INTERIA.PL w medialnej supertrójce

Poniedziałkowa przecena na giełdzie strąciła wskaźnik WIG-Media z rekordowego poziomu, ale ten indeks pod względem stopy zwrotu nadal ustępuje w tym roku jedynie WIG-Budownictwo. Akcje portalu INTERIA.PL, Brokera FM i TVN są najdroższe w historii.

Blisko szczytów plasują się także papiery Agory i Onetu.

Pierwsza trójka miała udany trzeci kwartał, w którym wydatki na reklamę wzrosły o 17 proc. (bez kampanii wyborczych zwyżka wyniosłaby ponad 11 proc.). Czwarty kwartał jest okresem żniw w branży, więc o wyniki spółek medialnych można być spokojnym. Dalszy wzrost wyceny Agory i TVN, determinujących zachowanie WIG-Media, wymagać będzie utrzymania dwucyfrowej dynamiki rynku reklamowego. Ta zaś zależy głównie od wzrostu całej gospodarki.

Zdecydowanym motorem branży jest TVN. Kurs spółki też rośnie najszybciej - telewizja przegoniła już Agorę pod względem wartości rynkowej. Trzeci kwartał przyniósł zaskakujący wzrost marży TVN przy dynamicznych przychodach. Spółka nadal kontroluje koszty produkcji, a ich wzrost o 14 mln zł wynikał głównie z organizacji sopockiego festiwalu. Ten kwartał może być najlepszy w historii, choć na niekorzyść wyniku netto przemawiają słabszy złoty i spadek wartości obligacji TVN. W przyszłym roku sprzedaż grupy osłabi ustawa o kinematografii, nakładająca na nadawców haracz wysokości 1,5 proc. przychodów. Gdyby ustawa obowiązywała od początku 2005 r., zjadłaby 5 proc. zysku netto. Z nawiązką może ją jednak zrekompensować zapowiadane przez rząd ograniczenie roli TVP na rynku reklamy. To zwiększy ceny reklam telewizyjnych, a w dłuższym okresie powinno przesunąć część wydatków do innych mediów. Skorzystają więc wszystkie spółki medialne na GPW.

Reklama

Przychody wydawcy "Gazety Wyborczej" rosną wolniej niż TVN, ale marże w III kwartale były zadowalające. Pod koniec roku wyniki Agory osłabić mogą koszty wprowadzenia nowego dziennika, który jednak powinien wzmocnić pozycję koncernu. Wzrost pozycji rynkowej, mimo konkurencji, to zresztą wspólna cecha giełdowych spółek medialnych. Przykładem jest Broker, którego RMF FM zwiększa przewagę nad rywalami. Spółce pomaga też fakt, że rynek reklamy radiowej rośnie szybciej niż telewizyjnej. Jeszcze szybciej rosną przychody w internecie, stąd poprawa wyników portalu INTERIA.PL, nieobecnej w WIG-Media.

Agora i TVN notowane są z dużą premią wobec zachodnich koncernów, ale w dużym stopniu tłumaczy ją potencjał polskiego rynku. Po ostatnich wzrostach TVN stał się droższy wskaźnikowo od głównego rywala. Znacznie tańszy wydaje się Broker, ale szkodzi mu niska płynność obrotu. Może pora powrócić do planów emisji akcji?

Przemek Barankiewicz

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: WIG | WIG | TVN SA | stopy zwrotu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »