Brok-Strzelec chce osiągnąć 3% udział w rynku
Browary Brok-Strzelec zamierzają w 2004 roku osiągnąć 3-proc. udział w krajowym rynku piwa, a w 2005 roku liczą na zwiększenie tego udziału do 4 proc. - poinformował na czwartkowym spotkaniu z dziennikarzami prezes spółki.
"W tym roku powinniśmy osiągnąć 3 proc. udziału w rynku. W przyszłym roku chcielibyśmy osiągnąć 4 proc." - powiedział prezes browarów Brok-Strzelec Adam Brodowski.
Obecnie udział spółki w krajowym rynku piwa sięga 2,5 proc. Spółka chce umacniać swoją pozycję na wybranych rynkach lokalnych, opierając się na posiadanych regionalnych markach piwa.
"Nie będziemy konkurować z największymi producentami piwa, a chcemy się skupić na rynkach regionalnych i na produktach niszowych" - powiedział Brodowski.
Brodowski dodał, że spółka wprowadziła niedawno na rynek nową markę napoju na bazie piwa - Cristal Ice, a na początku maja zamierza uruchomić produkcję drinka Cooler Light.
Brok-Strzelec zapowiada rozwój sprzedaży na rynkach zagranicznych. W sierpniu ubiegłego roku spółka rozpoczęła sprzedaż na rynku amerykańskim piwa Brok-Sambor Export. Ostatnio natomiast zawarła umowę na eksport piwa do krajów Unii Europejskiej.
"W tym roku wpływy z eksportu powinny przekroczyć 20 proc. naszych przychodów" - powiedział Brodowski.
Prezes poinformował, że spółka na razie nie będzie zmieniać prognozy wielkości zysku i przychodów w 2004 roku.
"Poczekamy i zobaczymy co będzie się działo na rynku" - powiedział Brodowski.
"Nasze prognozy nie uwzględniały wejścia na rynek marki Crystal Ice i zawartego ostatnio kontraktu na sprzedaż na rynki Unii Europejskiej 25 mln puszek piwa marki Herman Miller" - dodał.
Opublikowana przez spółkę prognoza zakłada, że osiągnie ona w 2004 roku zysk netto w wysokości 4,6 mln zł przy przychodach wynoszących 162 mln zł.
Przedstawiciele spółki poinformowali, iż dzięki środkom pozyskanym z emisji akcji spółka spłaciła część zobowiązań wobec banku Pekao SA za przejęty browar Brok w Koszalinie.
"Spłaciliśmy Pekao SA prawie 20 mln zł, zostało nam do spłacenia 15 mln zł" - powiedział Brodowski.
Dodał, że resztę zobowiązań wobec banku Pekao SA chciałby uregulować w ciągu najbliższych dwóch tygodni.
Spółka z nowej emisji akcji pozyskała około 47 mln zł, jednak pozostałe wpływy zostały przeznaczone na zasilenie środków obrotowych.
Prezes poinformował, że obecnie zadłużenie browarów wynosi 24 mln zł wobec 72 mln zł rok temu.
Brodowski powiedział, że ostatnim etapem restrukturyzacji browarów będzie emisja obligacji zamiennych na akcje, która jest zaplanowana na kwiecień. Z tej emisji Brok chce pozyskać około 43 mln zł.
"Będą to pięcioletnie obligacje zamienne na akcje o oprocentowaniu 7,5 proc. w skali roku, z kuponem płatnym co pół roku, cena konwersji wyniesie 2,50 zł" - powiedział Hubert Huruk z Erste Securities Polska SA, przygotowującego emisję.