Grupa Kofola restrukturyzuje

W całym 2012 roku, skonsolidowane przychody Grupy Kofola, na konkurencyjnym rynku, wzrosły o 4,3%. Pomimo utrzymujących się bardzo wysokich cen surowców, udało się Grupie zwiększyć skorygowany zysk operacyjny o 8,5%, a skorygowany zysk netto, przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej, o 13,6%.

W całym 2012 roku, skonsolidowane przychody Grupy Kofola, na konkurencyjnym rynku, wzrosły o 4,3%. Pomimo utrzymujących się bardzo wysokich cen surowców, udało się Grupie zwiększyć skorygowany zysk operacyjny o 8,5%, a skorygowany zysk netto, przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej, o 13,6%.

W całym 2012 roku udało się Grupie Kofola powiększyć przychody ze sprzedaży o 42,4 mln złotych (tj. 4,3%), zwłaszcza na najbardziej rentownych rynkach słowackim i czeskim (odpowiednio o +14,0% i +4,6%, licząc w walutach lokalnych), pomimo spadków notowanych na obydwu rynkach. Cieszy odwrócenie spadkowego trendu sprzedaży w Republice Czeskiej z poprzedniego roku. Na pozostałych rynkach też odnotowaliśmy wzrost przychodów. W Rosji znaczące wzrosty sprzedaży (głównie wody i napojów dziecięcych) udało się uzyskać dzięki wejściu do federalnych sieci handlowych.

Reklama

W związku z koncentracją na rynkach i wygaśnięciem porozumienia akcjonariuszy,

dotyczącego wyboru Dyrektora Generalnego OOO Megapack, Zarząd Kofoli podjął decyzję

o zaprzestaniu, począwszy od 2013 roku, konsolidacji Grupy Megapack metodą pełną. Konsekwencją tego kroku było wycofanie z pełnej konsolidacji Grupy Megapack, już na koniec 2012 roku.

Na wszystkich rynkach, w odpowiedzi na utrzymujące się drogie surowce, poszczególne spółki zmuszone były podnieść ceny napojów, jednak zarówno skala, jak i tempo wprowadzania podwyżek, było mniejsze niż zakładaliśmy, co przełożyło się na nieco niższą niż przed rokiem marżę brutto ze sprzedaży. Dzięki dużym cięciom w kosztach, wprowadzonym w 2011 roku oraz dalszej optymalizacji kosztowej (w tym głównie w obszarze logistyki) poprawiliśmy zysk operacyjny o 8,5% - powiedział Jannis Samaras - Prezes Zarządu i większościowy akcjonariusz Kofola S.A.

Wzrost przychodów na tak konkurencyjnym rynku, udało się osiągnąć, w znacznej mierze, dzięki nowościom, których w 2012 roku Kofola wprowadziła wyjątkowo wiele. Dzięki uruchomionej w poprzednim roku linii do gorącego rozlewu, Grupa była w stanie zaoferować pełną gamę syropów Jupi bez konserwantów, nowe napoje Jupik (również bez konserwantów), herbaty mrożone Pickwick Ice Tea oraz inne napoje. Kolejnym krokiem do zwiększenia udziału zdrowych napojów w przychodach, był zakup - na początku grudnia 2012 roku - sieci barów sokowych, działających na rynku czeskim i słowackim pod marką UGO. Stanowić one będą dodatkową platformę do sprzedaży nowych napojów warzywnych w butelkach. Dobrze zostały przyjęte nasze dotychczasowe produkty, zaoferowane w puszkach o pojemności 0,25 litra. To po cześci zasługa zakupionej, wraz z przejęciem spółki Pinelli, linii do puszkowania napojów.

Dzięki poprawie wyniku finansowego oraz niskim nakładom inwestycyjnym, udało się Grupie Kofola obniżyć poziom kredytów i leasingów o przeszło 70 mln złotych, dzięki czemu zadłużenie Grupy netto (257,7 mln złotych), liczone jako wielokrotność skonsolidowanej skorygowanej EBITDA, spadło poniżej wskaźnika 2,0. Inwestycje w ostatnim roku koncentrowały się na poprawie obsługi segmentu HoReCa (lodówki, nalewaki, nowe 20-litrowe KEGi oraz nagrzewacze do napojów Natelo), uelastycznieniu produkcji w zakładach oraz ukończeniu inwestycji w oprzyrządowanie linii do gorącego rozlewu. Dokończona została również inwestycja w Rosji w linię do produkcji napojów w szklanych opakowaniach.

W roku 2012 Kofola kontynuowała upraszczanie grupy kapitałowej. W sierpniu zakończył się proces likwidacji spółki na Węgrzech, a z końcem grudnia doszło do połączenia spółek Kofola Sp. z o.o. i jej spółki matki, tj. Kofola Ceskoslovensko a.s.

W ramach działań CSR (ang. Corporate Social Responsibility), udało się Kofoli zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko naturalne, dzięki obniżeniu gramatury większości stosowanych butelek PET.

Kolejny rok będzie stać pod znakiem zwiększania przychodów z zakupionej w 2011 roku marki Semtex, z wprowadzonych w 2012 roku nowości, w tym nowych marek UGO i Natelo. Liczymy, że uda się kontynuować wzrost przychodów, pomimo niekorzystnego otoczenia makroekonomicznego. W dalszym ciągu będziemy starać się dostosowywać ceny produktów do cen surowców do produkcji oraz poszukiwać możliwości optymalizacji procesów.

Wybrane dane finansowe za sprawozdaniem zarządu z działalności kontynuowanej

Grupy Kofola S.A. za 2012 rok (tj. po przeliczeniu kursami wymiany walut z 2012 roku i skorygowane o zdarzenia jednorazowe)

 
Wybrane dane finansowe [w mln PLN]	2012	 2011
Przychody ze sprzedaży	         1 022,6	980,3
Skorygowana* EBITDA	           129,9	119,8
Skorygowany zysk operacyjny (EBIT)*	56,1	51,7
Skoryg. zysk netto*	            30,6	26,9
Dług netto 	                       257,7	297,9
*  Wyniki skorygowane o zdarzenia jednorazowe 

Grupa Kofola jest producentem napojów m.in. takich marek jak: Kofola, Hoop Cola, Vinea, wody: Rajec, Arctic, Grodziska, Białowieski Zdrój, syropów Paola, Jupi i Jarmark Polski, napojów dla dzieci Jupik i Jumper, a także Pickwick Ice Tea, Oranginy, napojów energetycznych Semtex, napojów owocowych Jupi, Mr. Max oraz Fruti, Koe Chto, Eskimors, toniku Chito, a także napojów niskoalkoholowych Hooper's Hooch czy Black Mamba.

mzb

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »