Bakalland uderza w owoce miękkie
- Budowa zakładu owoców miękkich przez BioConcept-Gardenia, spółkę Bakallandu, rozpocznie się wiosną przyszłego roku i potrwa około roku
. Wartość inwestycji wynosi ok. 20 mln zł. W ciągu trzech lat udział w sprzedaży grupy owoców miękkich ma wzrosnąć do 20 proc. z 5-7 proc. obecnie - ocenia prezes Bakallandu Marian Owerko.
"Szykujemy inwestycję od zera. Na razie mamy ziemię z pozwoleniem na budowę. Złożyliśmy wniosek o dotację w wysokości 50 proc. wartości inwestycji. Całkowite nakłady szacowane są na ok. 20 mln zł. Liczymy, że na wiosnę rozpoczniemy budowę. Prace powinny zostać zrealizowane w ciągu roku" - powiedział na konferencji prezes Bakallandu.
Dodał, że w bieżącym roku obrotowym (2010/2011) BioConcept-Gardenia, producent ekologicznych owoców i warzyw, ma podwoić sprzedaż. Oferta firmy trafia głównie na eksport.
"W ostatnim roku obrotowym sprzedaż owoców miękkich stanowiła 5,7 proc. sprzedaży grupy. Chcielibyśmy, by w perspektywie trzyletniej udział ten wzrósł do 20 proc." - powiedział Owerko.
Fabryka zostanie wybudowana w okolicach Przemyśla. W ramach inwestycji ma powstać magazyn, sortownia, chłodnia i przetwórnia owoców miękkich.
Bakalland cały czas rozgląda się za kolejnymi podmiotami do przejęcia. Trwają rozmowy w tej sprawie z kilkoma firmami.
"O ile organicznie chcemy rozwijać segmenty, w których jesteśmy już obecni, to w przypadku akwizycji bylibyśmy zainteresowani wejściem w nowe kategorie produktowe" - powiedział prezes.
Wiceprezes Artur Ungier wyjaśnił, że chodzi cały czas o branżę spożywczą, a konkretniej - o towary tzw. suche, o przedłużonym terminie przydatności.
Przedstawiciele Bakallandu szacują, że przychody segmentu +Bakalie i masy do ciast+ wzrosną w najbliższym roku obrotowym o 15 proc., do 179 mln zł ze 155 mln zł. W wyniku przeprowadzonych inwestycji (ich wartość w ostatnim roku obrotowym wyniosła 25 mln zł), moce produkcyjne tej części grupy wzrosną o 100 proc., a pełne ich wykorzystanie nastąpi w roku 2013/2014.
Spółka rozwija również działalność w zakresie przetworów sojowych. Spodziewany jest wzrost sprzedaży tego segmentu w bieżącym roku o blisko 40 proc., do 11,5 mln zł z 8,3 mln zł. Inwestycje w minionym roku wyniosły 3,5 mln zł. W efekcie moce produkcyjne tej części biznesu podwoją się. Marka Orico, reprezentująca segment, ma być rozwijana zarówno w Polsce, jak i eksporcie.
W roku obrotowym 2009/2010 grupa Bakallandu miała 9,3 mln zł zysku netto (wobec 0,4 mln zł straty netto rok wcześniej), 13,1 mln zł zysku operacyjnego (przed rokiem EBIT wyniósł 8,1 mln zł) i 194,5 mln zł przychodów (rok wcześniej przychody wyniosły 186,1 mln zł).
Jak poinformowali przedstawiciele firmy, skonsolidowany zysk netto po wyłączeniu straty z tytułu niezrealizowanych różnic kursowych związanych z pięcioletnim kredytem inwestycyjnym denominowanym w CHF, wyniósłby 11 mln zł.