LG Petro Bank szykuje emisję dla inwestora
Koreański właściciel LG Petro Banku nie wyklucza znalezienia dla tej instytucji inwestora strategicznego. Jednak nie nastąpi to wcześniej niż w 2001 roku.
W tym roku bank ma maksymalnie zwiększyć swą wartość poprzez m.in. dynamiczny rozwój e-bankowości i zwiększenie zaangażowania na rynku detalicznych usług finansowych.
Wbrew wcześniejszym planom to nie w tym, a w przyszłym roku ma dojść do nowej emisji akcji LG Petro Banku.
- Współczynnik wypłacalności banku wynosi obecnie 18 proc. Przewidujemy, że do końca roku spadnie on do poziomu 12 proc. Dlatego też w 2001 r. będziemy zmuszeni pozyskać kapitały na dalszy rozwój - mówi Dong-Chang Park, prezes LG Perto Banku.
Przyczyną spadku współczynnika jest założony na ten rok plan rozwoju - m.in. inwestycji w placówki system informatyczny, obsługę klientów przez Internet oraz uzupełnienie dotychczasowej oferty o kolejne produkty.
Prezes dodaje równocześnie, że jeszcze nie ustalono jaka będzie wielkość emisji i do kogo zostanie ona skierowana. W ubiegłym roku prowadzono rozmowy w tej sprawie z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju.
Mówiło się także, że Koreańczycy poszukują dla polskiej instytucji finansowej inwestora strategicznego lub partnera branżowego, który miałby objąć mniejszościowy pakiet walorów.
- Planując nową emisję nie wykluczamy żadnej opcji. Poszukiwanie strategicznego partnera nadal pozostaje otwarte. Może być też tak, że emisja zostanie w całości wykupiona wyłącznie przez dotychczasowych akcjonariuszy - mówi Dong-Chang Park.
Prezes banku twierdzi, że - mimo pojawiających się na rynku co pewien czas pogłosek -
koreańskie LG nie ma w planach wycofania się z LG Petro Banku.
- W tej chwili bank rozwija się bardzo dynamicznie. Chcemy utrzymać to tempo. Na rozwój sieci placówek oraz nowych produktów i usług udziałowcy zdecydowali się przeznaczyć cały ubiegłoroczny zysk w wysokości 24,2 mln zł - wyjaśnia Dong-Chang Park.
W tym roku ma być przede wszystkim wzmacniana bankowość detaliczna. Część nowych produktów jest już teraz oferowane również przez Internet (przede wszystkim aplikacje kredytowe).
- Wartość inwestycji w nowoczesny system informatyczny i Internet przekroczy 20 mln zł. Sama e-bankowość kosztować nas będzie 2 mln zł. Nasz bank nie dysponuje wielką siecią oddziałów, dlatego większość produktów będzie dostępna w sieci. Równocześnie zwiększamy liczbę placówek. Sądzę, że do końca roku będziemy ich mieli około 30 i będziemy obecni we wszystkich największych miastach Polski - mówi Dong-Chang Park.
Zdaniem Lucjana Łukasika, wiceprezesa zarządu banku, LG Petro nie zamierza iść drogą konkurencyjnych instytucji i stawiać na budowę niewielkich, zautomatyzowanych oddziałów. Stąd parcie na rozwój usług sieciowych, zabezpieczonych systemem niemal identycznym, jak używany w Pentagonie.
Obecnie przez Internet klienci mogą ubiegać się o kredyt konsumpcyjny oraz zgłosić zainteresowanie kredytem mieszkaniowym LG Habitat. Jesienią, kiedy system ruszy pełną parą w ten sposób prowadzona będzie pełna obsługa kont osobistych, lokat i kredytów.
- Sądzimy, że rozszerzoną działalność detaliczną rozpoczniemy w październiku. Rozwój sieci placówek nowoczesny system informatyczny i bankowość Internetowa umożliwia dotarcie do interesującej nas grupy klientów indywidualnych, czyli osób średniozamożnych i zamożnych - wyjaśnia Dong-Chang Park.
Na razie do kont osobistych wydawana jest tylko karta PolCard. Jednak już w sierpniu LG Petro Bank zaoferuje również MasterCard. Dla najlepszych swych klientów bank ma natomiast American Express.
- Obecnie prowadzimy rozmowy z portalami Internetowymi na temat sprzedaży za ich pośrednictwem naszych produktów skierowanych do klientów indywidualnych. Sądzimy, że dzięki tym wszystkim działaniom osiągniemy około 1 proc. udział rynku detalicznym - mówi Dong-Chang Park.
Dodaje, że bank zamierza także utrzymać około 7 proc. udział w rynku kredytów na zakup akcji, a także kredytów hipotecznych.
To właśnie kredyty hipoteczne są obecnie wyróżniającym produktem LG Petro.
- Sądzimy, że w tym roku wartość portfela kredytów hipotecznych przekroczy 280 mln zł. Równocześnie cały czas pracujemy nad ulepszeniem tej oferty, m.in. mamy zamiar wprowadzić 20-letni okres spłaty zamiast 15-letniego - wyjaśnia Dong-Chang Park.
Pomimo natomiast tego, że LG ma doświadczenie LG Petro Bank nie zamierza otwierać domu maklerskiego. W opinii prezesa obecnie na naszym rynku konkurencja jest tak duża, że nie można by było liczyć na znaczące zyski z prowadzenia tego typu działalności. Podobnie zresztą jak z prowadzenia działalności ubezpieczeniowej. Dlatego bank nie stworzył własnego OFE, nie oferuje też ubezpieczeń grupowych, czy na życie.
- Nie widzimy możliwości czerpania w krótkim czasie istotnych zysków z tego typu działalności. Dlatego naszym priorytetem jest stworzenie silnego banku, który będzie mógł śmiało konkurować z największymi instytucjami finansowymi - uważa Dong-Chang Park.
Z planów wynika więc, że bank zamierza w tym roku jedynie nieco zmienić profil i wzmocnić swoją rynkową pozycję.
- Jeśli bank osiągnie znaczącą pozycję, a tym samym zwiększy swą wartość, to akcjonariusze zdecydują o jego dalszych losach. Nie sądzę jednak, by wówczas LG sprzedał swoje udziały. Obecnie nie mamy także sprecyzowanych zamiarów co do zakupu innej instytucji finansowej - mówi Dong-Chang Park.