Baltona publikuje wyniki za 2012 rok
21 marca br. PHZ Baltona opublikowała wyniki finansowe za 2012 rok. Spółka ma za sobą trudny okres, co znalazło odbicie w wynikach. Jednak pomimo trudności, udało się utrzymać poziom przychodów co daje perspektywy zdecydowanej poprawy w przyszłości. Oto komentarz Andrzeja Urygi, prezesa PHZ Baltona.
- Był to rok wyjątkowy dla naszej grupy kapitałowej, rozpoczął się źle, od bezpodstawnego, naszym zdaniem, wypowiedzenia spółce zależnej BH Travel Retail Poland sp. z o.o., umów najmu powierzchni handlowej na lotnisku Chopina w Warszawie. Oznaczało to utratę około 30 proc. przychodów i miało duży wpływ na wyniki i działalność Grupy w całym 2012 roku.
Pozostałe czynniki zewnętrzne, które miały wpływ na wyniki Grupy to m.in. modernizacja portów lotniczych w Polsce, upadłość wielu biur podróży, w tym kilku dużych, skutkująca obniżeniem liczby czarterów z portów lotniczych oraz negatywne tendencje makroekonomiczne.
Pomimo wielu negatywnych czynników, trwających przez cały raportowany okres, Grupie nie tylko udało się utrzymać poziom przychodów, ale również rozwinąć działalność na nowe obszary. Mam tu na myśli głównie segment Food&Beverage (kawiarnie pod marką Coffee Corner i Coffee Express, bistro Travel Chef), w który Grupa zainwestowała w połowie roku, a który uzupełnił portfolio, pozwalając przedstawiać portom lotniczym pełną ofertę dla pasażerów. W ramach segmentu Sklepy (głównie wolnocłowe) Grupa uruchomiła pierwszy sklep typu convenience (pod marką Starter, w gdańskim pocie lotniczym) oraz kontynuowała ekspansję zagraniczną.
- Na osiągane wyniki, zarówno na poziomie EBITDA jak i wyniku netto, istotny wpływ miało zamknięcie ośmiu lokali handlowych na warszawskim lotnisku. Grupa poniosła znaczne koszty wygaszenia działalności, jak również odpisów na rzeczowe aktywa trwałe.
- Przychody Grupy osiągnęły w 2012 roku poziom 183 mln złotych i były tylko o 10 mln złotych niższe niż w roku poprzednim, co w powiązaniu z utratą wspomnianych wyżej przychodów z lotniska Chopina, należy uznać za duży sukces. Przyczynił się do tego wzrost sprzedaży w segmencie Sklepy w polskich portach regionalnych o 24 proc., dystrybucji B2B o 55 proc., uzupełnione o uzyskane pierwszy raz w 2012 roku przychody z segmentu Food&Beverage.
- Liczba jednostek handlowych powiększyła się w roku 2012, nawet po zamknięciu sklepów na lotnisku warszawskim, o 6 lokali (liczba sklepów pozostała bez zmian, wzrosła natomiast liczba placówek gastronomicznych). Grupa zaczęła operować na wyłączność w sektorze Duty Free w Gdańsku oraz Rzeszowie, otworzyła nowe sklepy w Krakowie i Katowicach, rozpoczęła działalność gastronomiczną w Gdańsku, Rzeszowie i Modlinie. Za granicą otworzyliśmy sklepy w Montpellier we Francji oraz Lwowie na Ukrainie.
- Całość nakładów inwestycyjnych poniesionych przez Grupę w 2012 roku to 8,5 mln złotych. Skonsolidowana EBITDA obniżyła się w roku 2012 do poziomu -0,8 mln złotych. Za ten spadek odpowiadają w znakomitej większości wyniki sklepów spółki BH Travel Retail Poland Sp. z o.o. operującej na lotnisku Chopina. Pozostała część segmentu Sklepy zanotowała EBITDA na niemal identycznym poziomie.
- Skonsolidowana EBITDA oczyszczona ze zdarzeń i kosztów jednorazowych, w tym restrukturyzacji, wyniosłaby 8,6 mln złotych w porównaniu do 10 mln złotych w 2011 roku. Odpowiednie objaśnienie zostało zamieszczone w sprawozdaniu z działalności Grupy Kapitałowej.
W efekcie przedstawionych powyżej zdarzeń, Grupa zanotowała stratę netto w kwocie 8,4 mln złotych, przy czym wynika ona głównie z odpisów aktywów zlokalizowanych na lotnisku Okęcie oraz innych kosztów jednorazowych.
- Grupa Baltona tylko w I półroczu 2013 roku otworzy znacznie powiększone sklepy w Montpellier i Lwowie oraz dodatkowy sklep w Gdańsku, co w połączeniu z "urocznieniem" działalności jednostek otwartych w roku 2012, powinno przełożyć się na znaczny wzrost przychodów oraz zysków.
- - - - - -
PHZ Baltona jest największym operatorem sklepów wolnocłowych w Polsce. Posiada sklepy oraz kawiarnie w 12 lokalizacjach w Polsce, Rumunii oraz we Francji, przede wszystkim w głównych portach lotniczych. Jako lider segmentu Duty Free & Travel Retail posiada prawie 50 proc. udziału w rynku polskim. Ponadto zajmuje się zaopatrywaniem załóg statków i okrętów cumujących w polskich portach morskich. W 2010 roku spółka pozyskała inwestora strategicznego - Flemingo International Limited z siedzibą w Dubaju. Od czerwca 2011 roku spółka była notowana na rynku NewConnect, a od stycznia 2013 r. jest notowana na główny parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.
Opr. KM
Pobierz: program do rozliczeń PIT