Niepewność na rynku doprowadziła do mniejszej liczby debiutów

W czwartym kwartale ub.r. liczba debiutów na europejskich giełdach spadła o 21 proc. w porównaniu z czwartym kwartałem 2006 r. Spadek ten wynika z utrzymującej się niepewności na rynku - podsumowała w kwartalnym badaniu firma PricewaterhouseCoopers (PwC).

W czwartym kwartale ub.r. liczba debiutów na  europejskich giełdach spadła o 21 proc. w porównaniu z czwartym  kwartałem 2006 r. Spadek ten wynika z utrzymującej się niepewności  na rynku - podsumowała w kwartalnym badaniu firma  PricewaterhouseCoopers (PwC).

W opublikowanym w poniedziałek badaniu zaznaczono, że od października do grudnia 2007 r. miało miejsce 227 debiutów na rynkach europejskich w porównaniu do 288 ofert (IPO) w czwartym kwartale 2006 r.

Łączna wartość IPO w czwartym kwartale 2007 r. wyniosła 29 mld 69 mln euro. Oznacza to 17 proc. spadek w porównaniu do 34 mld 954 mln euro w analogicznym okresie 2006 r., co stanowiło najwyższą kwotę kwartalną od czasu zainaugurowania badania w 2001 roku.

Pod względem zarówno liczby, jak i wartości ofert, największym rynkiem w badanym kwartale był Londyn, gdzie miało miejsce 80 debiutów o łącznej wartości 9 mld 349 mln euro. Jednak aktywność na rynku londyńskim spadła w porównaniu do czwartego kwartału 2006 r., kiedy to odnotowano 134 IPO o łącznej wartości 15 mld 303 mln euro.

Reklama

Na hiszpańskiej BME miały miejsce dwie największe oferty w IV kwartale. Były nimi IPO produkującej energię odnawialną spółki Iberdrola Renovables (4 mld 70 mln euro) oraz spółki inwestycyjnej Criteria Caixa Corp. (3 mld 452 mln euro).

Na rynku głównym w Londynie odnotowano trzecie pod względem wielkości IPO (2 mld 265 mln euro), które dotyczyło kazachskiej spółki wydobywczej Eurasian Natural Resources Company PLC.

Cytowany w komunikacie Tom Troubridge, szef grupy ds. rynków kapitałowych PricewaterhouseCoopers w Londynie powiedział, że cały 2007 r. pod względem IPO był dobry, z 801 IPO o łącznej wartości 80 mld 345 mln euro.

"Giełdy europejskie ponownie okazały się dla spółek międzynarodowych bardziej atrakcyjne niż amerykańskie - w Europie miało miejsce 128 IPO o łącznej wartości 21 mld 522 mln euro, w Nowym Jorku zaś - 45 ofert o łącznej wartości 9 mld 661 mln euro.

Wg danych PwC, Londyn pozostał głównym europejskim rynkiem jeśli chodzi o oferty międzynarodowe. W czwartym kwartale na rynku głównym w Londynie odnotowano dziesięć debiutów spółek spoza Europy, w tym podmiotów z Rosji i Kazachstanu, o łącznej wartości 4 mld 488 mln euro, oraz 22 tego typu debiuty na AIM, o łącznej wartości 644 mln euro. Również na londyńskim rynku PSM odnotowano cztery IPO spółek spoza Europy, o łącznej wartości 1 mld 487 mln euro.

Odnosząc się do perspektyw na rok 2008, Richard Weaver, partner w grupie ds. rynków kapitałowych PricewaterhouseCoopers, dodał, że perspektywy dla debiutów w 2008 r. są "dużo bardziej niepewne niż miało to miejsce w kilku ostatnich latach".

"Utrzymujący się kryzys na rynku kredytowym i zagrożenie recesją w dużych gospodarkach zachodnich mogą zniechęcać potencjalnych inwestorów. Z drugiej jednak strony trudniejszy dostęp do kredytów powoduje, iż coraz więcej spółek bierze pod uwagę rynki akcji. Uważamy, że aktywność na rynku IPO utrzyma się na wysokim poziomie i oczekujemy, że w 2008 r. kontynuowany będzie trend debiutów spółek zajmujących się surowcami naturalnymi i energią, pochodzących z gospodarek rozwijających się" - podkreślił.

Wg analizy PwC dotyczącej debiutów w Warszawie w 4 kwartale ub.r., ostatnie trzy miesiące ub.r. były rekordowe, z 42 debiutami (28 na rynku regulowanym i 14 na NewConnect). Rok wcześniej debiutów było 17.

Średnia wartość IPO na rynku regulowanym wyniosła 20,1 mln euro, a na NewConnect - 1,53 mln euro.

Z danych PwC wynika, że liczba spółek planujących debiut na warszawskim parkiecie utrzymuje się na wysokim poziomie.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: niepewność | liczb | PricewaterhouseCoopers Sp. z o.o. | PwC
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »