Hoop połączy się z Kofola Holding

Akcjonariusze Hoop SA i czeskiej Kofola Holding zawarli porozumienie mające na celu połączenie obu firm. W wyniku połączenia ma powstać grupa napojowo-sokowa o łącznych obrotach powyżej 1,2 mld zł, działająca na rynkach: polskim, czeskim, słowackim, węgierskim i rosyjskim - poinformował Hoop w komunikacie.

Akcjonariusze Hoop SA i czeskiej Kofola Holding zawarli porozumienie mające na celu połączenie obu firm. W wyniku połączenia ma powstać grupa napojowo-sokowa o łącznych obrotach powyżej 1,2 mld zł, działająca na rynkach: polskim, czeskim, słowackim, węgierskim i rosyjskim - poinformował Hoop w komunikacie.

"W wyniku konsolidacji działalności obu spółek powstanie, na bazie spółki publicznej Hoop, połączona spółka Kofola-Hoop SA, która będzie notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie" - napisano w komunikacie.

"Intencją stron jest, aby właściciel grupy Kofola był większościowym akcjonariuszem w spółce Kofola-Hoop SA" - dodano.

Hoop poinformował, że spółki zamierzają wykorzystać efekty synergii kosztowych i przychodowych, które zostaną osiągnięte w wyniku połączenia firm, oraz planują intensywnie rozwijać marki o zasięgu międzynarodowym.

Reklama

Hoop na początku marca informował, że jest zainteresowany przejęciami i myśli o akwizycjach za granicą. Zarząd firmy zapowiedział wówczas, że w ciągu najbliższych tygodni może rozstrzygnąć się sprawa inwestora dla spółki.

Po czterech kwartałach 2006 roku grupa Hoop osiągnęła 663,9 mln zł przychodów, 68,2 mln zł EBITDA i 18,4 mln zł zysku netto, wobec 526,6 mln przychodów, 49,5 mln zł EBITDA i 6,7 mln zł zysku netto osiągniętych w 2005 roku.

Kofola jest jednym z najważniejszych producentów napojów bezalkoholowych w Europie Środkowej. Firma działa w krajach Grupy Wyszehradzkiej, tzn. w Czechach, na Słowacji, Polsce i na Węgrzech, a także eksportuje swoje produkty do innych krajów.

Firma istnieje od 13 lat. W swoich pięciu zakładach produkcyjnych, które znajdują się w Republice Czeskiej, Słowacji, Polsce, oraz w filii na Węgrzech, grupa zatrudnia łącznie ponad 1.000 osób. W 2005 roku obrót całej grupy wyniósł prawie 3 miliardy CZK.

Zarząd Hoop ocenia, że do finalizacji połączenia spółki z Kofola Holding może dojść najwcześniej w III kwartale tego roku. Spółka zamierza wyemitować akcje dla akcjonariuszy Kofola.

"Myślę, że jest szansa, by zamknąć tę transakcję między 6 a 9 miesiącem roku. Połączenie nastąpi poprzez przejęcie, przez udziałowców Kofoli, akcji Hoop, który w tym celu podwyższy kapitał" - powiedział na konferencji prasowej wiceprezes Hoopa Marek Jutkiewicz.

Po fuzji większościowym akcjonariuszem Hoopa będzie obecny właściciel Kofoli, spółka KSM zarejestrowana w Luxemburgu.

Plan zakłada, że połączona firma będzie mieć siedzibę w Polsce i będzie notowana na GPW. Obecnie obie spółki pracują nad strategią dla połączonej firmy, która określi politykę co do poszczególnych marek oraz zakładać będzie m.in. centralizację działu marketingu.

Hoop planuje kolejne przejęcia, spółkę szczególnie interesują firmy posiadające marki napojów niegazowanych oraz wody.

"Chcielibyśmy wykorzystać naszą nową siłę na kolejne akwizycje. W dalszym ciągu nie mamy znaczącej marki w segmencie soków oraz marki wody, która miałaby duży udział na wszystkich rynkach, na których działamy" - powiedział Jutkiewicz.

Dodał, że Hoop będzie zainteresowany przejęciami firm posiadających uznane marki, jak np. Hortex.

"Na pewno Hortex będzie kiedyś do sprzedania. Wspólnie z Kofolą będziemy mieli potencjał dokonywania takich przejęć" - powiedział.

Hoop nie wyklucza, że następne przejęcia będą dokonywane w krajach, w których działają obie spółki. Szczególnie brany jest pod uwagę rynek węgierski, gdzie Kofola notuje obecnie straty.

"W tej chwili skupiamy się na regionie, w którym już jesteśmy, ale w przyszłości nie wykluczamy wyjścia poza ten region" - powiedział Jutkiewicz.

W 2006 roku skonsolidowane przychody Kofola Holding wyniosły 468,5 mln zł, EBITDA 54,3 mln zł, EBIT 25,9 mln zł, a zysk netto 15,2 mln zł. Jeśli jednak wyłączyć rynki: polski i węgierski, na których spółka notuje straty, Kofola Holding osiągnęłaby w 2006 roku 65,6 mln zł EBITDA, 42 mln zł EBIT oraz 29,1 mln zł zysku netto.

Według danych, na które powołuje się spółka Hoop, w 2006 roku wielkość polskiego rynku napojów gazowanych i niegazowanych oraz wody wynosiła łącznie 3,82 mld litrów, a jego wartość 5,12 mld zł. Ilościowo rynek ten wzrósł w ubiegłym roku, w porównaniu do roku 2005, o 23 proc., a wartościowo o 22 proc.

Na tym rynku Hoop zajmuje trzecią pozycję licząc ilościowo (posiada 7,11 proc. udziału) oraz piątą pozycję licząc wartościowo (6,8 proc. udziałów).

Z kolei Kofola posiada w rynku napojów gazowanych w Polsce 0,4 proc. udziału wartościowo i 0,7 proc. udziału ilościowo, a w rynku napojów niegazowanych odpowiednio 4,2 proc. i 3,5 proc. udziału.

Spółka posiada niemal 12 proc. udziału w rynku czeskim, na którym jest trzecim graczem. Na Słowacji zajmuje drugie miejsce, z udziałem 12,1 proc. (

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: firma | wody | firmy | Holding
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »