Grupa Lubawa: 14-proc. wzrost przychodów w III kwartale
Grupa Lubawa zaprezentowała najnowsze wyniki finansowe. Narastająco, od I do III kw. 2014 r. osiągnęła blisko 190 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, co oznacza 14 proc. wzrostu rok do roku. Wypracowany w tym okresie zysk netto wyniósł z kolei ponad 13 mln zł w stosunku do 6,7 mln zł w roku 2013, generując tym samym wzrost rzędu 96 proc.
Ze względu na sezonowość produkcji, trzeci kwartał jest dla Grupy Lubawa najsłabszym okresem w ciągu roku. Litex Promo, spółka będąca jednym z dwóch motorów napędowych grupy, oraz Effect System znajdują się w tym czasie poza sezonem, kiedy Lubawa SA, podmiot dominujący, dopiero się do niego przygotowuje.
Pomimo tego, w okresie od lipca do września przychody ze sprzedaży wyniosły ponad 48,6 mln zł w stosunku do 37,9 mln zł w roku poprzednim. Grupa zanotowała ponad milionową stratę na poziomie wyniku netto, co wiąże się z wyższymi pozostałymi kosztami operacyjnymi, mającymi w zdecydowanej mierze charakter jednorazowy.
- Ujemny wynik III kwartału w ujęciu grupy mnie nie martwi, ponieważ jest związany ze wzrostem pozostałych kosztów operacyjnych. Sprzedaż w prezentowanym okresie jest dla nas zyskowna, a gdyby wyłączyć pozostałe koszty operacyjne, to również wynik netto byłby dodatni. Jestem zadowolony z poprawy wyników w stosunku do roku ubiegłego, mówi Marcin Kubica prezes zarządu Lubawa SA.
Dobrze rokuje wzrost rentowności. Jak komentuje zarząd, jest on wynikiem wzrostu cen sprzedaży wyrobów, który nie pociągnął za sobą wzrostu cen surowców, a w niektórych przypadkach, doszło nawet do ich spadku. - Część kosztów wytworzenia ma charakter stały, co przy wzroście samej sprzedaży pozytywnie wpływa na jej rentowność - dodaje Kubica.
Segmentami produktów, które wygenerowały w III kwartale największą sprzedaż były tkaniny (56 proc.) oraz wytwarzany przez Lubawę SA sprzęt specjalistyczny (21 proc.). Jednostkowe przychody podmiotu dominującego w grupie ukształtowały się w III kwartale na poziomie blisko 11,9 mln zł i były wyższe o 240 proc. niż w analogicznym okresie 2013 r., kiedy sprzedaż wyniosła 3,5 mln zł. W konsekwencji tego wynik netto osiągnął poziom ponad 1,3 mln zł w stosunku do 0,73 mln straty w roku ubiegłym.
- Bardzo cieszy mnie dynamiczny wzrost przychodów oraz fakt, iż w tym kwartale przełożyły się one na jednostkowy zysk Lubawy SA Sytuacja ta jest niewątpliwie efektem zwiększonych zamówień ze strony MON - dodaje Kubica.
Jak podkreśla zarząd, wyniki finansowe za III kwartał są satysfakcjonujące. - Jesteśmy zadowoleni. Nie martwi nas ujemny wynik netto w ujęciu skonsolidowanym, gdyż nie jest on konsekwencją spadku sprzedaży. Wręcz przeciwnie, zwiększyliśmy ją zarówno w ujęciu grupy, jak i jednostkowo. Ponadto stale dokonujemy inwestycji, które umożliwią dalszy stabilny rozwój grupy i osiąganie korzystnych wyników finansowych w kolejnych kwartałach - dodaje prezes Lubawa SA.
Sprawdź notowania spółki Lubawa na stronach INTERIA.PL
Opr. MD