Amica rośnie za granicą
5,7 mln zł wyniósł zysk netto Amiki w pierwszym kwartale. To o 2,3 mln zł mniej niż przed rokiem. Przychody spadły o 2,5 proc., do 244 mln zł. Rosła sprzedaż zagraniczna, krajowa spadła.
W komentarzu do wyników prezes Jacek Rutkowski wyjaśnił, że w I kwartale 2005 r. na rezultaty Amiki wpłynęła dywidenda od spółki zależnej Sidegrove Holdings. Gdyby nie to, zysk netto za I kwartał 2006 r. byłby nie gorszy, ale o 3,5 mln lepszy od wyniku sprzed roku.
Sprzedaż krajowa była o 17,3 proc. niższa i wyniosła 95 mln zł. Największy polski producent AGD zanotował spadek udziału w polskim rynku z 18,1 proc. do 17,8 proc. (w ujęciu wartościowym). Jednak dobrze radził sobie za granicą. W pierwszym kwartale 2006 r. eksport wyniósł ok. 39 mln euro, co oznacza wzrost o 15 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Sprzedaż za granicę liczona w złotych sięgnęła 149,1 mln zł i była o 8 proc. większa. Udział eksportu w przychodach Amiki stale rośnie. Wynosi już 61,1 proc. w porównaniu z 56,2 proc. przed rokiem.
Blisko połowę zagranicznej sprzedaży Amica zrealizowała na Wschodzie, gdzie sprzedaje produkty głównie pod marką Hansa. Spółka rozbudowuje sieć sprzedaży w Rumunii, Bułgarii, Czechach. Rozpoczęła też współpracę z partnerem angielskim. Efekty zagranicznej ekspansji byłyby większe, gdyby nie niski kurs euro. Prezes zapewnia, że firma podjęła działania zmierzające do zwiększenia rentowności eksportu. Chodzi o zmianę oferty i ograniczenie kosztów. Rezultaty powinny być widoczne w drugiej połowie roku.
Inwestorzy nie byli jednak rozczarowani wynikami Amiki. Kurs akcji wzrósł w piątek o 4,78, do 24,1 zł.
Rynek AGD w Polsce
W pierwszym kwartale 2006 r. sprzedaż sprzętu AGD wzrosła w porównaniu z pierwszym kwartałem 2005 r. o 7,3 proc., do ponad 575 mln zł. Mimo, że od 1 stycznia 2006 r. przestała obowiązywać ulga remontowa, znacznie lepiej niż przed rokiem sprzedawał się sprzęt grzejny do zabudowy (+16 proc.). Rosła także sprzedaż kuchni wolnostojących, okapów i pralek. Spośród wszystkich kategorii sprzętu gospodarstwa domowego, największy wzrost dotyczył sprzedaży zmywarek do zabudowy (prawie 23 proc). Na razie ma to jednak stosunkowo niewielkie znaczenie dla całego rynku AGD w Polsce, gdyż udział zmywarek nadal jest niski i wynosi tylko 5 proc.
Katarzyna Latek