Reklama

Grodno: Luno to był strzał w dziesiątkę

Wywiad z Andrzej Jurczakiem, prezesem notowanej na NewConnect spółki Grodno.

Czy wyniki spółki w I półroczu roku są dla Państwa zaskoczeniem?

Reklama

- I półrocze br. zakończyliśmy zgodnie z oczekiwaniami - wzrostem sprzedaży i zysków. Nasze przychody wzrosły o ponad 7 proc. do poziomu 104,73 mln zł, a zysk netto o blisko 10 proc. do poziomu 995 tys. zł. Ten sukces przypisujemy konsekwencji w realizacji strategii rozwoju spółki. W I półroczu br. uruchomiliśmy pięć nowych oddziałów na terenie Polski. W omawianym okresie zanotowaliśmy dalszy dynamiczny rozwój sprzedaży w perspektywicznych segmentach rynku, takich jak przemysł i fotowoltaika, gdzie realizujemy wartość dodaną wynikającą z doradztwa dla klienta. Zgodnie z planem rozwija się marka własna Luno. W I-II kwartale br. sprzedaż produktów Luno wzrosła o 300 proc. rdr i stanowiła 2 proc. udział w sprzedaży całkowitej. Od początku roku zrealizowaliśmy kilka projektów instalacji fotowoltaicznych, w tym domy jednorodzinne, szkoły oraz zakład produkcyjny. Teraz udział fotowoltaiki w sprzedaży ogółem wynosi blisko 1,5 proc. W segmencie przemysłu kontynuowaliśmy pozyskiwanie nowych klientów oraz rozwijaliśmy współpracę z dotychczasowymi kontrahentami. Wrzesień był najlepszym miesiącem w przemyśle w tym roku obrachunkowym: zanotowaliśmy 21,5 proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem ubiegłym. Narastająco Grodno zanotowało 6 proc. wzrost sprzedaży segmentu rdr.

Jaki jest zysk operacyjny Grodno SA za II kwartał?

- Zysk z działalności operacyjnej w II kwartale 2014/2015 wyniósł 1,4 mln zł, przy marży EBIT na poziomie 2,4 proc. Narastająco spółka osiągnęła 1,9 mln zł zysku, tj. 2 proc. wzrostu rdr, marża EBIT wyniosła 1,8 proc. Zysk netto w II kwartale br. wyniósł 856 tys. zł, zaś narastająco wyniósł 995 tys. zł. W I półroczu br. koszty operacyjne wzrosły o 8 proc. rdr do poziomu 103 mln zł, co jest pochodną realizacji strategii rozbudowy sieci sprzedaży o 5 nowych oddziałów na terenie Polski. Nowe podmioty w grupie szybko wchodzą na ścieżkę rentowności, jednak zgodnie z założeniami każdy nowy oddział ma 12 miesięcy na zbudowanie swojej pozycji na rynku i wykazanie zysków. W kolejnych kwartałach nowe oddziały powinny pokazać dodatni wynik z wyraźną kontrybucją na poziomie przychodów, co będzie miało pozytywny wpływ na wynik operacyjny spółki.

Jakie działania są dla Państwa priorytetowe do końca roku obrachunkowego 2014/2015?

- Priorytetem jest dalsza realizacja strategii, która zakłada rozwój sieci dystrybucyjnej na terenie Polski, dywersyfikację i rozwój oferty produktowej oraz rozwój nowoczesnych kanałów sprzedaży i optymalizację procesów logistycznych.

Sprawdź notowania Grodna online

- Od początku roku finansowego uruchomiliśmy 7 nowych punktów sprzedaży z planowanych 5 punktów na rok obrotowy 2014/2015. Zatem plan na bieżący rok zrealizowaliśmy w ponad 100 proc. Nasza strategia zakłada rozwój sieci sprzedaży o 10 punktów w latach 2014-2016. Ponadto we wrześniu br. podpisaliśmy umowę przejęcia kolejnego punktu sprzedaży w woj. mazowieckim. Transakcja ma być zrealizowana w I kwartale 2015 r. W wyniku transakcji sieć sprzedaży powiększy się o kolejny punkt w woj. mazowieckim, co przełoży się na potencjał 15 mln zł sprzedaży więcej w skali roku. Dziś Grodno posiada 43 punkty sprzedaży zlokalizowane w kluczowych polskich miastach m.in. w Warszawie, Krakowie, Katowicach, Poznaniu i Wrocławiu.

- Z rozwojem punktów sprzedaży, rozszerzamy oferowany asortyment, w tym produkty pod marką własną Luno. Obecnie w ofercie posiadamy ponad 130 000 produktów krajowych i międzynarodowych producentów, w tym produkty oświetleniowe, kable, przewody, osprzęt instalacyjny, narzędzia elektrotechniczne oraz 250 produktów pod marką własną Luno. Dążymy również do wzrostu sprzedaży oświetlenia LED-owego oraz sprzedaży do przemysłu (do 25 proc. przychodów na koniec roku obrotowego 2014/2015). Do priorytetów należy rozwój projektów fotowoltaicznych, gdzie świadczymy usługi sprzedaży paneli fotowoltaicznych, inwerterów, systemów montażu oraz okablowania. Zakres oferowanych przez nas usług obejmuje cały etap obsługi inwestycji - od zaprojektowania, poprzez dobór komponentów aż po instalację systemów. Do końca roku 2015/2016 segment ten powinien odpowiadać za ok. 5 proc. przychodów ze sprzedaży ogółem. Równolegle planujemy zwiększyć sprzedaż usług doradczych - przeprowadzanie audytów oświetleniowych i energetycznych.

Jakie przewidują Państwo zyski za rok 2014/2015?

- Zgodnie z prognozą finansową spółka zakłada w roku obrotowym 2014/2015 przychody na poziomie 241,06 mln zł, co oznacza wzrost o 15,4 proc. rdr. Natomiast zysk operacyjny wyniesie 9,1 mln zł. Zysk netto zwiększy się do poziomu 6,2 mln zł. II półrocze roku obrotowego, w tym szczególnie III kwartał powinny przynieść sezonową poprawę wyników. Przy założeniu dalszego rozwoju sprzedaży w dotychczasowych i nowych oddziałach, jak również realizacji kilku znaczących zleceń w projektach przemysłowych, cele finansowe z prognozy wyników pozostają do realizacji.

Jaka jest polityka dywidendowa spółki?

- Zgodnie z polityką dywidendy zarząd może rekomendować przeznaczenie do 30 proc. zysku netto na wypłatę dywidendy po każdym zakończonym roku obrotowym, jeżeli będzie to możliwe przy uwzględnieniu możliwości finansowych spółki, w tym poziomu generowanego zysku netto, prowadzonego programu inwestycyjnego oraz bieżących potrzeb kapitałowych. Jednocześnie, w zależności od potrzeb inwestycyjnych spółki, zarząd może rekomendować skierowania wypracowanych środków w pierwszej kolejności na rozwój firmy.

- 20 listopada br. wypłacamy dywidendę w wysokości 984 tys. zł, tj. 8 groszy na akcję za rok obrotowy 2013/2014.

Jakie mają Państwo plany rozwoju spółki na GPW?

- W odniesieniu do projektu IPO, podtrzymujemy plany strategiczne związane z dalszym rozwojem spółki przy wykorzystaniu finansowania z oferty publicznej, w optymalnym czasie, uwzględniając interes obecnych akcjonariuszy.

Opr. KM

Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze

Dowiedz się więcej na temat: Luno | Andrzej

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »