Inter Cars stawia na B2C

23 czerwca odbyła się Konferencja Relacji Inwestorskich Spółki Inter Cars S.A. Inter Cars obchodzi właśnie ćwierćwiecze swojego funkcjonowania.

23 czerwca odbyła się Konferencja Relacji Inwestorskich Spółki Inter Cars S.A. Inter Cars obchodzi właśnie ćwierćwiecze swojego funkcjonowania.

W tym czasie spółka z niewielkiego przedsiębiorstwa ulokowanego na 300 metrach kwadratowych swego pierwszego magazynu, stała się piątą siłą w Europie, a dziesiątą na świecie i właśnie uruchamia swój największy jak dotąd projekt logistyczny - budowę Europejskiego Centrum Logistyki i Rozwoju ILS Sp. z o. o. w Zakroczymiu.

Inter Cars w liczbach

Inter Cars obecna jest w 12 krajach, gdzie posiada 378 filii. Od 11 lat notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych zdobyła wynik na poziomie 3,5 mld złotych. Zatrudnia 6 tysięcy osób, które łączy pasja i wspólny biznesowy cel. Spółka zajmuje obecnie 5 miejsce w Europie i 10 na świecie w swojej branży, ale w najbliższym czasie planuje ten wynik poprawić.

Reklama

Początki firmy przypadają na ważny moment w historii Polski - 1989 rok, kiedy to wraz z odzyskaną niepodległością przyszła wolność gospodarcza. Otwarta na zmiany i kształtująca się polska, biznesowa rzeczywistość dla wielu okazała się szansą. Jednak nieliczni potrafili ją tak wykorzystać i zbudować potężną firmę, której historia trwająca dziś to początek jutra.

Taką możliwość dostrzegł Krzysztof Oleksowicz, zakładając pierwszy punkt Inter Cars w Warszawie przy ulicy Powsińskiej 64. Dzięki kreatywności, odwadze i wielkiej pracowitości osiągnął sukces, który może służyć jako modelowy przykład sukces story niejednej firmie.

Założyciel Inters Cars w niezwykły sposób potrafił przekuć pomysły i potencjał rynkowy na spółkę akcyjną, stając się gigantem na rynku części samochodowych.

Jak mówi: "Z perspektywy czasu śmiało mogę podzielić minione lata prowadzenia działalności na trzy etapy. Pierwszy z nich to okres między 1989 a 1998 rokiem. W tym czasie na rynku popyt dominował nad podażą, a przedsiębiorca taki jak ja musiał wykazywać się głównie odwagą i umiejętnością "załatwiania" różnych spraw.

Etap drugi to rok 1998 i związany z nim kryzys rosyjski. Jest to czas kiedy poziom popytu i podaży się wyrównał, a sprzedaż zmalała o 30%. Na pierwszy plan wysunęła się więc dbałość o koszty powadzenia działalności. Okres po 1998 roku to czas znaczącego wzrostu podaży nad popytem. W tym okresie, tak jak w dniu dzisiejszym, kluczowa stała się umiejętność budowania strategii i współpracy rynkowej. To właśnie te doświadczenia budują dojrzałość biznesu i firmy, która pozwala na dalsze osiąganie sukcesów - dodał.

W historii firmy Inters Cars kluczowe znaczenie odegrały zasady, które przez wszystkie lata jej funkcjonowania pozostały niezmienne. Innowacyjność, rozwój organiczny w oparciu o system partnerski i dbałość o kreowanie wartości dodanej to hasła, które przyświecały twórcom firmy zarówno w trakcie rozwijania szerokiej oferty dla klientów, jak również podczas tworzenia rozległej sieci krajowych i zagranicznych partnerów. To dla 378 oddziałów i ich klientów Inter Cars wciąż opracowuje i wprowadza nowe rozwiązania, które wychodzą naprzeciw zmieniającym się potrzebom i oferują ich kompleksowe zaspokajanie.

Przełomowym momentem w historii firmy okazał się rok 2004, w którym firma odnotowana została na Giełdzie Papierów Wartościowych. Po 10 latach obecności na parkiecie, Inter Cars otrzymał zaszczytny tytuł Giełdowej Spółki Roku, a jego wartość uplasowała się na poziomie 3,5 mld zł. Rok 2014, stabilny na giełdzie - indeks WIG zakończył go na poziomie o 1% niższym, niż rozpoczął - przyniósł spadek kursu akcji Inter Cars do 163 zł w lipcu, a następnie gwałtowne odbicie do 225 zł na koniec grudnia. Skonsolidowany zysk netto Grupy urósł 20% w stosunku do roku poprzedniego. Inter Cars odnotował prawie 13% wzrost przychodów ze sprzedaży w 2014 roku w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Dynamika przychodów w podstawowym segmencie działalności, czyli sprzedaży w kraju, wyniosła blisko 12%, przewyższając wzrosty deklarowane przez innych dystrybutorów (około 5% r/r). W 2014 roku Inter Cars uruchomił 40 nowych filii, co oznaczało rozrost sieci do 330 filii pod koniec roku, w tym 169 filii w Polsce i 161 za granicą.

Na większości rynków Spółka rosła szybciej niż konkurenci. Średnia dynamika sprzedaży zagranicznych spółek dystrybucyjnych przekroczyła 25% r/r. Spółki zależne, ulokowane już w 12 krajach, zajęły pozycje liderów lub miały za zadanie stać się nimi w ciągu kilku lat. Sukces 2014 roku Spółka zawdzięczała głównie poszerzaniu oferty produktowej. Rynek rósł, ale presja konkurencyjna także nasilała się, głównie z powodu spadku sprzedaży eksportowej krajowych dystrybutorów po kryzysie ukraińskim do takich krajów, jak: Rosja, Białoruś i Ukraina. W 2015 roku kurs Inter Cars poszybował do 260 zł za akcję, żeby skorygować się do 222 zł 10 czerwca. Rynek oczekuje, że przy wzroście sprzedaży o ponad 10% r/r w bieżącym roku zysk netto Grupy przebije poziom 200 mln zł.

Most do przyszłości

Twórcy firmy Inter Cars we wszystkich swoich działaniach kierują się hasłem: "Razem zmieniamy przyszłość motoryzacji". W najbliższej przyszłości spółka koncentrować się będzie na intensywnym rozwoju w kilku obszarach. Spółka wdraża nowy system (WMS) w logistyce i buduje centrum logistyczne w Zakroczymiu. Centrum, które ma kosztować 150 mln zł, z czego ponad połowa ma być przeznaczona na logistykę wewnątrzmagazynową (innowacyjny na tle branży dystrybucji części samochodowych system sorterów), ma zostać uruchomione w połowie 2016 roku. To także niezwykle ważna inwestycja z punktu widzenia regionu (Centrum na początek zatrudniać będzie 250 osób) a nowy obiekt, który stanie się głównym magazynem w całej logistyce Grupy Inter Cars, to także drzwi do globalnego rozwoju firmy. Kolejnym obszarem, który Inter Cars zamierza eksploatować to rozwijanie relacji z klientami poprzez wykorzystanie nowych technologii.

To pozwoli na zbudowanie przewagi strategicznej w dynamicznie zmieniającym się świecie konsumentów i ich potrzeb. W tym celu spółka koncentruje się na rozwoju platformy Motointegrator.pl, którą odwiedza od 500 000 do nawet miliona kierowców miesięcznie, z czego 25 tysięcy z nich każdego miesiąca, aktywnie korzysta z jej możliwości. Bazując na tym doświadczeniu, firma Inter Cars skonstruowała trzy kolejne platformy pomagające warsztatom dotrzeć i odpowiedzieć na potrzeby klientów: www.moto-uslugi.com, www.motowygoda.pl oraz program Motointegrator Partner. Inter Cars to nie tylko dystrybucja, ale także regeneracja części i podzespołów motoryzacyjnych - realizowana przez Lauber i produkcja naczep - realizowana przez Feber.

Po 25 latach działalności, firma Inter Cars to partner działający według zasad win - win, stawiający na generowanie wartości dodanej zamiast na strategię rywalizacji cenowej, pomagający rozwijać się partnerom i uruchamiający działania B2C wyłącznie jako komplet benefitów dla Klientów z obszaru B2B. Przede wszystkim jednak Inter Cars to firma reagująca na zmiany i poszukująca wciąż nowego mostu do przyszłości. To firma gotowa na wyzwania jutra.

opr.MZB

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »