Agora nie dostrzega elementów uzasadniających istotną poprawę na rynku reklamy w '10

Agora opierając się na wskaźnikach dotyczącej stanu polskiej gospodarki nie dostrzega elementów uzasadniających istotną poprawę na rynku reklamy w 2010 roku - poinformowała spółka w komunikacie prasowym.

"Kondycja rynku reklamy w 2010 r. zależy w istotnej mierze od stanu polskiej gospodarki, w szczególności poziomu inwestycji przedsiębiorstw, skali napływu środków z Unii Europejskiej oraz poziomu konsumpcji indywidualnej. Opierając się m.in. na wartości tych wskaźników w 2009 r., nie dostrzegamy elementów uzasadniających istotną poprawę na rynku reklamy w 2010 r" - podała spółka w komunikacie prasowym.

Agora szacuje, że rynek reklamy spadł w 2009 r. o 13 proc. do 7,1 mld zł.

Według Agory największy wartościowo spadek wydatków w 2009 roku dotknął rynek reklamy telewizyjnej - o 12 proc., czyli o 456 mln zł do niemal 3,4 mld zł.

Reklama

Wydatki na reklamę w internecie wzrosły w ubiegłym roku o 9 proc., czyli o 73 mln zł do 875 mln zł i było to jedyne medium, które zanotowało wzrost. Do tego wzrostu przyczyniły się głównie wydatki na reklamę w wyszukiwarkach. Natomiast, wydatki na reklamę graficzną i e-mail marketing spadły o 2 proc.

Wydatki na reklamę zewnętrzną spadły o 14 proc., a na radiową o prawie 17 proc. W dziennikach reklamodawcy wydali o 264 mln zł, czyli o 25 proc. mniej niż przed rokiem, natomiast w czasopismach o 175 mln zł, czyli o 15 proc. mniej.

* * *

Grupa Agory ocenia, że łączny niegotówkowy koszt realizacji planów motywacyjnych, który obciąży wyniki w 2010 roku, wyniesie ok. 9,8 mln zł. Grupa zamierza kontynuować politykę dyscypliny kosztowej w zakresie wydatków marketingowych i nadal nastawia się na akwizycje.

Agora podała w komunikacie prasowym, że najważniejsze cele grupy w 2010 roku to kontrola kosztów umożliwiająca elastyczne zarządzanie bazą kosztową w celu przystosowania grupy do zmiennych warunków rynkowych, a także rozwijanie istniejących przedsięwzięć oraz wzmocnienie efektu wewnętrznych synergii w celu lepszego wykorzystania kompetencji i multimedialnych zasobów grupy.

Ponadto istotnym celem dla grupy na ten rok jest dalszy rozwój istniejących oraz budowa nowych ośrodków kompetencji multimedialnych w ramach grupy, zapewnienie szerokiej dystrybucji treści oraz ich monetyzacji, a także wykorzystanie strukturalnych przemian zachodzących na rynku mediów w celu poszerzenia portfolio aktywów grupy.

Agora podała również, że program poprawy efektywności operacyjnej i polityka kontroli kosztów (w tym nowego zatrudnienia) są kontynuowane w całej grupie w celu dostosowania jej do kondycji rynku reklamowego.

Dodatkowo, w grupie na bieżąco realizowane są projekty rozwojowe, w tym w zakresie budowy kompetencji w mediach elektronicznych.

Agora podała, że łączny szacunkowy niegotówkowy koszt realizacji planów motywacyjnych, który obciąży wynik finansowy grupy w 2010 roku, wyniesie ok. 9,8 mln zł.

"Kwota ta zawiera szacunkowy koszt realizacji planów motywacyjnych, przy czym Spółka nie zna obecnie liczby certyfikatów, które będą nabywane przez pracowników w ramach tych planów, ani też kursu akcji Agory w okresie księgowania kosztów certyfikatów. Należy pamiętać, że rozłożenie niegotówkowego kosztu realizacji planów motywacyjnych w ciągu roku nie jest równomierne" - podano.

"W pierwszym półroczu 2010 r. koszty dotychczas uruchomionych planów motywacyjnych wyniosą ok. 6,2 mln zł. Nowy plan motywacyjny może obciążyć wyniki czwartego kwartału 2010 r. kosztami w wysokości ok. 3,6 mln zł" - podała spółka.

Grupa Agory zamierza też kontynuować politykę dyscypliny kosztowej w zakresie wydatków marketingowych.

"Należy jednak pamiętać, że poziom tych wydatków zależy od dynamiki rozwoju poszczególnych mediów, a także rynkowej aktywności i projektów konkurencji. Wysokość kosztów materiałów i energii zależy od cen jednostkowych (w tym cen papieru), kursu wymiany EUR/PLN, wolumenu produkcji i cen energii. Grupa zamierza kontynuować politykę kontroli kosztów w tym obszarze" - podano.

* * *

Grupa Agory miała w czwartym kwartale 2009 roku 14,9 mln zł zysku netto przypadającego na akcjonariuszy jednostki dominującej wobec 30,7 mln zł straty netto w IV kw. 2008 r. Średnia prognoz rynkowych mówiła o 11, 2 mln zł zysku netto.

Zysk operacyjny grupy Agory w IV kw. 2009 roku wyniósł 19,5 mln zł, podczas gdy rok wcześniej firma miała 25,4 mln zł straty. Wynik jest powyżej oczekiwań analityków, bo konsensus zakładał 13,5 mln zł zysku EBIT.

Skonsolidowane przychody Agory spadły w IV kw. 2009 roku do 291,1 mln zł z 336 mln zł w IV kw. 2008 roku i były zgodne ze średnią prognoz rynkowych, zakładającą 293 mln zł.

Narastająco po czterech kwartałach 2009 roku grupa Agory zwiększyła zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej o 63,7 proc. do 38,3 mln zł z 23,4 mln zł zysku w 2008 roku.

Zysk operacyjny grupy Agory w 2009 roku wyniósł 52,9 mln zł wobec 44,6 mln zł rok wcześniej, a przychody spadły o 13,1 proc. do 1,11 mld zł z 1,28 mld zł w 2008 roku.

EBITDA operacyjna Grupy wyniosła 143,9 mln zł, a marża EBITDA operacyjna wyniosła 13,0 proc., czyli wzrosła o 0,9 pkt proc.

Sprzedaż reklam spadła o 20,1 proc. do 732,2 mln˙zł, sprzedaż wydawnictw spadła o 3,4 proc. do 193,4 mln zł, a sprzedaż Projektów Specjalnych (w tym kolekcji) wzrosła o 26,3 proc. do 79,8 mln zł.

Koszty operacyjne netto Grupy w 2009 roku spadły do 1.057,2 mln zł, czyli o 14,3 proc., a w samym czwartym kwartale 2009 r. obniżyły się o 24,8 proc. do 271,6 mln zł.

"Spadek kosztów w całym 2009 r. jest m.in. efektem programu poprawy efektywności operacyjnej wdrażanego w Grupie od grudnia 2008 r., w tym: zmniejszenia wydatków na reprezentację i reklamę (o 31,2 proc.), niższych kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników (spadek o 10,2 proc., bez niegotówkowych kosztów związanych z płatnościami w formie papierów wartościowych) oraz niższych kosztów usług druku" - podała Agora.

Zgodnie z ogłoszonym w grudniu 2008 roku programem poprawy efektywności operacyjnej, Grupa na bieżąco ogranicza koszty, m.in. poprzez redukcję zatrudnienia.

Liczba wypowiedzeń wręczonych pracownikom Grupy w 2009 roku wyniosła 393, a zatrudnienie na 31 grudnia 2009 roku wynosiło 3.143 etaty i było o 530 etatów mniejsze niż rok wcześniej.

Sprzedaż reklam w "Gazecie Wyborczej" wyniosła 342,8 mln zł (spadek o 29,4 proc.), a sprzedaż egzemplarzy wyniosła 150,4 mln zł (spadek o 1 proc.). Gazeta sprzedawała średnio 370 tys. egz., a jej udział w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł ponad 38 proc. (spadek o 2,5 pkt proc.).

Metro zwiększyło udział w wydatkach na reklamę w dziennikach do prawie 4 proc. Sprzedaż reklam w dzienniku Metro wyniosła 32,2 mln zł i obniżyła się o 13,9 proc. przy spadku wydatków na reklamę w dziennikach o 25 proc.

Przychody z działalności internetowej Agory wzrosły o 10,1 proc. do 84,9 mln zł, w tym przychody z reklam internetowych Agory wzrosły o 15,3 proc. przy spadku wydatków na reklamę graficzną i e-mail marketing na całym rynku o 2 proc.

AMS zwiększył udział w wydatkach na reklamę zewnętrzną o 1,3 pkt proc. do 26,8 proc. Przychody Grupy AMS spadły o 11,4 proc. do 168 mln zł przy spadku wydatków na rynku reklamy zewnętrznej o 14 proc.

Przychody segmentu Czasopism wyniosły 92,3 mln zł i obniżyły się o 15,9 proc.

Przychody radiostacji Agory ze sprzedaży reklam spadły o 14,8 proc. do 73,2 mln zł przy spadku rynku o 17 proc.

Na koniec grudnia 2009 roku, Grupa posiadała środki pieniężne w wysokości 278,7 mln zł, na które składały się gotówka i jej ekwiwalenty w wysokości 124,2 mln zł i 154,5˙mln zł zainwestowane w bezpieczne krótkoterminowe papiery wartościowe.

Zadłużenie Grupy wyniosło 94,8 mln zł (Agora spłaciła cztery kwartalne raty linii kredytowej wykorzystanej w ubiegłych latach), a linia kredytowa spółki dostępna do wykorzystania wynosi 200 mln zł.

EBIT (ang. Earnings Before deducting Interest and Taxes) - zysk operacyjny, czyli zysk przed odliczeniem podatków i odsetek. Jego zastosowanie w analizie finansowej ułatwia porównywanie wyników działalności różnych przedsiębiorstw bez względu na stopień i koszt wykorzystania przez nie dźwigni finansowej, obciążenia podatkowe, czy wielkość zysków i strat nadzwyczajnych. Zysk operacyjny przed opodatkowaniem (EBIT) można wyznaczyć na dwa sposoby: * Z księgowego punktu widzenia: sprzedaż - koszty operacyjne. * Z finansowego punktu widzenia: zysk brutto + odsetki. EBITA (ang. Earnings before Interest, Taxes and Amortization) - w rachunkowości zysk przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów, podatków i amortyzacji. EBITDA (eng. Earnings before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization) - w rachunkowości zysk przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów, podatków i amortyzacji.

Sprawdź bieżące notowania Agory na naszych stronach

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: rynek reklamy | reklamy | wydatki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »