2 stycznia startuje WIG Paliwa

W skład nowego wskaźnika wejdą cztery spółki o wysokiej kapitalizacji i przyzwoitych obrotach akcjami. To sprawia, że WIG Paliwa może być pierwszym branżowym indeksem, który stanie się instrumentem bazowym dla kontraktów terminowych.

W skład nowego wskaźnika wejdą cztery spółki o wysokiej  kapitalizacji i przyzwoitych obrotach akcjami. To sprawia, że WIG Paliwa może być pierwszym branżowym indeksem, który stanie się instrumentem bazowym dla kontraktów terminowych.

- Widzę dwa warunki, które muszą być spełnione, żeby uruchomić obrót kontraktami na WIG Paliwa: zainteresowanie ze strony biur maklerskich i animator dla nowych instrumentów - uważa Jarosław Ziębieć, kierownik zespołu instrumentów pochodnych GPW. Na giełdzie notowane są kontrakty terminowe na trzy indeksy: WIG20, TechWIG i MIDWIG. Te pierwsze to sztandarowy produkt GPW - od początku roku do połowy grudnia wolumen obrotu nimi wyniósł już ponad 5 mln kontraktów i jest prawie o 25% większy niż w całym rekordowym 2003 roku. Obrót pochodnymi na TechWIG i MIDWIG jest znikomy. Łącznie dla wszystkich serii nie przekroczył od początku roku 10 tys. sztuk. Z rynku wycofali się inwestorzy, a wraz z nimi odpowiedzialni za podtrzymywanie płynności animatorzy. Sytuacji kontraktów na TechWIG nie poprawiła nawet trwająca od dwóch miesięcy hossa.

Reklama

Czy znajdą się zainteresowani kontraktami na WIG Paliwa? Ze względu na duży udział PKN Orlen w indeksie jest bardzo prawdopodobne, że będzie się on zachowywał w podobny sposób jak WIG20. Współczynnik korelacji dla tygodniowych stóp zwrotu WIG20 i PKN Orlen, uwzględniający ostatni rok notowań, wynosi 79%. Najniższą wartość miał w maju 2003 roku (50%), latem 2001 roku przekraczał 80%. Na giełdzie notowane są również kontrakty terminowe na akcje PKN Orlen. Jednocześnie związek między zmianami kursów walorów PKN Orlen i ropy naftowej nie jest na tyle silny, żeby kontrakty na nowy indeks można było traktować jako substytut pochodnych na ropę. Zatem wprowadzenie futures na WIG Paliwa nie poszerzy w istotny sposób możliwości inwestorów działających na GPW.

Nowy indeks będzie siódmym wskaźnikiem sektorowym wyliczanym przez giełdę. Łączna wartość rynkowa czterech spółek, które wejdą w jego skład, wynosi teraz prawie 90 mld zł, co stanowi 20% kapitalizacji całego warszawskiego parkietu. PKN, PGNiG, Lotos i MOL stanowią łącznie 21,3% WIG20. Średni dzienny obrót akcjami tych czterech firm wynosi 93,4 mln zł (licząc pojedynczo - tj. 186,8 mln zł według metodologii giełdowej), co daje 23,4 mln zł przeciętnie na spółkę. Wynik ten znacznie zaniża węgierski MOL, dla którego głównym rynkiem jest giełda w Budapeszcie.

Tomasz Jóźwik

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: WIG | Orlen | WIG | paliwa | GPW | WIG20
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »