Netia pozytywnie zaskoczyła

Grupa Netii zanotowała w pierwszym kwartale wyniki na poziomie netto i operacyjnym lepsze od konsensusu rynkowego, natomiast przychody było dokładnie zgodne z konsensusem. Netia podwyższyła o 3 proc. prognozę liczby klientów usług szerokopasmowych na 2010 rok.

Grupa Netii zanotowała w pierwszym kwartale wyniki na poziomie netto i operacyjnym lepsze od konsensusu rynkowego, natomiast przychody było dokładnie zgodne z konsensusem. Netia podwyższyła o 3 proc. prognozę liczby klientów usług szerokopasmowych na 2010 rok.

Grupa Netii zanotowała w pierwszym kwartale 2010 roku 14,3 mln zł zysku netto przypadającego na akcjonariuszy jednostki dominującej wobec 6,4 mln zł straty rok wcześniej. Analitycy oczekiwali zysku netto na poziomie średnio 12,8 mln zł.

"Wyniki pierwszego kwartału 2010 r. odzwierciedlają pozytywny wpływ ubiegłorocznej integracji z Tele2 Polska oraz oszczędności w ramach Projektu +Profit+, dzięki czemu odnotowaliśmy zysk netto na poziomie 14,3 mln PLN wobec straty 6,4 mln PLN w pierwszym kwartale 2009 r. Netia jest obecnie zyskowną spółką, a zarząd oczekuje dalszego wzrostu rentowności w kolejnych kwartałach i latach zgodnie z naszą prognozą" - powiedział cytowany w komunikacie Mirosław Godlewski, prezes Netii.

Reklama

"Jestem bardzo zadowolony z naszych osiągnięć w pierwszym kwartale 2010 roku. Spodziewam się też istotnych korzyści z kolejnego niezmiernie ważnego projektu o zasięgu ogólnofirmowym - +Klientomania+ - zaplanowanego na najbliższe trzy kwartały. Projekt ma na celu znaczną poprawę jakości świadczonych usług i obsługi klienta. Co więcej, Netia w dalszym ciągu monitoruje możliwość akwizycji sieci ethernetowych, które byłyby kolejnym krokiem w kierunku zwiększenia skali działalności i zyskowności Spółki" - dodał.

Zysk operacyjny grupy w pierwszym kwartale 2010 roku wyniósł 19,6 mln zł (nie uwzględniając kosztów i przychodów jednorazowych zysk wyniósł 16,8 mln zł) wobec 3,1 mln zł straty rok wcześniej (wyłączając koszty i przychody jednorazowe strata wyniosła 1,4 mln zł). Wynik operacyjny był lepszy niż konsensus, który przewidywał zysk operacyjny na poziomie 14,9 mln zł.

Przychody grupy wzrosły w pierwszym kwartale 2010 roku o 3,0 proc. 387 mln zł wobec 375,7 mln zł rok wcześniej i były zgodne z konsensusem zakładającym 387 mln zł przychodów.

Wzrost przychodów został osiągnięty dzięki konsekwentnemu zwiększaniu poziomu sprzedaży usług nowym klientom.

Skorygowany zysk EBITDA wzrósł w pierwszym kwartale 2010 roku o 27 proc. rok do roku do 90,8 mln zł.

"Wzrost rentowności rok-do-roku wynikał głównie z dalszej realizacji inicjatyw mających na celu redukcję kosztów na poziomie grupy Netia w ramach Projektu +Profit+ oraz synergii w związku z nabyciem Tele2 Polska, jak również wynikał z niższych kosztów akwizycji klienta w stosunku do czwartego kwartału 2009 roku, kiedy to Netia odnotowała rekordową liczbę nowych przyłączeń" - podała Netia w raporcie.

Marża skorygowanego zysku EBITDA wyniosła 23,5 proc. w stosunku do 19,0 proc. w I kw. 2009 roku oraz 19,9 proc. w IV kw. 2009 roku.

Zysk EBITDA wzrósł w I kw. 2010 o 34 proc. do 93,5 mln zł wobec I kw. 2009 roku. Powyższy zysk obejmuje koszty restrukturyzacji dotyczące Projektu "Profit" w kwocie 0,2 mln zł poniesione w I kw. 2010 roku w stosunku do 1,6 mln zł poniesionych w I kw. 2009 roku i 1,5 mln zł w IV kw. 2009 roku.

Dodatkowo, EBITDA obejmuje zysk ze zbycia drugiej transzy sprzętu transmisyjnego dla P4 w wysokości 2,9 mln zł.

Marża zysku EBITDA wyniosła w I kw. 2010 roku 24,2 proc. wobec 18,6 proc. w I kw. 2009 roku.

Środki finansowe wykazane przez Netię na koniec marca 2010 r. wyniosły 206,3 mln zł (z czego 108,7 mln zł stanowiły środki pieniężne i ich ekwiwalenty, a 97,6 mln PLN bony skarbowe w wartości rynkowej), co łącznie stanowi spadek o 33,3 mln zł w stosunku do grudnia 2009 roku. Środki dostępne w ramach niewykorzystanej linii kredytowej wynosiły 295,0 mln zł.

Spółka osiągnęła dodatnie przepływy wolnych środków pieniężnych na poziomie operacyjnym (OpFCF) w I kw. 2010 roku w wysokości 64,5 mln zł, a uwzględniając akwizycje sieci ethernetowych w wysokości 0,8 mln zł wolne operacyjne środki pieniężne wyniosły 63,7 mln PLN.

"Pierwszy kwartał 2010 r. był piątym z kolei kwartałem, kiedy zysk EBITDA przewyższył nakłady inwestycyjne, co pozwoliło w rezultacie na osiągnięcie dodatnich przepływów wolnych środków pieniężnych na poziomie operacyjnym. Spółka jest na dobrej drodze do osiągnięcia w całym 2010 r. dodatnich przepływów wolnych operacyjnych środków pieniężnych w wysokości 140,0 mln PLN, tj. o 111 proc. powyżej poziomu z 2009 r." - powiedział cytowany w komunikacie Jon Eastick, dyrektor finansowy Netii.

Nakłady inwestycyjne Netii wyniosły w I kw. 2010 roku 29,2 mln zł wobec 69,8 mln zł rok wcześniej.

Netia podwyższyła w czwartek prognozę liczby klientów usług szerokopasmowych na koniec 2010 roku do 700.000 z 680.000 (nie uwzględniając potencjalnych akwizycji) w związku z wyższą od przewidywanej liczbą klientów pozyskanych w I kw. 2010 roku.

Baza klientów usług szerokopasmowych na koniec marca 2010 roku wrosła o 37 proc. rok do roku do 603.367, oraz o 8 proc. wobec grudnia 2009 roku.

Na dzień 6 maja 2010 baza klientów usług szerokopasmowych Netii wyniosła ponad 608.000.

Netia szacuje, że jej łączny udział w rynku stacjonarnych usług szerokopasmowych wzrósł w I kw. 2010 roku do 10,5 proc. z 8,4 proc. rok wcześniej, a udział w rynku nowych przyłączeń stacjonarnych usług szerokopasmowych netto wyniósł około 35 proc.

Netia przyłączyła w I kw. 2010 r. 44.050 klientów stacjonarnych usług szerokopasmowych netto (1.287 klientów w ramach akwizycji sieci ethernetowych) wobec rekordowej liczby przyłączeń netto w IV kw. 2009 r. na poziomie 69.494 klientów oraz 27.621 w I kw. 2009 r.

ARPU usług szerokopasmowych wyniosło 56 zł w I kw. 2010 roku w porównaniu do 59 zł w I kw. 2009 r. i 60 zł w IV kw. 2009 r. Koszt pozyskania klienta usług szerokopasmowych (SAC) wyniósł w I kw. 2010 roku 186 zł w stosunku do 184 zł w I kw. 2009 r. i 206 zł w IV kw. 2009 r.

Baza klientów usług głosowych (własna sieć + WLR + LLU) wyniosła na koniec marca 2010 roku 1.173.008.

Uśrednione ARPU w odniesieniu do usług głosowych wyniosło 53 zł w I kw. 2010 r. w porównaniu do 56 zł w I kw. 2009 r. i 55 zł w i IV kw. 2009 r. W perspektywie średnioterminowej Netia przewiduje stabilizację uśrednionego ARPU w odniesieniu do usług głosowych. Na koniec marca 2010 roku Netia posiadała 307 uwolnionych węzłów z dostępem do około 2,7 mln klientów. W I kw. 2010 r. Netia obsługiwała łącznie 59.505 klientów w ramach technologii LLU.

Netia podała też, że kontynuuje prace nad alternatywnymi rozwiązaniami pozwalającymi na rozpoczęcie rentownego świadczenia usług telewizyjnych wysokiej jakości przed końcem 2010 roku.

Netia podwyższyła prognozę liczby klientów usług szerokopasmowych do 700.000 z 680.000 na koniec 2010 roku - poinformowała spółka w komunikacie. Netia podtrzymała osiągnięcie zysku netto w całym 2010 roku.

Netia podała, że pozostałe elementy wcześniej publikowanych prognoz na 2010 rok pozostają bez zmian. Bez zmian pozostają też prognozy średnioterminowe."W dniu 6 maja br. Netia podwyższyła prognozę liczby klientów usług szerokopasmowych do końca 2010 r. o 3 proc. z 680.000 do 700.000 w związku z ilością klientów netto pozyskanych w I kw. 2010 r. Pozostałe elementy prognozy na 2010 r. pozostają bez zmian w stosunku do prognozy ogłoszonej w dniu 22 lutego 2010 r. Zwłaszcza prognoza zysku EBITDA została utrzymana w związku z przewidywanymi wyższymi kosztami dotyczącymi pozyskania klientów usług głosowych oraz kosztami migracji klientów WLR/BSA (2play) na LLU w kolejnych trzech kwartałach br" - podano.

Netia zaznaczyła, że prognoza liczby klientów usług szerokopasmowych nie uwzględnia dalszych przejęć sieci ethernetowych. "Po tak dobrych wynikach pierwszego kwartału 2010 r. oraz licząc na szybszy rozwój rynku w kolejnych miesiącach tego roku, Netia podwyższyła prognozę liczby klientów usług szerokopasmowych na koniec 2010 r. z 680.000 do 700.000, bez dalszych przejęć sieci ethernetowych. Co więcej, po ostatnich obniżkach cen usług internetowych na wyższe prędkości przewidujemy, i z zadowoleniem przyjmiemy, wzrost zapotrzebowania na te prędkości. Mamy nadzieję, że wpłynie to na stabilizację ARPU z usług szerokopasmowych do końca tego roku." - powiedział cytowany w komunikacie prezes spółki Mirosław Godlewski.

Netia podała, że baza klientów usług szerokopasmowych wzrosła do 603.367 na koniec marca 2010 roku z 559.317 na koniec grudnia 2009 roku i 441.266 na koniec marca 2009 r. Na dzień 6 maja 2010 baza klientów usług szerokopasmowych Netii wyniosła ponad 608.000.

Zgodnie z podtrzymaną prognozą na 2010 rok przychody mają wynieść ponad 1,55 mld zł, skorygowany zysk EBITDA ponad 355 mln zł, marża skorygowanego EBITDA 23 proc., EBITDA 360 mln zł, EBIT 60 mln zł, a nakłady inwestycyjne 220 mln zł (14 proc. przychodów).

"Spółka przewiduje wzrost tempa nowych przyłączeń usług głosowych w kolejnych kwartałach br., szczególniew segmencie usług głosowych, a tym samym wzrost kosztów pozyskania klienta (SAC), jak również wzrost kosztów migracji dziesiątek tysięcy klientów bitstream na LLU. Dlatego też, pomimo 23 proc. marży zysku EBITDA osiągniętej już w pierwszym kwartale 2010 r., a planowanej na koniec 2010 r., Spółka nie podwyższa prognozy zysku EBITDA na koniec 2010 r. wynoszącej obecnie 360,0 mln PLN" - powiedział cytowany w komunikacie Jon Eastick, dyrektor finansowy Netii.

Liczba klientów usług głosowych ma wynieść na koniec 2010 roku 1,225 mln, a liczba uwolnionych węzłów LLU ponad 500.

Średnioterminowa prognoza na lata 2010-2012 zakłada roczny wzrost przychodów ogółem na poziomie 3-5 proc., a roczny wzrost przychodów w segmencie detalicznym na poziomie 5-10 proc. Marża EBITDA w 2012 roku ma wynieść 28 proc., a liczba klientów usług szerokopasmowych jeden milion.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: pozytywne | środki | nakłady | netia | marża | Netto | zaskoczenie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »