Banki dały klientom 7,5 mld złotych nagrody

Zysk wypracowany w 2013 r. przez banki komercyjne został w 54,7 proc. przeznaczony na wypłatę dywidendy (nagrody z zysku), a pozostała część zasiliła kapitały banków - poinformowała Komisja Nadzoru Finansowego. W efekcie do akcjonariuszy trafiło 7,5 mld zł.

Jak wynika z komunikatu nadzorcy, pozostawiony zysk, czyli 6,2 mld zł został w 50,7 proc. zaklasyfikowany do funduszy zapasowych, w 25,9 proc. do funduszy rezerwowych, a w 3,8 proc. do funduszu ogólnego ryzyka. Ponadto na pokrycie strat z lat ubiegłych zostało przeznaczonych 19,6 proc. pozostawionych zysków.

"Dodatkowym aspektem przemawiającym za budowaniem silnej bazy kapitałowej jest wprowadzanie nowej architektury nadzorczej w Unii Europejskiej (...), a także wspólne dla banków europejskich, w tym dla działających w Polsce, badania stress-testowe pokazujące zdolność banków do przetrwania w warunkach kryzysowych" - napisano w komunikacie.

Reklama

KNF podała, że zakres tegorocznych stress testów europejskich, czyli odporności banków na ewentualne kryzysy, pozwala na porównanie krajowego sektora bankowego z innymi uczestnikami tego badania.

W osobnym komunikacie Komisja podała, że wyniki przeglądu jakości aktywów (AQR) oraz testów warunków skrajnych europejskich banków zostaną opublikowane przez Europejski Bank Centralny (EBC) i Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EBA) 26 października 2014 r.

W tym samym czasie zakładane jest również podanie przez KNF wyników przeglądu jakości aktywów przeprowadzonego zgodnie z metodologią EBC oraz wyników stress testów 15 banków z Polski.

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

PAP
Dowiedz się więcej na temat: bank | KNF | zysk | nagrody
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »