Marzenia za akcje JC Auto

1,15 mln akcji JC Auto zmieniło wczoraj właściciela. Średni wolumen na sesji w ostatnim miesiącu wynosił 1,6 tys. sztuk. Kurs spadł o 2,74%, do 32 zł. Papiery sprzedawał prezes Jerzy Grabowiecki.

1,15 mln akcji JC Auto zmieniło wczoraj właściciela. Średni wolumen na sesji w ostatnim miesiącu wynosił 1,6 tys. sztuk. Kurs spadł o 2,74%, do 32 zł. Papiery sprzedawał prezes Jerzy Grabowiecki.

W trakcie sesji kurs JC Auto spadał nawet o blisko 9%. Akcje przechodziły z rąk do rąk głównie w umówionych transakcjach. W trzech największych nowych właścicieli znalazło odpowiednio 379 tys., 130 tys. i 100 tys. papierów. Ich cena wynosiła 30 zł. Wczorajszy wolumen - 1,15 mln sztuk - był rekordowy w historii notowań firmy (dodatkowo w transakcji pozasesyjnej poszło 60 tys. walorów). Obroty na JC Auto wyniosły prawie 69 mln zł. Wyższe były tylko na akcjach Orlenu i TP.

Dodatkowej podaży nie będzie

Prezes Jerzy Grabowiecki miał 5 mln akcji imiennych. 2 listopada zostały zamienione na zwykłe na okaziciela, a 18 listopada połączono je z 2,5 mln walorów, które już znajdowały się w obrocie. Komunikat o asymilacji był sygnałem, że prezes może myśleć o zmniejszeniu 66,7-proc. udziału w firmie. J. Grabowiecki dwa tygodnie temu zapewnił, że "zamierza kierować JC Auto jako właściciel większościowego pakietu". Twierdził, że w najbliższym czasie nie planuje sprzedawać papierów oraz że nie zgłosił się do niego żaden zainteresowany zakupami inwestor. Tymczasem wczorajsze transakcje wskazują, że sprzedającym był prezes Grabowiecki. Wolumen równy jest prawie 15% kapitału spółki.

Reklama

- Przyznaję, że złożyłem zlecenie sprzedaży 1,2 mln akcji, a resztą zajął się dom maklerski. Nie wiem, kto jest nabywcą papierów. Mam nadzieję, że są to inwestorzy, którzy zatrzymają papiery na dłużej - mówi prezes Grabowiecki. Potwierdził, że nie zgłaszał się do niego żaden inwestor. Zapewnił też, że w ciągu 12 miesięcy nie pozbędzie się pozostałych akcji. Po wczorajszej sesji ma jeszcze około 51% papierów. Dlaczego sprzedał część walorów? - Inwestowałem w Japan Cars (poprzednia nazwa JC Auto - przyp. red.) od dnia założenia spółki. Od kiedy jesteśmy na GPW, nie miałem realnych korzyści finansowych. Dzięki sprzedaży części akcji, mogę zrealizować swoje marzenia - tłumaczy prezes Grabowiecki. Pozyskał ponad 38 mln zł.

Ocena spółki na razie bez zmian

- Z obserwacji wyników finansowych i prognozy nie wynika, żeby w spółce działo się coś złego. Także jeśli chodzi o branżę, nie zanosi się na katastrofę - mówi Sylwia Jaśkiewicz, analityk CDM Pekao. Pod koniec września spółka podwyższyła prognozy finansowe dla grupy kapitałowej na 2005 r. Zysk netto ma wynieść 16,3 mln zł, zysk operacyjny 25,4 mln zł, a przychody 200 mln zł. Zdaniem S. Jaśkiewicz, tegoroczne wyniki mogą być lepsze od prognozy zarządu. Przychody mogą wynieść 202,3 mln zł, a zysk netto 17,6 mln zł. Sylwia Jaśkiewicz, która w połowie października wyceniła akcje JC Auto na 33,7 zł, na razie nie zmienia szacunków. - Wycena jest fundamentalna, więc nie będzie zmiany. Oczywiście, trzeba się przyglądać sytuacji. Kurs jest pod presją, pytanie, czy się odbije. Trzeba będzie poczekać na stanowisko spółki - mówi analityk.

JC Auto sprzedaje części do samochodów japońskich i koreańskich oraz zachodnich. Po trzech kwartałach 2005 r. spółka ma 131 mln zł przychodów i 15 mln zysku netto. Rok temu obroty wyniosły 100,4 mln zł, a zysk netto 11,4 mln zł. Na podwyższenie tegorocznej prognozy miało wpływ przejęcie spółki Auto ABC. Dało ono JC Auto dostęp do odbiorców części do samochodów europejskich. Plany JC Auto na najbliższą przyszłość to zwiększanie sprzedaży. Rozbudowana zostanie sieć warsztatów Perfect Service, ponieważ - zdaniem zarządu - w horyzoncie kilku lat dystrybucja będzie się odbywać właśnie przez warsztaty. JC Auto chce zwiększyć udział eksportu w obrotach.

Adam Roguski

Słabiej niż rynek

Akcje JC Auto kosztują nieznacznie więcej niż w dniu debiutu, w połowie ubiegłego roku. Niewiele wskazuje na to, by można było liczyć na pokaźną zwyżkę w bliskiej przyszłości. Istnieje ryzyko, że notowania obniżą się do 30 zł.

Od czerwca do września kurs spółki znajdował się w stabilnym trendzie wzrostowym. Przed kilkoma sesjami tendencja została definitywnie zakończona z przebiciem linii trendu. Możliwy stał się spadek do sierpniowego dołka na wysokości 30 zł. JC Auto ciągle niekorzystnie wypada na tle WIG-u. Zachowuje się gorzej na tle indeksu praktycznie od samego debiutu. Nawet letnia zwyżka kursu była słabsza niż wzrost WIG-u.

JC Auto notowane jest obecnie ze wskaźnikiem Cena/Zysk na poziomie około 18. Pod tym względem jest wyceniane drożej niż przeciętna spółka z indeksu europejskich dystrybutorów części do samochodów, obliczanego przez Bloomberga. C/Z dla tego indeksu wynosi 14,6. Przykładowo jednak jeden z największych dystrybutorów części, międzynarodowa grupa Valeo, jest wyceniana znacznie drożej - z C/Z bliskim 26.

Tomasz Hońdo

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: papiery | auto | marzenia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »