Bakalland złoży prospekt
Bakalland (dawniej Uno Fresco Tradex), który chce zadebiutować na GPW pod koniec tego roku, planuje złożyć prospekt do KPWiG w lipcu. Spółka jeszcze przed debiutem zamierza przejąć firmę bakaliową, zaś środki z emisji przeznaczy na akwizycję firmy z branży suchej żywności.
W marcu tego roku Bakalland przejął za środki własne PPHU Komosa, spółkę zajmującą się produkcją bakalii, kasz i nasion strączkowych. Firma działa w segmencie HoReCa (hotele, restauracje, catering), jej roczne obroty wynoszą około 5-6 mln zł.
"W czerwcu lub lipcu tego roku planujemy przeprowadzić następną transakcję na rynku bakaliowym" - powiedział na konferencji prezes Bakalland Marian Owerko.
Dodał, że obroty spółki, którą chce przejąć Bakalland wynoszą około 25-30 mln zł. Przejęcie będzie sfinansowane ze środków własnych i kredytu.
Bakalland planuje jeszcze jedną akwizycję, po przeprowadzeniu oferty publicznej, z której chciałby pozyskać około 25 mln zł. Spółka już prowadzi rozmowy z firmami, których roczne obroty wynoszą od 30 do 90 mln zł.
"Ta akwizycja powinna być większa od dwóch poprzednich i niekoniecznie związana z rynkiem bakalii. Rozmawiamy także ze spółkami z branży tzw. suchej żywności" - powiedział Owerko.
Do segmentu żywności suchej należą np.: kawa, herbata, musli, przyprawy, słodycze i przetwory.
Środki z emisji Bakalland przeznaczy także na zakup maszyn oraz zasilenie kapitału obrotowego. Złożenie prospektu do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd planuje za trzy miesiące.
"Prospekt złożymy prawdopodobnie w lipcu. Debiut planujemy na listopad lub grudzień tego roku" - powiedział Owerko.
Dodał, że spółka przeprowadzi nową emisję akcji. Nie wiadomo jeszcze, czy w ofercie publicznej akcje będą sprzedawali obecni właściciele firmy, którymi są osoby fizyczne.
Oferującym akcje spółki jest Dom Maklerski Ipopema.
Bakalland sprzedaje przede wszystkim w Polsce, eksport stanowi 5 proc. jego produkcji. Najwięcej spółka eksportuje na Ukrainę, gdzie planuje w najbliższym czasie podwoić swoją sprzedaż.
Bakalland jest największą polską firmą działająca na detalicznym rynku bakalii, z udziałem wynoszącym około 22 proc. Sprzedaje także w segmencie B2B. Według jej szacunków, w 2005 roku posiadała w tym rynku 4 proc. udziału.
Spółka prognozuje, że w roku obrotowym kończącym się 30 czerwca osiągnie 120 mln zł przychodów oraz 5 mln zł zysku netto. Większość obrotów - około 103-105 mln zł - będzie zrealizowana w detalicznej sprzedaży bakalii.
Bakalland od kilku miesięcy sprzedaje w Polsce produkty największego europejskiego producenta bakalii - Maitre Prunille. Bakalland rozmawia o możliwości przeniesienia części produkcji tej firmy do Polski.