Grupa Makarony Polskie bez zysku
Po drugim kwartale 2008 r. Grupa Makarony Polskie osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 24.496 tys. zł, o 35% więcej niż w II kwartale 2007 r.
Grupa Makarony Polskie opublikowała wyniki za drugi kwartał 2008 r. Grupa Kapitałowa Makarony Polskie II Q 2007 r. II Q 2008 r. przychody ze sprzedaży 18 079 tys. zł 24 496 tys. zł zysk brutto na sprzedaży 5 857. zł 4 136 tys. zł zysk netto 2 033 tys. zł -905 tys. zł
Zgodnie z zapowiedziami zarówno Spółka Makarony Polskie, jak i Stoczek osiągnęły dodatnie wyniki finansowe w sprawozdaniach jednostkowych. Na poziomie skonsolidowanym Grupa Makarony Polskie wygenerowała stratę, głównie ze względu na słabe wyniki Spółki Abak. Na wyniki finansowe Grupy Makarony Polskie w II kwartale 2008 r. znaczący wpływ miały:
- utrzymujące się wysokie ceny surowców, zwłaszcza mąki,
- umacnianie się złotówki w stosunku do euro,
- przeprowadzenie zapowiadanej restrukturyzacji Grupy poprzez: automatyzację produkcji, obniżenie kosztów administracyjnych dzięki połączeniu Spółek Makarony Polskie S.A. i Abak Sp. z o.o. oraz zwiększenie skali produkcji,
- nakłady na inwestycję w Rzeszowie, co obecnie wiąże się z ponoszeniem wyższych kosztów oraz przejściowym obniżeniem mocy produkcyjnych.
,,Ceny mąki osiągnęły w kwietniu historycznie najwyższy poziom. Obecnie systematycznie spadają. Najgorszy okres mamy już za sobą. Wyrażamy przekonanie, że w III kwartale osiągniemy dodatnie wyniki finansowe, zarówno na poziomie jednostkowym, jak i skonsolidowanym, szczególnie w kontekście spodziewanych efektów prowadzonego od ubiegłego roku procesu restrukturyzacji Grupy. Poczynione zmiany już teraz umożliwiają nam na zaoszczędzenie ok. 250.000 zł miesięcznie. Duże oczekiwania wiążemy także z realizowaną obecnie w Rzeszowie inwestycją o wartości 19,5 mln zł. Po jej zakończeniu będziemy mogli zwiększyć moce produkcyjne do 4.000 ton makaronu miesięcznie, co spowoduje dalszą poprawę efektywności działania. Staniemy się jednym z trzech największych producentów makaronu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. - mówi Paweł Nowakowski, prezes Zarządu Makarony Polskie S.A. - Jednocześnie cieszą nas osiągnięcia minionego kwartału. Do najważniejszych zaliczyłbym: dodatni wynik finansowy w Stoczku (64 tys. zł), zakończenie podstawowej części restrukturyzacji kosztów oraz znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży."
Przewidywana jest dalsza poprawa wyniku spółki Stoczek dzięki automatyzacji produkcji, zwiększeniu skali i obniżeniu kosztów produkcji. Spodziewane jest również osiągnięcie w III kwartale br. dodatnich wyników finansowych przez zakład produkcyjny w Częstochowie (dawniej Abak). Dotychczas działalność Abaka przynosiła najgorsze wyniki finansowe w Grupie (ok. 200.000 zł strat miesięcznie).
Udział przychodów ze sprzedaży eksportowej, podobnie jak w I kwartale 2008 r., wykazuje silną tendencję wzrostową - wartość sprzedaży eksportowej w II kwartale 2008 r. wzrosła w stosunku do II kwartału 2007 r. o 430%. Wynika to przede wszystkim z konsolidacji przychodów ze sprzedaży eksportowej Spółki Stoczek oraz rozwoju sprzedaży eksportowej w Spółce Makarony Polskie S.A.
Wartość przychodów ze sprzedaży eksportowej w całości przychodów ze sprzedaży wzrosła z 2,4% w II kwartale 2007 r. w stosunku do 9,5% w II kwartale 2008 r.
,,Najważniejsze cele ekonomiczne, jakie przed sobą obecnie stawiamy, to: uzyskanie od III kwartału 2008 roku dodatniego wyniku finansowego oraz stworzenie warunków osiągania rentowności EBITDA na poziomie 7-8%. Planujemy osiągnąć to dzięki zwiększeniu skali działalności oraz rentowności na poszczególnych produktach." - dodaje Paweł Nowakowski. Spółka zamierza osiągnąć 5% udział w rynku dań gotowych, 30% dystrybucję numeryczną w zakresie podstawowych produktów (makarony SORENTI, ABAK oraz dania gotowe i dżemy STOCZEK), 40% udział w przychodach ze sprzedaży produktów markowych przy zachowaniu obecnego poziomu sprzedaży produktów pod markami obcymi oraz dalszy wzrost przychodów ze sprzedaży makaronu, dań gotowych oraz nowych produktów.