Agora w natarciu

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgodził się na zakup udziałów w firmie Prószyński i S-ka - Czasopisma przez Agorę.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgodził się na zakup udziałów w firmie Prószyński i S-ka - Czasopisma przez Agorę.

Według UOKiK przejęcie przez Agorę wydawcy czasopism kolorowych nie powinno negatywnie wpłynąć na konkurencję na rynku. Obydwie grupy oferują bowiem odmienne produkty zarówno dla czytelników, jak i reklamodawców. Ostateczna wartość transakcji ma zostać podana niezwłocznie po podpisaniu końcowej umowy. Zdaniem specjalistów, przejęcie firmy Prószyński i S-ka jest kolejnym krokiem w realizacji agresywnego programu akwizycji w branży medialnej, na który wydawca Gazety Wyborczej zamierza łącznie wydać około 1,5 mld zł.

Przypomnijmy, że Prószyński i S-ka jest właścicielem między innymi takich tytułów, jak: Poradnik Domowy, Cztery Kąty, Ładny Dom czy też Motomagazyn. Łącznie grupa skupia 14 czasopism (13 tygodników i jeden kwartalnik). Według Andrzeja Szymańskiego, analityka Domu Maklerskiego BIG BG, wartość przejętych udziałów należy oszacować na około 100 mln zł.

Reklama

Oprócz ekspansji w segmencie kolorowych czasopism, głównym celem Agory jest zapowiadana od pewnego czasu akwizycja stacji telewizyjnej Polsat. Oczywiście inwestycja ta niesie ze sobą pewne czynniki ryzyka, związane z koniecznością restrukturyzacji i włączenia do własnej grupy aktywów z sektora mediów, jednak o całkowicie odmiennym profilu działalności - podkreśla Andrzej Szymański. Jego zdaniem, nawet gdyby doszło do nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji (której celem ma być przeciwdziałanie koncentracji kapitału w mediach), spółka ma jeszcze szansę na sfinalizowanie tej transakcji. A. Szymański ocenia, że koszt tej inwestycji powinien się zamknąć kwotą rzędu 1 mld zł. Warto również zwrócić uwagę na duże zainteresowanie Agory akwizycją AMS - krajowego lidera w sektorze reklamy zewnętrznej. W przypadku tej ostatniej firmy, szacunkowy koszt przejęcia wynosi ok. 250-300 mln zł.

Zgodnie z deklaracjami Wandy Rapaczyński, prezesa zarządu Agory, należy się spodziewać, że bez względu na przyszły kształt ustawy, spółka nie zrezygnuje z dotychczasowych planów. Eksperci liczą natomiast, że ewentualne obostrzenia na krajowym rynku mogą przyczynić się do większej aktywności firmy w naszym regionie Europy. Już teraz Agora deklaruje zagraniczne inwestycje na poziomie 30 mln USD.

KOMENTUJE DLA PG ANDRZEJ ŁUCJAN analityk BM BPH PBK

Agora ma duże szanse na realizację wcześniej przedstawionej strategii inwestycyjnej, która zakłada budowę silnej grupy medialnej na polskim rynku. Moim zdaniem, zbyt kontrowersyjny projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji nie powinien stanowić zagrożenia dla przyszłych planów spółki. Głównym problemem przy ewentualnej akwizycji Polsatu mogą być natomiast rozbieżności co do ceny i wielkości udziałów, jakie mieliby objąć nowi akcjonariusze stacji.

Prawo i Gospodarka
Dowiedz się więcej na temat: przejęcie | firmy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »