Fitch potwierdza pozycję Orbisu
Agencja ratingowa Fitch potwierdziła długoterminowy rating krajowy Orbis S.A. ("Orbis") na poziomie "BBB+(pol) (potrójne B z plusem (pol))". Perspektywa ratingu pozostaje stabilna.
Rating odzwierciedla pozycję rynkową Orbisu jako największej sieci hoteli markowych w Polsce oraz aktualne wyniki operacyjne i finansowe, które są wynikiem polepszenia marż operacyjnych, przepływów finansowych i dźwigni finansowej poprzez program redukcji kosztów oraz zachowania gotówki w czasie pogorszonych warunków w polskim sektorze hotelarskim.
Wskaźniki operacyjne Grupy w pierwszej połowie 2011 roku (H111) wskazują na ożywienie w sektorze. Wskaźnik Przychodu na dostępny jeden pokój (RevPAR) poprawił się w pierwszej połowie 2011r. po obniżce w latach 2009-2010. Fitch przewiduje, że takie czynniki jak przewodnictwo Polski w Radzie Unii Europejskiej oraz przygotowania do piłkarskich mistrzostw Europy 2012 wpłyną pozytywnie na podtrzymanie tego trendu w roku 2012.
Stabilna perspektywa odzwierciedla względnie ostrożny profil finansowy Orbisu z dźwignią finansową (wskaźnik zadłużenia netto uwzględniający leasing do EBITDAR), której wartość polepszyła się do 1,3x na koniec 2010r. z wysokiego poziomu prawie 2,0x na koniec 2008r. oraz oczekiwanie dalszej redukcji wskaźnika do 0,3x na koniec roku 2011.
Oczekuje się, że Orbis zwiększy nakłady inwestycyjne w związku finansowaniem budowy i modernizacji hoteli, wdrożeniem systemu informatycznego oraz systemu dokonywania rezerwacji, jednak nie powinno mieć to materialnego wpływu na profil finansowy, ponieważ te inwestycje będą najprawdopodobniej finansowane z wpływów ze sprzedaży aktywów.
Strategia Grupy przewiduje ekspansję segmentu ekonomicznego poprzez dodanie 600 dodatkowych pokoi w 2012 roku w porównaniu do 161 pokoi łącznie w segmencie średnim i wyższym. Docelowo spółka planuje wzrost udziału segmentu ekonomicznego do 55% całego portfela hotelowego
W roku 2011 oczekiwane są wpływy w wysokości ponad 200 mln zł. Gotówka na koniec czerwca 2011r wynosiła 183 mln zł a krótkoterminowe zobowiązania finansowe wynosiły 238 mln zł. W lipcu 2011 Orbis otrzymał nowy, średnioterminowy kredyt obrotowy w wysokości 100 mln zł, który był w pełni dostępny na koniec września 2011r.
Fitch oczekuje, że wdrożenie strategii biznesowej "Asset light" obejmującej franszyzę i umowy o zarządzanie oraz transakcje leasingu zwrotnego nastąpi nie wcześniej niż w średnim terminie, z uwagi na kompleksowość transakcji. Agencja zauważa, ze ta zmiana strategii jest obarczona ryzykiem wykonania, jednak uważa, że na realizację tej strategii pozytywnie wpływa doświadczenia głównego udziałowca Accor SA ("BBB-"/ perspektywa stabilna).
To największa w Polsce firma hotelowa, operująca siecią blisko 60 hoteli, które oferują 10,5 tysiąca pokoi. Hotele działają pod markami Sofitel, Novotel, Mercure, ibis, Etap/ibis budget oraz Orbis Hotels. W skład Grupy Kapitałowej Orbis wchodzi także firma Orbis Transport, zajmująca się krótko- i długoterminowym wynajmem samochodów.
Partnerem strategicznym Orbisu jest firma Accor, wiodący na świecie operator hotelowy i lider rynku europejskiego, jest obecny w 90 krajach, w których dysponuje 4 200 hotelami z ponad 500 tys. pokoi.
opr. MZB