Holendrzy dogadują się z PZU

Eureko prowadzi wojnę ze Skarbem Państwa, a z PZU - intratne interesy. Należąca do Holendrów firma EuroCross podpisała z towarzystwem ubezpieczeniowym dwie umowy. Będą one podstawą do podboju perspektywicznego rynku assistance. Za kilka lat może być on wart nawet kilkaset milionów euro.

Eureko prowadzi wojnę ze Skarbem Państwa, a z PZU - intratne interesy. Należąca do Holendrów firma EuroCross podpisała z towarzystwem ubezpieczeniowym dwie umowy. Będą one podstawą do podboju perspektywicznego rynku assistance. Za kilka lat może być on wart nawet kilkaset milionów euro.

Eureko procesuje się ze Skarbem Państwa o przejęcie kontroli nad PZU. Żąda aż 6 mld zł odszkodowania i wprowadzenia spółki na giełdę. Z rządem nie może porozumieć się już od paru lat, natomiast z menedżerami z PZU rozumie się bez słów. Dlatego buduje w naszym kraju biznesowe przyczółki. Forpocztą Eureko ma być jego firma EuroCross, która 1 maja zacznie działać w Polsce.

Strzał w dziesiątkę

Na początku przejmie prowadzone dotąd przez firmę assistance Elvia kontrakty z PZU na assistance medyczne związane z polisami turystycznymi, a także assistance komunikacyjne, związane ze szkodami zagranicznymi. Według firmy, będzie przyjmowała rocznie około 15 tys. zgłoszeń. Konkurenci twierdzą, że oczekiwania są zbyt duże i mówią o około 5 tys. spraw do obsługi. I pytają: co EuroCross ma zamiar zrobić, żeby dorównać konkurentom, z których najwięksi obsługują 100-150 tys. spraw rocznie.

Reklama

Holendrzy wiedzą jednak, co robią, bo perspektywy dla rynku są znakomite. Na przykład Włosi wydają na takie usługi 500-600 mln euro rocznie. Obecnie przychody naszego rynku z usług assistance (bez kontaktów ubezpieczeniowych) to około 100 mln zł. Wejście na ten rynek obecnie, gdy jest on w początkowej fazie rozwoju, może okazać się strzałem w dziesiątkę. Szczególnie, jeśli ma się szansę na obsługę kontraktów potentata, czyli PZU.

EuroCross - spółka powołana w 1982 roku przez holenderską firmę Achmea, akcjonariusza Eureko. Prowadzi assistance medyczne, obecnie również assistance techniczne.Ma siedzibę w Holandii oraz placówki w Belgii, Czechach i w Polsce

Pierwsze rozmowy z PZU na temat współpracy odbyły się w 2004 roku. Pod koniec 2005 roku firma podpisała umowę z PZU na świadczenie usług assistance turystycznego i komunikacyjnego za granicami Polski. Działalność rozpocznie 1 maja 2006 r. Na razie ma zatrudniać około 25 osób, z czego 16 to operatorzy call center.

Dwustronne korzyści

Lukas Zelnicek, dyrektor zarządzający EuroCross International, deklaruje, że jego firma pojawiła się w Polsce po to, żeby obsługiwać PZU i ma rozwijać swoją ofertę zgodnie z potrzebami tego towarzystwa. Póki co, spółka czeka jednak na rozwój wypadków.

- Na razie nie mamy planów przejmowania kontraktów związanych z pomocą świadczoną na terenie Polski - mówi Lukas Zelnicek.

Być może dlatego, że stworzenie platformy assistance wykorzystywanej w kraju jest czasochłonne i kosztowne. Ponieważ Eureko nie ma pewności, jak dalej potoczy się spór ze Skarbem Państwa, nie chce ryzykować swoich pieniędzy. Zbudowało więc przyczółek i czeka.

Kogo kupi PZU

Przyczyną odłożenia na później krajowej ekspansji assistance mogą być plany PZU, które chce mieć własną firmę świadczącą tego typu usługi, przede wszystkim osobom posiadającym jego polisy komunikacyjne. Na rynku pojawiły się informacje, że PZU chce kupić Towarzystwa Ubezpieczeń PZM i świadczącą pomoc firmę Autotour należącą do PZMot.

Tomasz Fill, rzecznik PZU, odmówił jednak komentarza w tej sprawie.

Wiadomo jednak, że TU PZM poszukuje pieniędzy, gdyż jego kapitały wynoszą zaledwie 4 mln zł.

- W tym roku musimy podnieść kapitały. Trwają poszukiwania partnera, który zasiliłby naszą spółkę - mówi Krystyna Biesiadecka, prezes TU PZM.

Nie chciała jednak komentować doniesień o ewentualnej sprzedaży firmy PZU, podobnie jak Roman Grzywacz, prezes Autotour.

Analitycy uważają, że PZM chętnie pozbyłby się towarzystwa, ale firmy assistance Autotour już niekoniecznie. PZU odwrotnie: nie potrzebuje towarzystwa, bo samo ma licencję na prowadzenie takiej działalności, a chciałby mieć swoją platformę assistance. Najlepiej już działającą, bo obecny zarząd nie ma raczej ochoty zajmować się budową firmy od początku. Może więc zaproponować PZMot układ: wybawi go z kłopotu z towarzystwem i nadal będzie przekazywać część zleceń firmie Starter, w której Autotour jest udziałowcem.

Jeśli Eureko przejmie kontrolę nad PZU, szybko będzie można połączyć obie firmy pod szyldem EuroCross. Mając zagwarantowane kontrakty z PZU, zajęłaby bardzo mocną pozycję na perspektywicznym rynku.

Kto jest kim na rynku assistance

Autotour - specjalizuje się w assistance komunikacyjnym, w niewielkim stopniu zajmuje się assistance turystycznym. Jedynym dużym klientem ubezpieczeniowym jest PZU, współpracuje z Kredyt Bankiem, pozostali reprezentują głównie branżę motoryzacyjną. Wraz z Towarzystwem Ubezpieczeniowym PZM i firmą Starter, zajmującą się świadczeniem pomocy w razie wypadku, tworzy grupę firm działającą w ramach Polskiego Związku Motorowego. Łączne przychody TU PZM i Autotour to 25 mln zł.

Inter Partner Assistance (do niedawna AXA Assistance) - firma uniwersalna, obsługuje ubezpieczycieli (38 proc. przychodów), inne instytucje finansowe (30 proc.) i producentów samochodów (27 proc.). Łączne przychody z działalności usługowej i ubezpieczeniowo-reasekuracyjnej to około 28 mln zł (7 mln euro).

Coris - około 60 proc. z 4,5 mln zł przychodów pochodzi od polskich towarzystw z tytułu assistance turystycznego. Po 20 proc. to przychody od zagranicznych towarzystw wynikające z assistance komunikacyjnego i turystycznego oraz likwidacji szkód komunikacyjnych.

Elvia - firma uniwersalna, ale specjalizująca się w assistance turystycznym, ostatnio rozwijająca assistance medyczne. W ramach grupy w Polsce działa oddział główny Elvia Travel Insurance z siedzibą w Zurychu. Należy do grupy Mondial Assistance, powiązanej kapitałowo z Allianz.

EuropAssistance - firma uniwersalna, oferuje assistance komunikacyjne, mieszkaniowe, medyczne, turystyczne dla instytucji finansowych, firm motoryzacyjnych itp. Ma powiązania kapitałowe z Grupą Generali.

Marcin Jaworski

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: holendrzy | PZU SA | firma | Eureko | assistance | firmy | komunikacyjne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »