Netia miała 80,64 mln zł straty
Grupa Netii miała w III kw. 2007 roku wyniki gorsze od konsensusu rynkowego - strata sięgnęła 80,64 mln zł. Spółka obniżyła prognozy nakładów inwestycyjnych na 2007 rok do 230-240 mln zł z 275 mln, ale podwyższyła prognozę klientów usług szerokopasmowych do co najmniej 210.000 na koniec 2007 roku z wcześniejszych 200.000.
Netia podniosła prognozę skorygowanej EBITDA do 165 mln zł z 160 mln zł, ale podtrzymała prognozę przychodów na poziomie 835-850 mln zł. Prognoza skorygowanej EBITDA uwzględnia początkowe straty w kwocie do 60,0 mln zł związane z rozwojem BSA, LLU i WLR oraz pozyskanie 210.000 klientów usług szerokopasmowych.
Netia zaktualizowała też prognozę liczby klientów usług głosowych (we własnej sieci i WLR) do przedziału 415.000-420.000 z poziomu ponad 420.000.
Spółka podała, że strata netto grupy, przypadająca akcjonariuszom jednostki dominującej, wyniosła w trzecim kwartale 2007 roku 80,64 mln zł i była wyższa od konsensusu na poziomie minus 65,3 mln zł. W analogicznym okresie 2006 roku Netia miała 17,7 mln zł zysku netto.
Strata operacyjna grupy w okresie lipiec-wrzesień 2007 roku wyniosła 35,7 mln zł, wobec 25,1 mln zł zysku przed rokiem. Tymczasem konsensus rynkowy mówił o 30,9 mln zł straty operacyjnej.
Przychody wyniosły 205,6 mln zł wobec 230,5 mln zł przed rokiem. Średnia prognoz ankietowanych przez analityków wyniosła 216 mln zł.
"Poniesione w trzecim kwartale 2007 r. koszty organicznego rozwoju naszej bazy klientów usług szerokopasmowych i brak jednorazowych przychodów z tytułu ugody z TP spowodowały spadek EBITDA pomiedzy kolejnymi kwartałami" - poinformował cytowany w komunikacie Jon Eastick, dyrektor finansowy Netii.
"Tym niemniej, osiągamy nadal lepsze od przewidywanych wyniki z naszych tradycyjnych usług, gdzie efektywność kosztowa w dużej mierze rekompensuje spadek przychodów. W związku z tym, podwyższamy prognozę EBITDA na 2007 r. z 160 mln zł do 165 mln zł" - dodał.
Mirosław Godlewski, prezes Netii, podkreśla, że w III kw. 2007 roku firma realizowała zgodnie z planem założenia strategii wzrostu na rynku usług szerokopasmowych, a baza klientów tych usług wzrosła w ciągu ostatnich 12 miesięcy trzykrotnie, do ponad 171 tysięcy.
Powiedział też, że po wprowadzeniu w sierpniu oferty "double play" (usługi internetowe i głosowe oferowane na liniach TP w oparciu o umowy BSA i WLR), pierwsze przychody z tytułu oferty pakietowej będą odzwierciedlone w wynikach za IV kw. 2007 r.
Netia przygotowuje się do wejścia na rynek LLU i planuje przyłączenie pierwszych klientów poprzez dostęp do pętli lokalnej na przełomie 2007 i 2008 roku.
Spółka podwyższyła prognozę liczby klientów usług szerokopasmowych na koniec 2007 roku.
"W ciągu ostatnich 12 miesięcy nasz udział w rynku szerokopasmowym wzrósł prawie trzykrotnie z 1,5 proc. do 3,8 proc. i pozyskaliśmy na nim w ciągu 2007 roku ok. 18 proc. wszystkich nowych przyłączeń netto" - powiedział, cytowany w komunikacie, Godlewski.
"Naszym pierwotnym celem było zdobycie łącznie ponad 200 tys. klientów usług szerokopasmowych do końca bieżącego roku. Jesteśmy jednak przekonani, że uda nam się przekroczyć tę liczbę i podnosimy dzisiaj prognozę liczby klientów usług szerokopasmowych do ponad 210 tys." - dodał.
Oprócz rozwoju bazy klienckiej usług szerokopasmowych, jednym z głównych celów strategicznych Netii jest włączenie do oferty usług komórkowych.
"Pracujemy z P4 nad wprowadzeniem produktów komórkowych dla klientów biznesowych Netii pod naszą własną marką, a ponadto przygotowujemy wspólną ofertę usług konwergentnych (stacjonarnych i komórkowych). Realizacja obu projektów jest planowana na 2008 r., po osiągnięciu przez sieć UMTS spółki P4 zasiegu na poziomie przekraczajacym 20 proc. ludności kraju" - powiedział Godlewski.
Narastająco po trzech kwartałach 2007 roku grupa Netti miała 169,6 mln zł straty netto wobec 6 mln zł straty rok wcześniej, strata operacyjna wyniosła odpowiednio 58,9 mln zł wobec 9,8 mln zł zysku rok wcześniej, a przychody 615,5 mln zł wobec 652,3 mln zł.
"Powodem obniżki przychodów w okresie styczeń-wrzesień 2007 r. był spadek przychodów z tytułu usług hurtowych i rozliczeń międzyoperatorskich, a w szczególności niskomarżowych usług tranzytu ruchu głosowego" - podała spółka.
Netia wyjaśniła również, że ujemny wpływ na poziom straty w I-III kw. 2007 roku miał wzrost straty Netii w związku z działalnością P4, wynoszący 96,9 mln zł. "Dodatni wpływ na poziom straty wykazanej w 2006 r. miał zysk z przeszacowania wartosci zobowiązań koncesyjnych El-Netu w kwocie 51,2 mln zł. Z kolei ujemny wpływ na poziom straty w 2007 r. miał wzrost straty Netii dotyczącej działalności P4, wynoszacy 96,9 mln zł" - podano.
Jon Eastick, dyrektor finansowy Netii, cytowany w komunikacie powiedział, że czwarty kwartał tego roku rozpoczął się obiecująco.
"Oczekujemy, że dalsza rozbudowa bazy użytkowników usług szerokopasmowych, dosprzedaż usług głosowych WLR nowym klientom szerokopasmowym oraz spodziewane znaczące przychody z tytułu dostarczania rozwiazań sieci transmisyjnej dla P4 pozwolą na przyspieszenie tempa wzrostu przychodów Netii w kolejnych kwartałach" - powiedział Eastick.
Netia podała, że liczba klientów usług szerokopasmowych wzrosła o 213 proc. r/r do 171.368 na 30 września 2007 roku z 54.735 na koniec września 2006 roku i wobec 133.978 na koniec czerwca 2006 roku.
Na 14 listopada Netia miała ponad 187.000 klientów usług szerokopasmowych i podwyższyła prognozę liczby klientów do co najmiej 210.000 na koniec 2007 roku. Netia szacuje, że w ciagu ostatnich 12 miesięcy jej udział w rynku klientów usług szerokopasmowych wzrósł do 3,8 proc. z 1,5 proc.
Na 14 listopada spółka zawarła ponad 13.000 umów na usługi głosowe świadczone w oparciu o WLR, a pierwsze linie WLR zostały aktywowane z dniem 1 listopada 2007 roku. Netia poinformowała, że na bazie wiążącej umowy z TP SA o uwolnienie dostępu do lokalnej pętli abonenckiej (LLU) będzie mogła oferować własne usługi szerokopasmowe na bazie sieci dostępowej TP SA, a "prace przygotowawcze nad wdrożeniem projektu LLU są wysoce zaawansowane". Netia zamierza przyłączyć pierwszych klientów tą metodą na przełomie 2007 roku i 2008 roku.
Przychody z transmisji danych Netii za pierwsze trzy kwartały 2007 roku wzrosły do poziomu 172,2 mln zł (45,6 mln euro), tj. o 43 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2006 r., natomiast kwartalne przychody z tego tytułu wzrosły o 8 proc. w porównaniu z II kw. 2007 r. "Powyższy wzrost przychodów z transmisji danych zrekompensował z nawiązką obniżkę przychodów ze sprzedaży bezpośrednich usług głosowych o 10 proc. w porównaniu z okresem styczeń-wrzesień 2006 r. - przychody z transmisji danych stanowią obecnie 28 proc. przychodów ogółem, wobec ich udziału na poziomie 19 proc. rok temu" - podano.
Netia podała, że liczba głosowych linii dzwoniących (po uwzględnieniu rezygnacji i odłączeń abonentów) wyniosła 394.440 na koniec września 2007 roku wobec 400.541 linii dzwoniących rok wcześniej. "Spółka rozpoczęła dosprzedaż usług głosowych w oparciu o WLR nowopozyskanym klientom usług BSA korzystającym wyłącznie z usług szerokopasmowych i zakłada pozyskanie łącznie od 415.000 do 420.000 klientów bezpośrednich usług głosowych i WLR do końca 2007 r" - podano.
ARPU w odniesieniu do bezpośrednich usług głosowych zmniejszył się o 10 proc. do 76 zł w III kw. 2007 roku w porównaniu do 84 zł w III kw. 2006 r. i o 1 proc. w porównaniu do 77 zł w II kw. 2007 r. ARPU w odniesieniu do usług szerokopasmowych wyniósł 86 zł w III kw. 2007 r. wobec 138 zł w III kw. 2006 r i 105 zł w II kw. 2007 r.
"Obniżka ARPU pomiędzy kolejnymi kwartałami odzwierciedla wzrost udziału klientów indywidualnych w łącznej liczbie klientów. W związku z powiększaniem bazy mieszkaniowych klientów usług szerokopasmowych spodziewany jest spadkowy trend ARPU z tych usług" - podała Netia.
Spółka stowarzyszona, P4, operator sieci Play, pozyskał ok. 435.000 klientów usług komórkowych do 30 września 2007 roku, a 15 października przekroczyła poziom 500.000 użytkowników. Celem P4 jest zdobycie do końca 2007 roku łącznie ponad 750.000 klientów.
Szacunkowy udział P4 w rynku nowych przyłączeń netto wyniósł w III kw. 2007 roku 20 proc. W III kw. 2007 roku została uruchomiona własna sieć UMTS spółki P4 w sześciu miastach. P4 zamierza do końca 2007 roku objąć zasięgiem własnej sieci ok. 20 proc. ludności kraju.