Reklama

Inter Cars stawia na B2C

23 czerwca odbyła się Konferencja Relacji Inwestorskich Spółki Inter Cars S.A. Inter Cars obchodzi właśnie ćwierćwiecze swojego funkcjonowania.

W tym czasie spółka z niewielkiego przedsiębiorstwa ulokowanego na 300 metrach kwadratowych swego pierwszego magazynu, stała się piątą siłą w Europie, a dziesiątą na świecie i właśnie uruchamia swój największy jak dotąd projekt logistyczny - budowę Europejskiego Centrum Logistyki i Rozwoju ILS Sp. z o. o. w Zakroczymiu.

Reklama

Inter Cars w liczbach

Inter Cars obecna jest w 12 krajach, gdzie posiada 378 filii. Od 11 lat notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych zdobyła wynik na poziomie 3,5 mld złotych. Zatrudnia 6 tysięcy osób, które łączy pasja i wspólny biznesowy cel. Spółka zajmuje obecnie 5 miejsce w Europie i 10 na świecie w swojej branży, ale w najbliższym czasie planuje ten wynik poprawić.

Początki firmy przypadają na ważny moment w historii Polski - 1989 rok, kiedy to wraz z odzyskaną niepodległością przyszła wolność gospodarcza. Otwarta na zmiany i kształtująca się polska, biznesowa rzeczywistość dla wielu okazała się szansą. Jednak nieliczni potrafili ją tak wykorzystać i zbudować potężną firmę, której historia trwająca dziś to początek jutra.

Taką możliwość dostrzegł Krzysztof Oleksowicz, zakładając pierwszy punkt Inter Cars w Warszawie przy ulicy Powsińskiej 64. Dzięki kreatywności, odwadze i wielkiej pracowitości osiągnął sukces, który może służyć jako modelowy przykład sukces story niejednej firmie.

Założyciel Inters Cars w niezwykły sposób potrafił przekuć pomysły i potencjał rynkowy na spółkę akcyjną, stając się gigantem na rynku części samochodowych.

Jak mówi: "Z perspektywy czasu śmiało mogę podzielić minione lata prowadzenia działalności na trzy etapy. Pierwszy z nich to okres między 1989 a 1998 rokiem. W tym czasie na rynku popyt dominował nad podażą, a przedsiębiorca taki jak ja musiał wykazywać się głównie odwagą i umiejętnością "załatwiania" różnych spraw.

Etap drugi to rok 1998 i związany z nim kryzys rosyjski. Jest to czas kiedy poziom popytu i podaży się wyrównał, a sprzedaż zmalała o 30%. Na pierwszy plan wysunęła się więc dbałość o koszty powadzenia działalności. Okres po 1998 roku to czas znaczącego wzrostu podaży nad popytem. W tym okresie, tak jak w dniu dzisiejszym, kluczowa stała się umiejętność budowania strategii i współpracy rynkowej. To właśnie te doświadczenia budują dojrzałość biznesu i firmy, która pozwala na dalsze osiąganie sukcesów - dodał.

W historii firmy Inters Cars kluczowe znaczenie odegrały zasady, które przez wszystkie lata jej funkcjonowania pozostały niezmienne. Innowacyjność, rozwój organiczny w oparciu o system partnerski i dbałość o kreowanie wartości dodanej to hasła, które przyświecały twórcom firmy zarówno w trakcie rozwijania szerokiej oferty dla klientów, jak również podczas tworzenia rozległej sieci krajowych i zagranicznych partnerów. To dla 378 oddziałów i ich klientów Inter Cars wciąż opracowuje i wprowadza nowe rozwiązania, które wychodzą naprzeciw zmieniającym się potrzebom i oferują ich kompleksowe zaspokajanie.

Przełomowym momentem w historii firmy okazał się rok 2004, w którym firma odnotowana została na Giełdzie Papierów Wartościowych. Po 10 latach obecności na parkiecie, Inter Cars otrzymał zaszczytny tytuł Giełdowej Spółki Roku, a jego wartość uplasowała się na poziomie 3,5 mld zł. Rok 2014, stabilny na giełdzie - indeks WIG zakończył go na poziomie o 1% niższym, niż rozpoczął - przyniósł spadek kursu akcji Inter Cars do 163 zł w lipcu, a następnie gwałtowne odbicie do 225 zł na koniec grudnia. Skonsolidowany zysk netto Grupy urósł 20% w stosunku do roku poprzedniego. Inter Cars odnotował prawie 13% wzrost przychodów ze sprzedaży w 2014 roku w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Dynamika przychodów w podstawowym segmencie działalności, czyli sprzedaży w kraju, wyniosła blisko 12%, przewyższając wzrosty deklarowane przez innych dystrybutorów (około 5% r/r). W 2014 roku Inter Cars uruchomił 40 nowych filii, co oznaczało rozrost sieci do 330 filii pod koniec roku, w tym 169 filii w Polsce i 161 za granicą.

Na większości rynków Spółka rosła szybciej niż konkurenci. Średnia dynamika sprzedaży zagranicznych spółek dystrybucyjnych przekroczyła 25% r/r. Spółki zależne, ulokowane już w 12 krajach, zajęły pozycje liderów lub miały za zadanie stać się nimi w ciągu kilku lat. Sukces 2014 roku Spółka zawdzięczała głównie poszerzaniu oferty produktowej. Rynek rósł, ale presja konkurencyjna także nasilała się, głównie z powodu spadku sprzedaży eksportowej krajowych dystrybutorów po kryzysie ukraińskim do takich krajów, jak: Rosja, Białoruś i Ukraina. W 2015 roku kurs Inter Cars poszybował do 260 zł za akcję, żeby skorygować się do 222 zł 10 czerwca. Rynek oczekuje, że przy wzroście sprzedaży o ponad 10% r/r w bieżącym roku zysk netto Grupy przebije poziom 200 mln zł.

Most do przyszłości

Twórcy firmy Inter Cars we wszystkich swoich działaniach kierują się hasłem: "Razem zmieniamy przyszłość motoryzacji". W najbliższej przyszłości spółka koncentrować się będzie na intensywnym rozwoju w kilku obszarach. Spółka wdraża nowy system (WMS) w logistyce i buduje centrum logistyczne w Zakroczymiu. Centrum, które ma kosztować 150 mln zł, z czego ponad połowa ma być przeznaczona na logistykę wewnątrzmagazynową (innowacyjny na tle branży dystrybucji części samochodowych system sorterów), ma zostać uruchomione w połowie 2016 roku. To także niezwykle ważna inwestycja z punktu widzenia regionu (Centrum na początek zatrudniać będzie 250 osób) a nowy obiekt, który stanie się głównym magazynem w całej logistyce Grupy Inter Cars, to także drzwi do globalnego rozwoju firmy. Kolejnym obszarem, który Inter Cars zamierza eksploatować to rozwijanie relacji z klientami poprzez wykorzystanie nowych technologii.

To pozwoli na zbudowanie przewagi strategicznej w dynamicznie zmieniającym się świecie konsumentów i ich potrzeb. W tym celu spółka koncentruje się na rozwoju platformy Motointegrator.pl, którą odwiedza od 500 000 do nawet miliona kierowców miesięcznie, z czego 25 tysięcy z nich każdego miesiąca, aktywnie korzysta z jej możliwości. Bazując na tym doświadczeniu, firma Inter Cars skonstruowała trzy kolejne platformy pomagające warsztatom dotrzeć i odpowiedzieć na potrzeby klientów: www.moto-uslugi.com, www.motowygoda.pl oraz program Motointegrator Partner. Inter Cars to nie tylko dystrybucja, ale także regeneracja części i podzespołów motoryzacyjnych - realizowana przez Lauber i produkcja naczep - realizowana przez Feber.

Po 25 latach działalności, firma Inter Cars to partner działający według zasad win - win, stawiający na generowanie wartości dodanej zamiast na strategię rywalizacji cenowej, pomagający rozwijać się partnerom i uruchamiający działania B2C wyłącznie jako komplet benefitów dla Klientów z obszaru B2B. Przede wszystkim jednak Inter Cars to firma reagująca na zmiany i poszukująca wciąż nowego mostu do przyszłości. To firma gotowa na wyzwania jutra.

opr.MZB

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »