Newag idzie na giełdę
Newag, drugi największy producent taboru w Polsce chce wejść na giełdę. Prospekt emisyjny zatwierdziła już Komisja Nadzoru Finansowego. Firma Newag istnieje od 1876 roku. To jedna z największych i najstarszych firm kolejowych w Polsce, która zajmuje się modernizacją i naprawą taboru kolejowego. Głównym udziałowcem spółki Newag jest Zbigniew Jakubas, znany inwestor giełdowy. Spółki będące w założonej przez niego Grupie Multico, do których należy też Feroco, zatrudniają 12 tys. osób. Jakubas zapowiadał debiut giełdowy Newagu w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" już w 2007 roku.
W tej chwili informacje są dość szczątkowe. Wiadomo, że z upoważnienia Komisji Nadzoru Finansowego zatwierdzono prospekt emisyjny sporządzony przez spółkę Newag z siedzibą w Nowym Sączu w związku z ofertą publiczną akcji serii A, B, C oraz zamiarem ubiegania się o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym akcji serii A, B, C. Oferującym jest Trigon Dom Maklerski z siedzibą w Krakowie.
Firma Newag istnieje od 1876 roku. To jedna z największych i najstarszych firm kolejowych w Polsce, która zajmuje się modernizacją i naprawą taboru kolejowego. Głównym udziałowcem spółki Newag jest Zbigniew Jakubas, znany inwestor giełdowy. Spółki będące w założonej przez niego Grupie Multico, do których należy też Feroco, zatrudniają 12 tys. osób. Jakubas zapowiadał debiut giełdowy Newagu w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" już w 2007 roku.
Nawag zdobył niedawno kontrakt o wartości 300 mln. złotych w ramach Zachodniej Grupy Zakupowej na dostawę 14 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, a wcześniej kontrakt na modernizację 20 lokomotyw PKP Intercity i na dostawę 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla Południowej Grupy Zakupowej (za ponad 313 mln złotych). W poniedziałek ma zostać podpisany kontrakt na budowę 20 ezt dla PKP Intercity, gdzie głównym dostawcą będzie Stadler, a Newag - członkiem konsorcjum.
Podobne zamówienie Newag realizuje w tej chwili dla Metra Warsawskiego - wraz z Siemensem dostarcza składy Inspiro. Spółka jest też dostawcą lokomotyw dla przewoźników towarowych - modernizowała m.in. lokomotywy spalinowe dla PKP LHS i PKP Cargo.
Od czerwca tego roku po ulicach Krakowa kursuje tramwaj wyprodukowany przez nowosądecką firmę - 126N Nevelo. Został on zaprojektowany i wykonany dzięki wsparciu finansowemu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu IniTech. Pierwszy tramwaj Newagu to w całości nowa konstrukcja. Na rynek tramwajowy Newag próbuje wejść od dłuższego czasu, startując w konsorcjach z chorwackim Koncarem, a ostatnio - z Bombardierem.
Do Grupy Newag należy również dawne ZNLE Gliwice, obecnie Newag Gliwice - spółka zajmująca się produkcją i naprawą lokomotyw. Jej największym sukcesem jest budowa i sprzedaż pierwszej od lat nowej polskiej lokomotywy - sześcioosiowego elektrowozu towarowego Dragon. W ubiegłym roku Newag Gliwice zakończył budowę nowej czteroosiowej lokomotywy Griffin, przeznaczonej zarówno do przewozów pasażerskich, jak i towarowych.
Przed dwoma miesiącami w wypowiedziach dla "Gazety Wyborczej" przedstawiciele zarówno Pesy, jak i Solarisa zdecydowanie odcięli się od możliwości wejścia tych spółek na giełdę. Jako minusy takiej operacji wskazywali konieczność publikowania sprawozdań, które mogą być monitorowane przez konkurencję, oraz konieczność podziału władzy i zysków z akcjonariuszami. Z drugiej strony giełda to poważne źródło kapitału, który może przyczynić się do rozwoju spółki.