Grupa Lubawa: 68,2 mln przychodów po I kw. 2015 r.

68,2 mln zł przychodów ze sprzedaży oraz 2,4 mln zysku netto wypracowały w I kw. spółki kooperujące pod szyldem Grupy Lubawa. Na ich tle wyjątkowo dobrze zaprezentowała się Lubawa S.A., odnotowując 168 proc. wzrostu przychodów rok do roku.

68,2 mln zł przychodów ze sprzedaży oraz 2,4 mln zysku netto wypracowały w I kw. spółki kooperujące pod szyldem Grupy Lubawa. Na ich tle wyjątkowo dobrze zaprezentowała się Lubawa S.A., odnotowując 168 proc. wzrostu przychodów rok do roku.

Komentując wyniki skonsolidowane, zarząd zwrócił uwagę na fakt, iż kształtowały się one na poziomie nieznacznie niższym, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, kiedy Grupie udało się osiągnąć kolejno 70,3 mln zł przychodów oraz 4,8 mln zł zysku netto. Na tegoroczne wielkości wpływ miała m. in. sytuacja w dwóch największych spółkach zależnych - produkującej tkaniny techniczne Mirandzie oraz działającej w branży nośników reklamy Litex Promo, będących "siłą napędową" Grupy Lubawa.

- W pierwszym kwartale, kończąca odbudowę po listopadowym pożarze Miranda musiała jeszcze częściowo korzystać z usług podwykonawców, co wpłynęło na marże brutto sprzedawanych wyrobów. Warto jednak podkreślić, że mimo trudności, przychody spółki w I kw. ukształtowały się lepiej niż w analogicznym okresie 2014 r. W Liteksie wpływ na nieco niższą niż przed rokiem sprzedaż, miały decyzje zakupowe odbiorców, którzy albo ograniczyli budżet na reklamę, albo przesunęli zakupy na II kw. Na marże wpłynęły natomiast wyższe ceny aluminium, będącego dla Litex Promo kluczowym surowcem - wyjaśnia Marcin Kubica, prezes Lubawy

Reklama

Przychody jednostkowe Lubawy, wiodącego producenta sprzętu dla służb mundurowych, wyniosły w I kw. 7,5 mln zł, odnotowując 168 proc. wzrostu rdr. Wynik netto ukształtował się jednak na ujemnym poziomie 0,9 mln zł. Jak tłumaczy Zarząd, na poziom rentowności wpłynęła przede wszystkim specyfika zrealizowanych zamówień na kontenery przeciwpowodziowe i kwatermistrzowskie, które wygenerowały znaczącą część przychodów spółki w analizowanym okresie. Lubawa była w tym przypadku liderem konsorcjum i pomimo wygenerowania wysokich przychodów, zysk płynący z zamówienia przypadł na wszystkich partnerów. Jak podkreśla Zarząd, realizacja kontraktu miała dla spółki przede wszystkim charakter strategiczny i może znacząco przyczynić się do jej rozwoju w przyszłości.

- Uzyskaliśmy doświadczenie oraz referencje, znacznie ułatwiające nam przyszły start w dużych przetargach nie tylko na bazy kontenerowe, ale i wyroby w pełni produkowane w naszych zakładach. Pragnę podkreślić, iż działania te przebiegły zgodnie z wcześniejszymi założeniami i nie oznaczają długotrwałego spadku rentowności Lubawy, natomiast korzyści jakie przyniosła nam wspomniana kooperacja odczuwamy już dziś, negocjując duże kontrakty na dostawy naszego sprzętu - stwierdził Kubica.

Zarysowując plany na najbliższe miesiące, Zarząd podkreśla, iż priorytetem są nadal działania zmierzające do rozwoju sprzedaży produktów znajdujących się w ofercie spółek należących do Grupy.

- Niezmiennie prowadzimy działania prowadzące do wzrostu sprzedaży zarówno na rynku polskim jak i za granicą, mówi szef spółki.

Ponadto, począwszy od I kw. 2015 r. Grupa Lubawa będzie w coraz większym stopniu korzystać z programów Unii Europejskiej wspierającej inicjatywy z zakresu badań i rozwoju. Już dziś aktywnie uczestniczy także w procesie szkolenia przyszłych kadr w oparciu o współpracę z lokalnymi szkołami oraz samorządem.

- Finalizujemy rozmowy z wybranymi szkołami zawodowymi, natomiast od września w poszczególnych zakładach należących do Grupy Lubawa rozpoczną się programy praktyk i staży dla młodzieży, a także indywidualnie kształtowane kursy zawodowe. Naszym celem jest również współpraca z lokalnym samorządem w zakresie tworzenia Centrów Kompetencji, wspierających relacje między przemysłem, szkolnictwem a władzami samorządowymi - dodaje Marcin Kubica.

Grupa Lubawa skupia się przede wszystkim na rozwoju bieżącej działalności poprzez aktywne pozyskiwanie kolejnych kontraktów w Polsce oraz za granicą. W minionym roku formalnie rozpoczęły działalność dwie spółki joint venture - Lubawa USA oraz Lubawa Armenia, aktywnie działające już na rynkach lokalnych oraz ościennych. W planach Zarządu jest także zawiązanie podobnej spółki z ukraińskim koncernem obronnym Ukroboronprom, z którym Lubawa związana jest od grudnia ubiegłego roku porozumieniem o strategicznej współpracy. 11. maja na poligonach pod Kijowem odbyły się testy produktów Lubawy z udziałem najwyższych władz państwowych Ukrainy. Planowane są kolejne testy z udziałem armii, których korzystne zakończenie może przyczynić się do nawiązania długofalowej współpracy polskiego producenta z Ukraińskim holdingiem.

Poza działaniami za granicą, Lubawa aktywna jest również na rynku krajowym. W najbliższym czasie Zarząd spodziewa się zaproszenia do rozmów w sprawie programu offsetowego dla śmigłowców wielozadaniowych zamówionych przez polski MON. Lubawa jest brana pod uwagę przede wszystkim jako dostawca offsetu. Z firmą Airbus Helicopters, która będzie głównym dostawcą nowych maszyn, polska spółka związana jest ramową umową o współpracy.

Opr. KM

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: przychód
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »