Agora nie widzi ożywienia

Agora ocenia, że nadal nie daje się zauważyć symptomów ożywienia na rynku reklamy w Polsce - poinformowała spółka w raporcie kwartalnym.

Agora ocenia, że nadal nie daje się zauważyć symptomów ożywienia na rynku reklamy w Polsce - poinformowała spółka w raporcie kwartalnym.

"W pierwszym półroczu 2009 r. skutki spowolnienia gospodarczego dotkliwie odbiły się na wpływach reklamowych wszystkich segmentów rynku reklamy. Kondycja rynku reklamy w drugim półroczu 2009 r. i szacunki dla kolejnych lat zależą w istotnej mierze od prognoz PKB dla Polski" - podała Agora w raporcie.

"Pomimo pozytywnych sygnałów dotyczących wartości PKB dla Polski w 2009 r., prognozy dotyczące wartości rynku reklamy pozostają nadal rozbieżne. Dlatego też Spółka nie jest w stanie wiarygodnie oszacować, jak będzie rozwijała się sytuacja na rynku reklamy w 2009 r" - podano.

Reklama

"Biorąc pod uwagę dużą wrażliwość rynku reklamy na zmiany wartości PKB, jak i wysoką zmienność korelacji między tymi dwoma wskaźnikami oraz jej nieprzewidywalność w czasach kryzysu, jakiekolwiek szacunki wartości rynku reklamy byłyby obarczone dużym ryzykiem błędu. W opinii Spółki nadal nie daje się zauważyć symptomów ożywienia na rynku reklamy w Polsce" - czytamy dalej.

Według szacunków Agory w drugim kwartale 2009 roku wartość rynku reklamy wyniosła 1,89 mld zł, czyli o 17 proc. mniej niż w drugim kwartale ubiegłego roku.

Dla całego pierwszego półrocza 2009 roku wartość rynku reklamy wyniosła 3,5 mld zł, tj. o 13 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Poniżej wyniki grupy Agory w drugim kwartale 2009 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP.

                   wyniki       konsensus PAP       różnica
zysk netto        12,2 mln          8,8 mln         +38,64 proc.
zysk EBIT         14,9 mln         10,6 mln         +40,57 proc.
zysk EBITDA 	35,2 mln         31,5 mln         +11,75 proc.
przychody        297,8 mln          292 mln          +1,99 proc.

Grupa Agory miała w II kw. 2009 roku zysk netto i operacyjny powyżej konsensusu rynkowego. Na wyniki grupy miały wpływ m.in. spadek kosztów operacyjnych, ale też rezerwy związane z dodatkową redukcją zatrudnienia. W drugiej połowie 2009 roku powinny być widoczne kolejne efekty programu poprawy efektywności, a pełne efekty będzie można ocenić w 2010 r.

Grupa Agory miała w drugim kwartale 2009 roku 12,2 mln zł zysku netto przypadającego na akcjonariuszy jednostki dominującej wobec 21,5 mln zł zysku netto w II kw. 2008 r. Średnia prognoz rynkowych mówiła o 8,8 mln zł zysku netto.

Zysk operacyjny Agory w II kw. 2009 roku wyniósł 14,9 mln zł, podczas gdy rok wcześniej firma miała 30,2 mln zł zysku. Wynik jest powyżej oczekiwań analityków, bo konsensus zakładał 10,6 mln zł zysku EBIT.Przychody Agory spadły w II kw. 2009 roku do 297,8 mln zł z 343,7 mln zł w II kw. 2008 roku i były zgodne ze średnią prognoz rynkowych, zakładającą 292 mln zł. "W związku z zapowiedzianym w maju 2009 roku, dodatkowym zmniejszeniem zatrudnienia w Grupie w stosunku do tego ogłoszonego w grudniu 2008 r., Spółka utworzyła dodatkową rezerwę na koszt realizacji tych zwolnień w wysokości 2,3 mln zł, której koszty obciążyły skonsolidowany wynik Grupy za drugi kwartał 2009 roku" - podała spółka. "W drugiej połowie 2009 r. powinny być widoczne kolejne efekty prowadzonego w Grupie planu poprawy efektywności operacyjnej, a jego pełne efekty będzie można ocenić w 2010 r" - podano.

Proces redukcji zatrudnienia realizowany w Grupie od 1 stycznia 2009 roku został wydłużony do 31 października 2009 r. i obejmie w sumie około 400 osób (około 10,4 proc. zatrudnionych w Grupie na 30 listopada 2008 roku)

W pierwszym półroczu 2009 r. liczba wypowiedzeń wręczonych pracownikom Grupy wyniosła 337, a zatrudnienie na koniec czerwca wynosiło 3.317 etatów i było o 356 etatów mniejsze w stosunku do stanu na 31 grudnia 2008 r. Narastająco w pierwszym półroczu 2009 roku zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 13,3 mln zł wobec 40,2 mln zł w takim samym okresie roku 2008.

Zysk operacyjny w I półroczu 2009 roku wyniósł 20,6 mln zł, podczas gdy rok wcześniej firma miała 52,8 mln zł zysku.

Agora podała, że przychody grupy spadły w pierwszym półroczu o 12,9 proc. do 572,2 mln zł. Wpływy ze sprzedaży reklam wyniosły 372,9 mln zł (spadek o 21,2 proc.), ze sprzedaży wydawnictw 97,0 mln zł (spadek o 5,6 proc.), a ze sprzedaży Projektów Specjalnych (w tym kolekcji) 52,1 mln zł (wzrost o 56,5 proc.).

Koszty operacyjne netto Grupy wyniosły w pierwszym półroczu 551,6 mln zł i spadły o 52,7 mln zł (tj. o 8,7 proc.). W samym drugim kwartale 2009 roku spadły one o 9,8 proc. r/r do 282,9 mln zł.

"Spadek ten jest m.in. efektem wdrażanego w Grupie od grudnia 2008 r. programu poprawy efektywności operacyjnej. Największe redukcje nastąpiły w wydatkach na promocję i reklamę (spadek o 32,6 proc.) oraz w kosztach wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników (bez niegotówkowych kosztów związanych z płatnościami w formie papierów wartościowych) (spadek o 3,2 proc.). Ponadto wpływ na spadek kosztów operacyjnych Grupy miały niższe o 3,3 mln zł (tj. o 9,1 proc.) koszty usług druku" - podano.

Na koniec czerwca 2009 roku Grupa posiadała środki pieniężne w wysokości 246,6 mln zł, na które składały się gotówka i jej ekwiwalenty w wysokości 155,1 mln zł oraz 91,5 mln zł zainwestowane w bezpieczne krótkoterminowe papiery wartościowe. Zadłużenie Grupy wyniosło 131,8 mln zł, a linia kredytowa Grupy dostępna do dalszego wykorzystania wynosiła 200 mln zł.

Przychody ze sprzedaży reklam w "Gazecie Wyborczej" wyniosły w pierwszym półroczu 174,8 mln zł i spadły o 33,7 proc. W samym drugim kwartale 2009 roku, przychody te wzrosły o 3 proc. wobec pierwszego kwartału do 88,7 mln zł.

Przychody ze sprzedaży egzemplarzy były o 4,8 proc. niższe niż przed rokiem i wyniosły 75,4 mln zł (w samym drugim kwartale spadek ten wyniósł 2,9 proc.). W tym okresie, Gazeta sprzedawała średnio 388 tys. egzemplarzy, a jej udział w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł prawie 39 proc. i spadł o blisko 4 pkt proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2008.

Przychody ze sprzedaży reklam w bezpłatnej gazecie Metro wyniosły w pierwszym półroczu 16,3 mln zł i spadły o 10,9 proc., przy spadku wydatków na reklamę w dziennikach o 28 proc. Metro zwiększyło swój udział w wydatkach na reklamę w dziennikach o prawie 1 pkt proc. do 4 proc.

Przychody segmentu Internet wyniosły w pierwszym półroczu 2009 roku 38,6 mln i wzrosły o 13,9 proc. W maju 2009 roku zasięg serwisów Grupy Gazeta.pl wzrósł do 59,5 proc., a liczba użytkowników do 9,9 mln osób.

Przychody Grupy AMS wyniosły 86,4 mln zł i spadły o 7,5 proc. W samym drugim kwartale 2009 roku przychody AMS wyniosły 48 mln zł i spadły w stosunku do drugiego kwartału 2008 r. o 10,3 proc. AMS zwiększył swój udział w wydatkach na reklamę zewnętrzną o 1,4 pkt proc. do 26,8 proc.

Przychody ze sprzedaży czasopism spadły o 16 proc. do 47,6 mln zł, a EBITDA operacyjna wyniosła 8,9 mln zł.Przychody segmentu Radio spadły o 4,9 proc. r/r do 40,4 mln zł, a EBITDA operacyjna wyniosła 1,4 mln zł.

Agora ma nadzieję na utrzymanie poziomu EBIT z kolekcji, ale niczego nie obiecuje

Prezes Agory Piotr Niemczycki ma nadzieję na podtrzymanie wyników operacyjnych segmentu kolekcji, które stanowiły w drugim kwartale ok. 50 proc. całego EBIT grupy, ale zaznaczył, że nie może niczego obiecać.

- Czy ten wynik będzie utrzymany, mam nadzieję, ale nie mogę tego obiecać (...) to zależy od recesji i od popytu - powiedział podczas telekonferencji z analitykami Piotr Niemczycki.

W czwartek Agora podała, że zysk operacyjny grupy w II kw. 2009 roku wyniósł 14,9 mln zł, a narastająco w pierwszym półroczu 2009 roku wyniósł on 20,6 mln zł.

Agora podała też, że przychody Grupy ze sprzedaży Projektów Specjalnych (w tym kolekcji) wyniosły w pierwszym półroczu 52,1 mln zł (wzrost o 56,5 proc.)., a zysk operacyjny przedsięwzięcia wyniósł 12,3 mln zł.

Przedstawiciele Agory powiedzieli też podczas telekonferencji, że CAPEX w 2009 roku będzie na pewno niższy niż w 2008 roku, ale nie chcieli podać szczegółów.

W 2008 roku skonsolidowane wydatki inwestycyjne Agory wyniosły 101,9 mln zł, zaś w pierwszym półroczu 2009 roku wyniosły one 22,8 mln zł.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Widziałam | PKB | widzenie | reklamy | Widzę
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »