Grupa Makarony Polskie bez zysku

Po drugim kwartale 2008 r. Grupa Makarony Polskie osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 24.496 tys. zł, o 35% więcej niż w II kwartale 2007 r.

Po drugim kwartale 2008 r. Grupa Makarony Polskie osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 24.496 tys. zł, o 35% więcej niż w II kwartale 2007 r.

Grupa Makarony Polskie opublikowała wyniki za drugi kwartał 2008 r.
Grupa Kapitałowa Makarony Polskie	II Q 2007 r.	II Q 2008 r.
przychody ze sprzedaży	            18 079 tys. zł	24 496 tys. zł
zysk brutto na sprzedaży		 5 857. zł	                  4 136 tys. zł
zysk netto	                                 2 033 tys. zł	  -905 tys. zł

Zgodnie z zapowiedziami zarówno Spółka Makarony Polskie, jak i Stoczek osiągnęły dodatnie wyniki finansowe w sprawozdaniach jednostkowych. Na poziomie skonsolidowanym Grupa Makarony Polskie wygenerowała stratę, głównie ze względu na słabe wyniki Spółki Abak. Na wyniki finansowe Grupy Makarony Polskie w II kwartale 2008 r. znaczący wpływ miały:

Reklama

- utrzymujące się wysokie ceny surowców, zwłaszcza mąki,

- umacnianie się złotówki w stosunku do euro,

- przeprowadzenie zapowiadanej restrukturyzacji Grupy poprzez: automatyzację produkcji, obniżenie kosztów administracyjnych dzięki połączeniu Spółek Makarony Polskie S.A. i Abak Sp. z o.o. oraz zwiększenie skali produkcji,

- nakłady na inwestycję w Rzeszowie, co obecnie wiąże się z ponoszeniem wyższych kosztów oraz przejściowym obniżeniem mocy produkcyjnych.

,,Ceny mąki osiągnęły w kwietniu historycznie najwyższy poziom. Obecnie systematycznie spadają. Najgorszy okres mamy już za sobą. Wyrażamy przekonanie, że w III kwartale osiągniemy dodatnie wyniki finansowe, zarówno na poziomie jednostkowym, jak i skonsolidowanym, szczególnie w kontekście spodziewanych efektów prowadzonego od ubiegłego roku procesu restrukturyzacji Grupy. Poczynione zmiany już teraz umożliwiają nam na zaoszczędzenie ok. 250.000 zł miesięcznie. Duże oczekiwania wiążemy także z realizowaną obecnie w Rzeszowie inwestycją o wartości 19,5 mln zł. Po jej zakończeniu będziemy mogli zwiększyć moce produkcyjne do 4.000 ton makaronu miesięcznie, co spowoduje dalszą poprawę efektywności działania. Staniemy się jednym z trzech największych producentów makaronu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. - mówi Paweł Nowakowski, prezes Zarządu Makarony Polskie S.A. - Jednocześnie cieszą nas osiągnięcia minionego kwartału. Do najważniejszych zaliczyłbym: dodatni wynik finansowy w Stoczku (64 tys. zł), zakończenie podstawowej części restrukturyzacji kosztów oraz znaczący wzrost przychodów ze sprzedaży."

Przewidywana jest dalsza poprawa wyniku spółki Stoczek dzięki automatyzacji produkcji, zwiększeniu skali i obniżeniu kosztów produkcji. Spodziewane jest również osiągnięcie w III kwartale br. dodatnich wyników finansowych przez zakład produkcyjny w Częstochowie (dawniej Abak). Dotychczas działalność Abaka przynosiła najgorsze wyniki finansowe w Grupie (ok. 200.000 zł strat miesięcznie).

Udział przychodów ze sprzedaży eksportowej, podobnie jak w I kwartale 2008 r., wykazuje silną tendencję wzrostową - wartość sprzedaży eksportowej w II kwartale 2008 r. wzrosła w stosunku do II kwartału 2007 r. o 430%. Wynika to przede wszystkim z konsolidacji przychodów ze sprzedaży eksportowej Spółki Stoczek oraz rozwoju sprzedaży eksportowej w Spółce Makarony Polskie S.A.

Wartość przychodów ze sprzedaży eksportowej w całości przychodów ze sprzedaży wzrosła z 2,4% w II kwartale 2007 r. w stosunku do 9,5% w II kwartale 2008 r.

,,Najważniejsze cele ekonomiczne, jakie przed sobą obecnie stawiamy, to: uzyskanie od III kwartału 2008 roku dodatniego wyniku finansowego oraz stworzenie warunków osiągania rentowności EBITDA na poziomie 7-8%. Planujemy osiągnąć to dzięki zwiększeniu skali działalności oraz rentowności na poszczególnych produktach." - dodaje Paweł Nowakowski. Spółka zamierza osiągnąć 5% udział w rynku dań gotowych, 30% dystrybucję numeryczną w zakresie podstawowych produktów (makarony SORENTI, ABAK oraz dania gotowe i dżemy STOCZEK), 40% udział w przychodach ze sprzedaży produktów markowych przy zachowaniu obecnego poziomu sprzedaży produktów pod markami obcymi oraz dalszy wzrost przychodów ze sprzedaży makaronu, dań gotowych oraz nowych produktów.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: makarony | Polskie | Makarony Polskie SA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »