym czasie kolejarze będą sprawdzać, czy poszczególne składy nie mają wad fabrycznych i czy zostały wyprodukowane zgodnie z wytycznymi przewoźnika. Nowe składy będą jeździć na trasach z Warszawy do Katowic, Wisły, czy Bielska Białej. Dziś pociągi typu Dart kursują już z Warszawy do Lublina i Białegostoku. W grudniu producent pociągów zawarł porozumienie z PKP Intercity w sprawie pociągów Dart. Pesa zobowiązała się w nim, że jeśli nie zdąży z dostawą do końca grudnia, pokryje równowartość unijnej dotacji. Takiej potrzeby jednak nie było. Darty, określane, jako "polskie Pedolino", posiadają 352 miejsca siedzące; 292 w drugiej klasie i 60 w pierwszej. Pociąg ma długość 153 metrów, waży ok. 280 ton i może rozwijać prędkość 200 km/h. Darty wyposażone są m.in. w klimatyzację, nadajniki wifi, stojaki na rowery, monitoring, przedział barowy. Znalazły się w nich także dwa miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, winda ułatwiająca wjazd do pociągu osobom niepełnosprawnym oraz przystosowana dla nich toaleta. IAR/PAP
1 / 5
Źródło: /Reporter